برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

احتمال انتقال بیماری از توالت فرنگی ناچیز است

احتمال انتقال بیماری از توالت فرنگی ناچیز است نظریه‌های علمی‌ می‌گویند، امکان انتقال بیماری‌های زیادی از آن به شما وجود دارد، اما در اصل، توالت‌های فرنگی در مقابل بسیاری از سطوح دیگر بسیار کم‌خطرتر هستند.
افراد از نشستن روی توالت فرنگی می‌ترسند و این واقعیت را تحقیقات هم نشان داده‌اند. در سال 1991 یک تحقیق در کشور انگلستان که در یک کلینیک روی 528 زن انجام گرفته بود، دریافت که 85 درصد این افراد، بدون اینکه روی توالت فرنگی بنشینند ادرار می‌کنند و 12 درصد هم گفته بودند که روی آن چیزی قرار می‌دهند. در این میان تنها 2درصد این افراد اظهار کرده بودند که به‌راحتی روی توالت فرنگی می‌نشینند، اما واقعا شما می‌توانید از توالت فرنگی چه بیماری‌هایی بگیرید؟
نظریه‌های علمی‌ می‌گویند، امکان انتقال بیماری‌های زیادی از آن به شما وجود دارد، اما در اصل، توالت‌های فرنگی در مقابل بسیاری از سطوح دیگر بسیار کم‌خطرتر هستند. اولین ترسی که باید هنگام استفاده از آنها از سر خود بیرون کنید، ترس از مبتلا شدن به بیماری‌های مقاربتی است. هیچ مشاهده پزشکی وجود ندارد که بگوید این بیماری‌ها از توالت فرنگی به شخصی سرایت کرده‌اند، اما این باوری است که نسل‌ها در بین مردم رواج داشته است. این قبیل بیماری‌ها همواره از همان طرق قدیمی یعنی از شخصی به شخص دیگر منتقل می‌شوند؛ زیرا باید مقدار زیادی از عوامل ناقل این بیماری‌ها وارد بدن شخص شوند و روی سلول‌هایی که محل مناسبی برای آنها هستند قرار گیرند.
از طرف‌دیگر سطوح سخت می‌توانند سایر باکتری‌ها و ویروس‌ها را گاهی برای روزها روی خود نگاه‌دارند.
مطالعاتی که بعضی از آنها هم در توالت بیمارستان‌ها انجام‌شده‌اند، دریافته‌اند، سطوح بسیار آلوده و صندلی‌های دستشویی روی خود باکتری‌هایی ازجمله باکتری استافیلوکوک اورئوس که در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم است (یکی از چندین باکتری به اصطلاح «گوشت‌خوار») نورو ویروس، باکتری ای کولای، شیگلا و استرپتوکوک دارند. حتی از لحاظ نظری ابولا هم می‌تواند، از توالت فرنگی به شخص منتقل شود. این میکروب‌ها از طریق استفراغ یا مدفوع بیمار دفع می‌شوند.
توالت‌هایی که بیشتر از همه نگران‌کننده‌اند، توالت‌های مدرن بدون مخزن هستند که آب بلافاصله به درون آنها پمپاژ می‌شود و سپس آب آلوده از درون آنها مانند قطرات آبی که اسپری شده است، به بیرون می‌جهد و همه‌جا را آلوده می‌کند، اما با همه این وجود چه می‌توان کرد؟ پدهای ضدعفونی‌کننده که در حال حاضر به شکل بسته‌بندی‌شده و دربسته‌های کوچک عرضه می‌شوند، می‌توانند عوامل بیماری‌زای توالت‌های فرنگی را 50 برابر کاهش دهند.
با وجود همه این حرف‌ها، امکان انتقال این میکروب‌ها از نشیمن توالت فرنگی بسیار اندک است، مگر اینکه روی بدنتان بریدگی وجود داشته باشد یا میکروب‌ها از طریق دستتان به چشمان، بینی یا دهان‌تان برسند. یک پوست سالم خود در برابر عوامل بیماری‌زا محافظ به شمار می‌رود و پوست سرین و پاهای شما هم ضخیم است و احتمال کمی هم وجود دارد که مانند پوست دست‌ها و صورتتان آسیب ببیند. زیرا از نور آفتاب، آسیب مایع ظرفشویی، ابزار و دیگر جراحات در امان است.
شستن دست‌ها با آب و صابون و با دقت بهترین مانع برای ابتلا به این بیماری‌ها است. زیرا همان‌طور که مطالعات نشان می‌دهند، دسته‌های سیفون دستشویی، دستگیره در، شیر روشویی و وسایلی از این قبیل به‌اندازه توالت فرنگی یا حتی بیشتر از آن کثیف هستند.
افرادی که سخت‌گیرتر هستند، شاید بخواهند یک پد ضدعفونی‌کننده در دست بگیرند یا پدال مخزن دستمال حوله‌ای را با آرنج یا هر قسمت دیگر دست که به چشم یا بینی نمی‌رود، فشار بدهند و سپس از آن هم از دستمال حوله‌ای برای لمس کردن سطوحی مانند درب خروجی استفاده کنند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات