برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

چگونه بفهمم که در ورزش به خودم فشار آورده‌ام؟

چگونه بفهمم که در ورزش به خودم فشار آورده‌ام؟ از کجا بفهمیم که در ورزش و فعالیت های جسمانی شدید، به خودمان فشار مضاعف وارد نکرده ایم و ورزش کردن آسیب جدیدی به بدنمان وارد نکرده است؟
سوال: من دوست دارم که فعالیت ورزشی شدید داشته باشم، بنابراین نگرانم که هنگام انجام این تمرین‌ها آسیب ببینم. چگونه می‌توانم بفهمم که زیاد به بدنم فشار آورده‌ام یا نه؟

*پاسخ دکتر کای: عبارت «تا دردی نباشد، دستاوردی هم نیست»، بسیاری از مشتاقان ورزش را گمراه کرده است. حقیقت این است که درد و سایر علائم در حین ورزش طبیعی نیستند. هنگامی ‌که بدنتان نشانه‌های هشدار را می‌فرستد، باید به آن توجه کنید.
بگذارید با این موضوع شروع کنیم که انتظار چه پدیده‌هایی را باید داشته باشید. در اوج شدت تمرین جسمی، باید اندکی شدیدتر تنفس کنید، توان صحبت کردن داشته باشید، اما توان آوازخواندن نه. باید حس کنید که ضربان قلبتان سریع‌تر از حد عادی است و ممکن است حس کنید که عضلاتتان در حین فعالیت شدید، اندکی درد می‌کنند.
اما بروز برخی از نشانه‌ها در هنگام ورزش می‌تواند نشانگر بروز مشکل باشد. آنچه پزشکان بیش از همه درباره آن نگران هستند، بیماری شریان کورونری یا CAD است. در CAD، تصلب شرایین باعث می‌شود که شریان‌های خونرسان به قلب تنگ شوند. هنگامی‌که قلب مجبور می‌شود در حین ورزش سریع‌تر کار کند. نیاز به جریان خون بسیار بیشتری پیدا می‌کند. هنگامی‌که جریان خون به ماهیچه قلب کاهش پیدا می‌کند، قلب در حال فعالیت با ایجاد علائم گوناگون به اصطلاح «سروصدایش» درمی‌آید:
 
بیشتر بخوانید: چه کسانی برای ورزش کردن باید با پزشک مشورت کنند؟

درد قفسه سینه: هر ناراحتی قفسه سینه که پس از شروع فعالیت جسمی شروع شود، مایه نگرانی است. همین مسئله در مورد احساس درد و ناراحتی در فک و شانه‌ها هم نیز صادق است. آنچه به‌خصوص نگران‌کننده است، احساس دردی است که در طول یک یا دو دقیقه پس از متوقف کردن فعالیت جسمی برطرف می‌شود. این علائم ممکن است بیانگر دچار بودن شما به CAD باشد.

تنگی‌نفس: شما هنگام ورزش مجبورید با شدت بیشتری تنفس کنید، اما اگر اکنون هنگام انجام فعالیتی که یک هفته پیش شما را به نفس‌نفس نمی‌انداخت، دچار تنگی‌نفس می‌شوید، یک جای کار اشکال دارد. CAD می‌تواند بدون ایجاد درد قفسه سینه باعث تنگی‌نفس جدید و غیرمعمول شود. مشکلات گوناگون ریوی نیز می‌توانند اشکال تنفس ایجاد کنند. احتمالا شایع‌ترین علت تنگی‌نفس حین ورزش (به‌خصوص در هوای سرد) آسم است.

 
 
بیشتر بخوانید: چگونه از آسیب دیدگی در ورزش پیشگیری کنیم؟

گیجی و منگی: CAD می‌تواند باعث اختلالات ریتم قلب شود که به پمپاژ ناکافی خون از قلب می‌انجامد. اگر خون کافی به از قلب به مغز پمپ نشود، فرد احساس سیاهی رفتن چشم‌ها و گیجی و منگی می‌کند. هنگامی‌که بیمار می‌گوید احساس گیجی می‌کند، من موضوع را خیلی جدی می‌گیرم؛ اگر ضربان نامنظم قلب علت این گیجی و منگی باشد، این اختلال ریتم ممکن است به توقف کلی ضربان قلب و مرگ ناگهانی هم بینجامد. احساس اینکه دارید غش بکنید، گاهی به علت کم‌آبی بدن هم رخ می‌دهد. مقدار زیادی آب برای پیشگیری از این عارضه بنوشید. این اگر در 30تا 60دقیقه پس از ورزش دچار سیاهی رفتن چشم‌ها می‌شوید، این عارضه ممکن است یک عارضه جانبی داروهای کاهنده فشارخون باشد.

درد مفصل: آرتریت، یک علت شایع درد مفصل است. گاهی درد مفصل دچار آرتریت با ورزش بهبود پیدا می‌کند. اگر آرتریت قبلا باعث درد مفصل شما نشده، اما اکنون پس از ورزش درد ایجادشده است، ممکن است تاندون، رباط یا عضله‌تان آسیب‌دیده باشد.
اگر هر کدام از این علائمی را که در بالا ذکر شد، تجربه کردید، ورزشتان را به‌طور فوری متوقف کنید و با پزشکتان تماس بگیرید. ممکن است لازم نباشد که دکترتان را در همان روز ببینید، اما با منشی مطب صحبت کنید تا به شما بگوید در اولین وقت کی می‌توانید، او را ملاقات کنید./
*دکتر آنتونی کاموف، دانشکده پزشکی هاروارد

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات