برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

مراقب سالمونلا باشید!

مراقب سالمونلا باشید! سالمونلا نوعی باکتری است که می‌تواند در روده حیوان و انسان زندگی و رشد کرده و زمینه مسمویت غذایی را به وجود می‌آورد.
سالمونلا نوعی باکتری است که می‌تواند در روده حیوان و انسان زندگی و رشد کرده و زمینه مسمویت غذایی را به وجود می‌آورد.
غذاهای خام با منشا حیوانی، گوشت، مرغ، شیر و لبنیات، تخم‌مرغ و غذاهای دریایی می‌توانند آلوده به باکتری سالمونلا باشند. همچنین برخی میوه‌ها و سبزیجات ممکن است این باکتری را داشته باشند.
پخت مناسب مواد غذایی از بین رفتن باکتری سالمونلا را سبب می‌شود. از طرف دیگر صرف شستن میوه و سبزی‌ها برای از بین بردن این باکتری کفایت نمی‌کند.
باکتری سالمونلا در روده حیواناتی نظیر از جمله لاک‌پشت، ما‌ر و جوجه پرندگان بیشتر از حیوانات دیگر یافت می‌شود و مدفوع آنها دارای این باکتری است. بنابراین در صورت دست زدن به این حیوانات باید دست‌ها را با آب گرم و صابون شست.
انجمن کنترل بیماری‌ها (CDC) در خصوص شیوع سالمونلا در جوجه‌ پرندگان هشدار داده است. این بیماری در بهار شیوع بیشتری دارد؛ چراکه ممکن است والدین در این فصل به خرید جوجه پرندگان برای فرزندان‌شان اقدام کنند و به این ترتیب باکتری سالمونلا را به خانه آورند. انجمن کنترل بیماری‌ها به والدین کودکان کمتر از پنج سال توصیه می‌کند که از خریدن یا دست زدن به جوجه مرغ و اردک خودداری کنند.
دل درد، گرفتگی عضلات شکمی، اسهال و تب از علائم آشکار آلودگی به این باکتری است که معمولا 12 تا 72 ساعت پس از ورود باکتری به بدن ظاهر می‌شود.
بیشتر مبتلایان بدون استفاده از روش‌های درمانی در مدت چهار تا هفت روز بهبود می‌یابند. افرادی که دارای اسهال شدید هستند، نیاز به جبران مایعات از دست رفته دارند. این مایعات را می‌توان از طریق داخل وریدی به بدن آنها رساند.
درمان با آنتی‌بیوتیک در کودکان، افراد ضعیف و سالمند به دلیل قوی عمل کردن باکتری سالمونلا نتیجه‌بخش است. همیشه برای درمان، آنتی‌بیوتیک توصیه نمی‌شود اما اگر باکتری روده را عفونی کرده باشد، مصرف آنتی‌بیوتیک لازم است/.

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات