برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

مصرف بی رویه دارو باعث خشکی چشم می شود

مصرف بی رویه دارو باعث خشکی چشم می شود بیماری‌های سطح چشم شامل بیماری‌های مختلف چشم است که در اثر بیماری‌های سیستمیک مانند استیون جانسون به وجود می‌آید. این بیماری در اثر خوردن داروهایی ایجاد می‌شود که اثر تحریک‌کننده سیستم ایمنی علیه پوست و چشم را دارند.
در سال‌های اخیر بیماری‌های سطح چشم موردتوجه بیشتری قرارگرفته است. درگذشته این بیماری‌ها علی‌رغم اهمیت زیادی که از نظر تشخیص، درمان و پیگیری دارد، کمتر موردتوجه قرار می‌گرفت. در سال‌های اخیر رشته جدید بیماری‌های سطح چشم ایجادشده که شاخه جدیدی است که وارد تخصص‌های چشم شده است.

بیماری‌های سطح چشم شامل بیماری‌های مختلف چشم است که در اثر بیماری‌های سیستمیک مانند استیون جانسون به وجود می‌آید. این بیماری در اثر خوردن داروهایی ایجاد می‌شود که اثر تحریک‌کننده سیستم ایمنی علیه پوست و چشم را دارند. خشکی چشم نیز ازجمله بیماری‌های سطح چشم است که از اهمیت بالایی برخوردار است. این بیماری‌ها به‌محض تشخیص باید مورد مداوا قرار بگیرند، چون می‌توانند عوارض مختلفی را در چشم ایجاد کنند مانند چسبندگی در سطح چشم، قرمز شدن چشم و وقتی‌که سلول‌های بنیادی هم درگیر شده و ترشح اشک کم شود، موجب می‌شود خشکی‌های شدید به وجود بیاید و قرنیه کدر شود. این بیماری‌ها در مرحله حاد موجب قرمزی شدید چشم می‌شود و تاول و علائم پوستی نیز ظاهر می‌شود. گاهی نمی‌توان از این بیماری‌ها حتی پیشگیری کرد. داروهایی که از خانواده پنی‌سیلین هستند، داروهای فنوباربیتال که برای اعصاب استفاده می‌شوند و ضد تشنج هستند، خیلی از بیماری‌های ویروسی مانند تب‌خال که ظاهراً همه به آن مبتلا می‌شوند، می‌تواند سیستم ایمنی برخی از افراد را تحریک کرده و مشکلات جدی در چشم و پوست این افراد ایجاد کند. چنانچه مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها و داورهایی که موجب استیون جانسون می‌شود، به‌صورت محدودتری مورداستفاده قرار بگیرد، میزان خطر را کاهش می‌دهد. در بیمارانی که به استیون جانسون مبتلا می‌شوند، گاه دیده می‌شود که هیچ نیازی نبوده است که از برخی داروها استفاده کنند، درحالی‌که همان دارو مشکلات بعدی را در پی داشته است. مشکلاتی که این داروها ایجاد می‌کنند نیز اکثراً تا پایان عمر همراه این افراد خواهد بود. شاید بتوان گفت 60 الی 70 درصد افرادی که من با آن‌ها برخورد داشته‌ام و به استیون جانسون مبتلا شده‌اند نیازی به داروهایی که موجب این بیماری در آن‌ها شده است، نداشته‌اند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات