برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد، آلودگی هوا مهمترین عامل مرگ در جهان

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد، آلودگی هوا مهمترین عامل مرگ در جهان سازمان بهداشت جهانی در آخرین گزارش خود آلودگی هوا را مهمترین عامل محیطی مرگ در دنیا دانسته و اعلام کرد که از هر هشت مورد مرگ در دنیا یک مورد بر اثر آلودگی هواست.
سازمان بهداشت جهانی در آخرین گزارش خود آلودگی هوا را مهمترین عامل محیطی مرگ در دنیا دانسته و اعلام کرد که از هر هشت مورد مرگ در دنیا یک مورد بر اثر آلودگی هواست.

جدیدترین گزارش سازمان بهداشت جهانی حاکی از آن است که در سال ۲۰۱۲ حدود هفت میلیون نفر به علت آلودگی هوا جان خود را از دست داده‌اند که این رقم دو برابر پیش‌بینی‌ها است.

سازمان بهداشت جهانی آلودگی هوا را بویژه در ابتلا به بیماری‌هایی مثل بیماری‌های عروقی قلب (ایسکمیک)، سکته مغزی، بیماری‌های مزمن تنفسی و سرطان ریه مقصر می‌داند.

دکتر "ماریا نیرا" مدیر مرکز سلامت عمومی سازمان بهداشت جهانی می‌گوید: "خطرات آلودگی هوا بیش از آن چیزی است که تاکنون تصور می‌کردیم یا می‌دانستیم؛ بویژه در ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی."

به گفته وی کمتر عاملی مثل آلودگی هوا بر سلامت جهانی چنین تاثیری دارد، این شواهد بر لزوم اقدام هماهنگ برای پاکسازی هوای تنفسی تاکید دارد.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید در ارزیابی اخیر، علاوه برکاربرد از آخرین دانسته‌ها در زمینه رابطه آلودگی هوا با بیماری‌ها ، از شیوه‌ها و فناوری‌های جدید در ارزیابی اثر آلاینده‌های تنفسی بر سلامت نیز استفاده شده است.

این گزارش همچنین به آلودگی هوا در  فضای بسته توجه ویژه‌ای نشان داده و آن را یکی از مهمترین خطرات برای زنان و کودکان دانسته است، شمار قربانیان آلودگی هوای خانه در دنیا حتی بیشتر از آلودگی هوای شهری و روستایی است.

از هفت میلیون نفری که در دنیا به علت بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا جان باخته‌اند 4.3 میلیون نفر به علت آلودگی هوای خانه ها در اثر دود و آلودگی ناشی از سوخت و اجاق‌های خوراک‌پزی نامناسب بوده است.

88 درصد قربانیان آلودگی هوای خانه در کشورهای کم درآمد یا با درآمد متوسط، در جنوب شرقی آسیا و منطقه غرب اقیانوس آرام، زندگی می کنند.

متخصصان می گویند سکته مغزی، بیماری های عروق قلبی، بیماری های انسدادی مزمن ریوی، عفونت های حاد دستگاه تنفسی تحتانی کودکان و سرطان ریه رایح ترین بیماری های ناشی از آلودگی هوای خانه و همچنین آلودگی هوای شهری و روستایی هستند.

در این گزارش آمده است سالانه 1.4 میلیون مرگ ناشی از سکته مغزی به علت آلودگی هوای خانه است. نیمی از این قربانیان زنان هستند.

در دنیا سه میلیارد نفر هنوز از سوخت جامد (چوب، زغال‌سنگ، زغال چوب، فضولات حیوانی، بقایای محصولات کشاورزی) برای پخت و پز و گرما استفاده می‌کنند.

دکتر "فلاویا بوستریو" معاون مدیر کل سلامت خانواده، زنان و کودکان سازمان بهداشت جهانی می‌گوید: "پاکسازی هوای تنفسی از بیماری‌های غیرمسری جلوگیری می‌کند و خطر بیماری در زنان و گروههای آسیب پذیر مثل کودکان و سالمندان را کاهش می‌دهد.

"زنان و کودکان فقیر تاوان سنگینی برای آلودگی هوای خانه می‌پردازند چون آنها بیشتر وقت خود را در خانه می‌گذرانند و دود و دوده اجاق‌هایی را تنفس می‌کنند که سوخت‌شان از چوب و زغال سنگ تامین می‌شود."

علاوه بر این وسایل معمولا نشتی دارند و تهویه خانه‌ها هم مناسب نیستند.

سازمان بهداشت جهانی همچنین تخمین زده است که سالانه 3.7 میلیون نفر در دنیا به علت بیماری‌های ناشی از آلودگی هوای شهری و روستایی می‌میرند.

ارزیابی مرکز تحقیقات بین‌المللی سرطان سازمان بهداشت جهانی در سال گذشته نشان داد که آلودگی هوای شهری و روستایی سرطان‌زا است و احتمال ابتلا به سرطان ریه را افزایش می‌دهد.

همچنین ، هم آلودگی هوای شهری و روستایی و هم آلودگی هوای خانه در سرطان دستگاه ادراری و مثانه نقش دارند.

به گفته کارلوس دورا، مسئول هماهنگی مرکز سلامت عمومی سازمان بهداشت جهانی "آلودگی هوای شهری و روستایی نتیجه سیاست‌گذاری‌های ناپایدار در حوزه‌هایی مثل حمل و نقل ، انرژی، دفع مواد زائد و صنعت است. در بسیاری موارد سیاست‌های پایدارتر در درازمدت از نظر اقتصادی نیز ، به دلیل صرفه‌جویی در هزینه‌های درمانی و تاثیر مثبت آنها بر آب و هوا مقرون به صرفه‌تر هستند."

سازمان بهداشت جهانی سال جاری گزارش وضعیت کشورهای دنیا را از نظر آلودگی هوای داخل و خارج خانه منتشر خواهد کرد. این گزارش بر اساس سنجش وضعیت هوای ۱۶۰۰ شهر دنیا تنظیم می‌شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات