برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

بی‌خوابی می‌تواند با کمردرد مرتبط باشد

بی‌خوابی می‌تواند با کمردرد مرتبط باشد گروهی از پژوهشگران در یک مطالعه گسترده و با در نظر گرفتن عواملی نظیر ویژگی‌های اقتصادی و اجتماعی افراد و سبک زندگی افراد مختلف، به این نتیجه رسیدند که بی‌خوابی می‌تواند با کمردرد مرتبط باشد. همچنین عکس این مطلب صادق نیست.
گروهی از پژوهشگران در یک مطالعه گسترده و با در نظر گرفتن عواملی نظیر ویژگی‌های اقتصادی و اجتماعی افراد و سبک زندگی افراد مختلف، به این نتیجه رسیدند که بی‌خوابی می‌تواند با کمردرد مرتبط باشد. همچنین عکس این مطلب صادق نیست.
حدود 60 تا 80 درصد از افراد بزرگسال در برخی دوره‌های زندگی خود دچار کمردرد می‌شوند. با اینکه بروز کمردرد می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد، 90 درصد از آنها دلیل قابل شناسایی خاصی ندارد. حدود نیمی از کسانی که دچار کمردرد هستند، از بی‌خوابی رنج می‌برند. گفته می‌شود بی‌خوابی به کاهش مقاومت فرد در برابر درد منجر می‌شود و در نتیجه دردی را بیشتر از دیگران حس می‌کنند.، اما این پژوهش نخستین مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد رابطه مستقیمی بین بی‌خوابی و کمردرد وجود دارد.
در این مطالعه، 2131 فرد بزرگسالی که برای معاینات دوره‌ای به یک مرکز درمانی مراجعه کرده بودند، حضور داشتند. این مطالعه در بین سال‌های 2003 تا 2011 به انجام رسید. سن متوسط شرکت‌کنندگان 2/46 سال بود و هر کدام به صورت متوسط 6/9 ساعت در هر روز کار می‌کردند. جمع‌بندی نتایج این مطالعه نشان داد بیشتر افرادی که دچار بی‌خوابی هستند و از کمردرد نیز رنج می‌برند، 150 درصد بیشتر از کسانی بود که دچار کمردرد بودند، ولی بی‌خوابی نداشتند. همچنین رابطه بین بی‌خوابی و کمردرد در زنان بیشتر بود.
با اینکه هنوز علت دقیق این ارتباط مشخص نیست، دانشمندان بر این باورند که یک عامل سوم نیز در این میان دخیل است که هنوز موفق به شناسایی آن نشده‌ایم. البته این پژوهشگران حدس می‌زنند این عامل چیزی نباشد جز استرس. افرادی که دچار بی‌خوابی هستند، معمولا زندگی پرتنشی دارند و بیشتر دچار بی‌قراری هستند که همین مساله موجب افزایش تنش عضلانی و در نتیجه فشار به ماهیچه‌ها شده و در نهایت به کمردرد می‌انجامد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات