برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

6 نشانه کم‌آبی بدن - این علامت‌ها را جـدی بگیـرید

6 نشانه کم‌آبی بدن - این علامت‌ها را جـدی بگیـرید کم‌آبی بدن (دهیدراته شدن) زمانی رخ می‌دهد که بدن برای عملکرد مؤثر خود دارای آب کافی و دیگر مایعات نباشد. دهیدراته شدن می‌تواند منجر به ایجاد لخته‌های خونی، حمله تشنجی و دیگر مشکلات مرگبار شود.
کم‌آبی بدن (دهیدراته شدن) زمانی رخ می‌دهد که بدن برای عملکرد مؤثر خود دارای آب کافی و دیگر مایعات نباشد. دهیدراته شدن می‌تواند منجر به ایجاد لخته‌های خونی، حمله تشنجی و دیگر مشکلات مرگبار شود.تحقیقات نشان داده‌اند که حتی دهیدراته شدن ملایم نیز می‌تواند منجر به تأثیرات نامطلوبی بر روی خلق‌وخو و انرژی شود. به همین دلیل است که هرچه سریع‌تر باید با دهیدراته شدن برخورد کرد و از آن جلوگیری کرد، اما دهیدراته شدن همیشه علائم آشکاری مانند تشنگی و خستگی ندارد. در ادامه این نوشته به 6 علائم تعجب‌آوری اشاره خواهیم کرد که می‌توانند بیانگر دهیدراته شدن باشند.
 

1-بوی بد دهان

بزاق دهان دارای خاصیت‌های ضد باکتریایی است، اما دهیدراته شدن می‌تواند از تولید بزاق کافی جلوگیری کند. دکتر جان هیگینس، دانشیار طب قلب و عروق دانشگاه تگزاس در هوستون، می‌گوید که اگر در درون دهان شما بزاق کافی تولید نشود، باکتری‌های درون دهان رشد می‌کنند و یکی از واکنش‌های جانبی دهان نسبت به این مسئله بوی بد دهان است.
بیشتر بخوانید: 8 علت بوی بد دهان
 

2-پوست خشک

به گفته دکتر هیگینس، «در نظر بسیاری از مردم افرادی که دهیدراته شده‌اند، باید عرق از سرو رویشان بریزد، اما وقتی‌که یک فرد مراحل گوناگون دهیدراته شدن را تجربه می‌کند، دچار گیجی می‌شود و حجم خون او آنقدر ناکافی می‌شود که پوستش بسیار خشک می‌شود.» او اضافه می‌کند که در اثر این خشکی پوست عمل تبخیر به‌خوبی صورت نمی‌گیرد و با سرخی پوست مواجه می‌شوید.
آیا فکر می‌کنید که در فصول و آب‌وهوای سرد‌تر دچار دهیدراته شدن نمی‌شوید؟ این فکر اشتباهی است. دکتر هیگینس می‌گوید که علائم مربوط به دهیدراته شدن در این فصول و آب‌وهوای سرد‌تر ملایم هستند و با سرعت کمتری بروز می‌کنند. به‌طورکلی، به نظر او امکان دهیدراته شدن در آب‌وهوای سرد‌تر نیز امکان‌پذیر است.

 

3-تب و لرز

شاید این علامت دهیدراته شدن برخلاف انتظار باشد، اما اگر بدن شما به‌شدت دهیدراته شود، احتمال تجربه علائمی همچون تب و حتی لرز نیز وجود دارد. تب می‌تواند بسیار خطرناک باشد، بنابراین اگر تب شما بالای 3/38 درجه سلسیوس رسید، سریع به دکتر مراجعه کنید.
 

4-گرفتگی‌های عضله‌ای

هر چه بیشتر گرمتان شود، احتمال گرفتگی‌های عضله‌ای بیشتر می‌شود و این به دلیل تاثیر گرما روی عضله‌ها است. هر چه عضله‌ها بیشتر و بیشتر کار کنند، گرمای به وجود آمده در عضلات باعث گرفتگی آنها می‌شود. بنابر نظر دکتر هیگینس، «تغییرات الکترولیت‌ها، تغییرات سدیم و پتاسیم نیز منجر به گرفتگی عضلات می‌شوند.»
 

5-اشتیاق به غذا به‌خصوص به شیرینی‌ها

دکتر هیگینس می‌گوید: «وقتی‌که دهیدراته می‌شوید، امکان آزادسازی گلیکوژن و دیگر ذخیره‌های انرژی برای بعضی از مواد مغذی و اندام‌های مصرف‌کننده آب مانند کبد سخت می‌شود و در نتیجه نسبت به خوردن بعضی از غذا‌ها اشتیاق شدیدی پیدا می‌کنید.» او می‌گوید که بدن شما به غذاهایی از شکلات تا اسنک‌های نمک‌دار اشتیاق پیدا می‌کند. در میان این غذا‌ها اشتیاق بسیاری به شیرینی‌ها پیدا می‌شود، چون بدن در تولید گلیکوژن دچار مشکل شده است.
آیا به چیزهای شیرین اشتیاق پیداکرده‌اید؟ اسنک‌هایی را بخورید که دارای آب فراوان هستند. برخی از میوه‌ها و سبزی‌ها تا 90 درصد آب دارند و می‌توانند به هیدراته ماندن شما کمک کنند. ازجمله می‌توان به طالبی، خیار، هندوانه، گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای، سبزی‌های برگ‌دار، توت‌فرنگی، کرفس اشاره کرد. ماست هم می‌‌تواند منبع خوبی برای آب‌رسانی به بدن باشد.

 

6-سردردها

دکترهیگینس می‌گوید که مغز درون کیسه پر از مایعی قرار دارد که از برخورد آن با جمجمه جلوگیری می‌کند. اگر این کیسه مایع خالی شود یا میزان مایع آن به دلیل دهیدراته شدن کاهش یابد، مغز به بخشی از جمجمه فشرده می‌شود و سردرد به وجود می‌آید. برخی از نوشیدنی‌ها خودشان باعث کم‌آبی یا دهیدراته بدن می‌شوند، ازجمله الکل، نوشابه‌های انرژی‌زا و حتی کافئین چراکه اثر ادرارآور ملایمی دارند. برای اینکه مطمئن شوید آیا بدنتان دچار کم‌آبی شده است یا نه، می‌توانید از امتحان یا بررسی ادرار استفاده کنید.
 

امتحان پوست

 با دو انگشت پوست پشت دستتان را چین دهید، پوست را برای نیم تا یک سانتی‌متر به بالا بکشید و بعد آن را رها کنید. پوست باید در کمتر از چند ثانیه به حالت اولش بازگردد. اگر پوست به‌کندی به حالت اولش بازگشت، ممکن است بدنتان کم‌آب باشد.
 

بررسی ادرار

اگر آب بدنتان کافی باشد، ادرار در اغلب اوقات شفاف و زرد کمرنگ خواهد بود. هنگامی‌که بدن حدود 3 درصد دچار کم‌آبی می‌شود، ادرار زرد پررنگ می‌شود. هنگامی‌که کم‌آبی به 5 درصد برسد، ادرار به رنگ زرد تیره درمی‌آید و هنگامی کم‌آبی به بیش از 5 درصد برسد، یعنی کم‌آبی شدید ادرار به رنگ نارنجی درمی‌آید.
 

چه مدت بدون آب می‌توان زنده ماند؟

اگر زمانی در بیابان برهوتی گیر کردید، آنچه را کارشناسان بقا «قانون سه‌تایی‌ها» می‌نامند، به خاطر داشته باشید.

شما می‌توانید 3 دقیقه بدون هوا زنده بمانید، گرچه ما توصیه نمی‌کنیم این قانون را امتحان کنید.

در یک محیط خشن، یعنی در باد و بوران برف، شما سه ساعت را می‌توانید بدون سرپناه دوام آورید.

پس از 3 روز شما نیاز به آب دارید وگرنه تلف می‌شوید و بالاخره شما می‌توانید 3 هفته را بدون غذا سر کنید، گر چه مسلما این سه هفته به شما خوش نخواهد گذشت.

علی‌رغم این قانون احتمالا سودمند، برخی از افراد 8 تا 10 روز هم بدون آب زنده مانده‌اند.

آب که 65 درصد بدن انسان را تشکیل می‌دهد، برای ادامه حیات ضروری است و آب به‌صورت خون در بدن جریان دارد و اکسیژن و مواد مغذی را به سلول‌ها می‌رساند و مواد زائد را از بدن خارج می‌کند.

آب مفاصل و بافت‌های نرم را از ضربات محافظت می‌کند. بدون مصرف معمول آب روزانه ما نمی‌توانیم غذا را هضم و جذب کنیم./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

غلامحسین علیشیریغلامحسین علیشیریپاسخ به این نظر خوب
غلامحسین علیشیریغلامحسین علیشیریپاسخ به این نظر عالی

دیدگاه و نظــرات