برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آشنایی با مفهوم پیوند مغز استخوان

آشنایی با مفهوم پیوند مغز استخوان پیوند مغز استخوان روشی است که در آن سلول‌های غیرطبیعی یا از بین رفته در مغز استخوان با سلول‌های سالم جایگزین می‌شوند.
پیوند مغز استخوان روشی است که در آن سلول‌های غیرطبیعی یا از بین رفته در مغز استخوان با سلول‌های سالم جایگزین می‌شوند.
مغز استخوان بافتی است که وسط بعضی استخوان‌‌های خاص وجود دارد. به‌طور طبیعی مغز استخوان سلول‌های خونی را می‌سازد. انواع متفاوتی از سلول‌های خونی وجود دارند که همه آنها از سلول‌های بنیادی خونساز موجود در مغز استخوان بوجود می‌آیند. اگر مغز استخوان به درستی کار نکند، نمی‌تواند سلول‌های خونی مورد نیاز یک فرد را تولید کند. به همین منظور، پزشک سلول‌های بنیادی سالم را از فردی که «دهنده» نامیده می‌شود، گرفته و آنها را داخل مغز استخوان آسیب‌دیده قرار می‌دهد. سلول‌های دهنده می‌توانند به سلول‌های خونی سالم تبدیل و  رشد کنند. به این روش، پیوند سلول‌های بنیادی خونساز گفته می‌شود. پیوند مغز استخوان به منظور کمک به درمان بیماری‌هایی مانند سرطان (سرطان خون یا غدد لنفاوی) یا دیگر بیماری‌هایی که مغز استخوان را تحت تاثیر قرار می‌دهند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
انواع مختلفی از پیوند مغز استخوان وجود دارد که انتخاب نوع آن به عوامل مختلفی وابسته است. مانند اینکه سلول‌های دهنده از کجا می‌آیند. آنها می‌توانند به روش‌های زیر در دسترس قرار گیرند: 1) از خود شما، 2) افرادی که با شما نسبت دارند و گروه خونی آنها نیز با شما هماهنگ است، 3) افرادی که با شما نسبتی ندارند، اما گروه خونی آنها با شما هماهنگ است، 4) از خون هماهنگ با شما که از بند ناف یک نوزاد گرفته شده باشد. عامل دیگر، نوع درمانی است که باید بدن شما برای پیوند آن را دریافت کند.
نوع پیوند مغز استخوان که مناسب شمااست، بستگی به نوع بیماری و نوع سرطان، سن، دیگر شرایط سلامت و اهدا کننده احتمالی دارد.
روش انجام پیوند مغز استخوان به این صورت است که لوله نازکی درون یک رگ خونی در قسمت بالایی قفسه سینه کار گذاشته می‌شود. این لوله که «خط مرکزی» نامیده می شود، در طول اقامت شما در بیمارستان در جای خود باقی خواهد ماند. از این طریق، درمان‌های لازم به شما  داده شده و در صورت نیاز به آزمایش خون، از همین مسیر خون گرفته می‌شود. همچنین، اگر خود شما دهنده سلول بنیادی هستید، باید سلول‌ها نیز از این طریق جمع‌آوری شوند. در غیر این‌صورت، فرد دهنده نیز تحت جمع‌آوری سلول بنیادی قرار خواهد گرفت.
در حین پیوند مغز استخوان، در ابتدا، پزشک یک یا هر دو درمان شیمی‌درمانی یا اشعه‌درمانی را به کار می‌گیرد تا سلول‌های موجود را در مغز استخوان از بین ببرد. پس از آن، سلول‌های دهنده از راه خط مرکزی یا ورید دیگری به داخل بدن شما تزریق خواهند شد. سلول‌های بنیادی تزریق شده راه خود را به سوی مغز استخوان پیدا می‌کنند. بنابراین، شروع به تولید سلول‌های خونی طبیعی خواهند کرد.
اغلب بیماران پس از پیوند مغز استخوان برای هفته‌ها تا ماه‌ها در بیمارستان می‌مانند. درست پس از انجام پیوند، بدن شما بیش از همیشه آمادگی دارد که دچار عفونت شود. بنابراین، نیاز است که در بیمارستان بمانید و تحت مراقبت‌های خاص قرار داشته باشید. بسته به علائمی که پیدا می‌کنید، پزشک درمان‌های دیگری را نیز برای شما مورد استفاده قرار خواهد داد. همچنین هر روز آزمایش‌های خونی لازم را انجام می‌دهند تا مطمئن شوند که پیوند درست کار می‌کند. پس از اطمینان از کارکرد درست مغز استخوان و بازگشت به منزل، باید به‌طور مرتب از سوی پزشک ویزیت شوید.
عوارض جانبی احتمالی پیوند عبارتند از زخم‌های دهانی و اسهال، تهوع و استفراغ، ریزش مو، مشکلات ریه، کبد و استخوان./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات