برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

پس از سکته مغزی، آسپرین بخورید

پس از سکته مغزی، آسپرین بخورید خوردن آسپرین بلافاصله بعد از سکته مغزی خفیف یا گذرا، احتمال مرگ یا معلولیت را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.
خوردن آسپرین بلافاصله بعد از سکته مغزی خفیف یا گذرا، احتمال مرگ یا معلولیت را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

به گزارش وبمد، متخصصان علوم پزشکی دانشگاه آکسفورد می‌گویند: «با اینکه پزشکان می‌دانند در این موارد باید درمان با آسپرین را شروع کنند، تحقیقات اخیر اهمیت شروع فوری آسپرین را بعد از سکته مغزی خفیف بیش از پیش روشن کرده است.» آنها می‌گویند خطر ناتوانی‌های مادام‌العمر یا مرگ با مصرف «فوری» آسپیرین بعد از بروز علائم هشدار 70 تا 80 درصد کاهش پیدا می‌کند. پژوهشگران دانشگاه آکسفورد 15 تحقیق را درباره تاثیر آسپرین بر سکته مغزی که روی 56 هزار بیمار انجام شده بود، بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که بیشترین فایده آسپرین در هفته‌های اول بعد از سکته مغزی است.

در سکته مغزی خفیف و در قطع گذرای خون‌رسانی به مغز (TIA) جریان خون و اکسیژن به مغز قطع و باعث بروز علائمی مثل بی‌حسی و ناتوانی شدید دست‌ها و پاها یا مشکلات بینایی و حرف زدن می‌شود. قطع گذرای خون‌رسانی به مغز معمولا کمتر از 24 ساعت طول می‌کشد و معمولا علائم آن در عرض 10 تا 60 دقیقه برطرف می‌شود. در سکته مغزی خفیف علائم بیشتر از 24 ساعت طول می‌کشند اما اغلب در عرض چند روز برطرف می‌شوند. ولی در هر دو مورد خطر سکته مغزی شدید که باعث آسیب ماندگار می‌شود، در چند روز اول بعد از این حملات در حداکثر است.

آسپیرین علاوه بر اثر ضددرد و التهاب، خاصیت رقیق‌ کردن خون را دارد از این رو در بیماری‌هایی که منشا آن لخته شدن خون در رگ‌هاست، مثل سکته مغزی و قلبی، یکی از مهمترین ارکان درمان است.

این یافته‌ها تاثیر درمان فوری را در سکته مغزی خفیف و در قطع گذرای خون‌رسانی به مغز ثابت کرده و نشان می‌دهد آسپیرین مهمترین رکن آن است. این یافته‌ها به کار پزشکان هم می‌آید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات