برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

یائسگی، کاهش عملکرد ریه را تسریع می کند

یائسگی، کاهش عملکرد ریه را تسریع می کند مطالعه جدید محققان نروژی نشان می‌دهد زنان یائسه با تسریع کاهش عملکرد ریوی مواجه هستند.
مطالعه جدید محققان نروژی نشان می‌دهد زنان یائسه با تسریع کاهش عملکرد ریوی مواجه هستند.
به گزارش مدیکال اکسپرس، زنان عمر طولانی‌تری دارند. از این رو سالیان سال بعد از دوره یائسگی زندگی می‌کنند. این مطالعه بر اهمیت حفظ سلامت دستگاه تنفسی بعد از ورود به دوره یائسگی تاکید دارد. محققان اروپایی در این پژوهش، «ظرفیت حیاتی اجباری» (FVC) و «حجم بازدمی اجباری در یک ثانیه» (FEV1) را اندازه گیری کردند. FVC معیاری از حجم ریه و FEV1 میزان هوای بازدمی اجباری در یک ثانیه است. محققان دریافتند این دو عامل در زنانی که وارد دوره یائسگی شده بودند، کاهش یافته بود.

بر اساس این گزارش، کاهش در FVC قابل قیاس با کشیدن ۲۰ سیگار در روز به مدت ۱۰ سال و کاهش در FEV1 قابل قیاس با کشیدن ۲۰ سیگار در روز برای ۲ سال بود. هرچقدر کاهش FVC نسبت به FEV1 بیشتر باشد، نشان می‌دهد که یائسگی بیشتر موجب مشکلات تنفسی محدودکننده می‌شود تا مسدودکننده. مشکلات تنفسی انسدادی باعث دشواری در بازدم هوا از ریه‌ها می‌شود، درحالی‌که مشکلات تنفسی محدودکننده موجب می‌شود ریه‌ها به هنگام دم به طورکامل باز نشوند. در هر دو نوع مشکل تنفسی، کاهش عملکرد ریه ممکن است موجب افزایش تنگی نفس، کاهش توانایی کار کردن و خستگی شود. در این مطالعه، محققان داده‌های ۱۴۳۸ زن ۲۵ تا ۴۸ ساله را بررسی کردند. هیچ یک از آنها در زمان مطالعه یائسه نبودند. این زنان به مدت ۲۰ سال تحت نظر بودند. یائسگی با تغییرات هورمونی همراه است. این تغییرات هورمونی با التهاب سیستماتیک مرتبط بوده و به خودی خود با کاهش عملکرد ریه‌ها همراه هستند. همچنین تغییرات هورمونی در پوکی استخوان نقش دارد. در نتیجه با کوتاهی ارتفاع مهره‌های سینه، میزان هوای استنشاقی فرد محدود می‌شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات