برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

نکات بهداشتی برای سال 2024

نکات بهداشتی برای سال 2024 با تغذیه سالم، بیماری‌های غیرقابل انتقالی (NCD) مانند دیابت، بیماری قلب، سکته مغزی و سرطان را کاهش خواهید داد.
  • داشتن یک رژیم غذایی سالم:می‌توانید ترکیبی از غذاهای مختلف از جمله میوه، سبزیجات، مغزها و غلات کامل بخورید. بزرگسالان باید حداقل پنج قسمت (۴۰۰ گرم) میوه و سبزیجات در روز بخورند. شما می‌توانید مصرف میوه و سبزیجات خود را افزایش دهید،خوردن میوه و سبزیجات تازه و متنوع به عنوان میان‌وعده و خوردن آن‌ها در فصل. با تغذیه سالم، بیماری‌های غیرقابل انتقالی (NCD) مانند دیابت، بیماری قلب، سکته مغزی و سرطان را کاهش خواهید داد.
     
  • مصرف کمتر نمک و شکر:فیلیپینی‌ها دو برابر مقدار توصیه شده سدیم مصرف می‌کنند، که این امر باعث افزایش خطر فشار خون بالا می‌شود که به نوبه خود باعث افزایش خطر بیماری قلبی و سکته می‌شود. بیشتر مردم سدیم خود را از نمک دریافت می‌کنند. مصرف نمک خود را به ۵ گرم در روز که معادل حدود یک قاشق چایخوری است کاهش دهید، . این کار را می‌توانید با محدود کردن مقدار نمک، سس سویا، سس ماهی و دیگر ادویه‌جات با سدیم بالا هنگام آماده کردن غذا، حذف نمک، ادویه‌جات و سس‌ها از میز غذا،اجتناب از میان‌وعده‌های شور و انتخاب محصولات کم‌سدیم انجام دهید.
    از سوی دیگر، مصرف مقادیر اضافی از قندها خطر پوسیدگی دندان و افزایش ناپایدار وزن را افزایش می دهد. در بزرگسالان و کودکان، مصرف قندهای آزاد باید به کمتر از 10٪ از مجموع مصرف انرژی کاهش یابد. این معادل 50 گرم یا حدود 12 قاشق چایخوری برای یک بزرگسال است. سازمان جهانی بهداشت پیشنهاد می کند که مصرف کمتر از 5٪ از مصرف کل انرژی برای بهبود سلامتی اضافی است. می توانید مصرف قند خود را با محدود کردن مصرف میان وعده های شیرین، آبنبات ها و نوشیدنی های شیرین کننده قند کاهش دهید.
     
  • کاهش مصرف چربی های مضر:میزان مصرف چربی‌ها باید کمتر از ۳۰٪ از کل انرژی مصرفی شما باشد. این کار به جلوگیری از افزایش وزن نامناسب و بیماری‌های غیرقابل انتقال کمک می‌کند. چربی‌ها انواع مختلفی دارند، اما چربی‌های غیراشباع از چربی‌های اشباع و ترانس-چربی‌ها ترجیح داده می‌شوند. سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که میزان مصرف چربی‌های اشباع را کمتر از ۱۰٪ از کل انرژی مصرفی کاهش دهید، میزان مصرف ترانس-چربی‌ها را کمتر از ۱٪ از کل انرژی مصرفی کاهش دهید، و همچنین هر دوی چربی‌های اشباع و ترانس-چربی‌ها را با چربی‌های غیراشباع جایگزین کنید.
    چربی‌های غیر اشباع در ماهی، آووکادو و مغزها و در روغن‌های آفتابگردان، سویا، کانولا و زیتون یافت می‌شوند. چربی‌های اشباع در گوشت چرب، کره، روغن‌های نخل و نارگیل، خامه، پنیر، روغن و گوشت گوساله یافت می‌شوند و چربی‌های ترانس در مواد غذایی پخته و سرخ شده، و میان‌وعده‌ها و غذاهای پیش‌بسته مانند پیتزاهای منجمد، کوکی‌ها، بیسکویت‌ها و روغن‌ها یافت می‌شوند.
     
  • پرهیز از مصرف الکل: هیچ سطح ایمنی برای مصرف الکل وجود ندارد. مصرف الکل می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند اختلالات روانی و رفتاری، اعتیاد به الکل، بیماری‌هایی مانند سیرز کبد، برخی از انواع سرطان ، بیماری‌های قلبی و همچنین صدمات ناشی از خشونت و تصادفات جاده‌ای می‌شود.
     
  • سیگار نکشید: سیگار کشیدن باعث بروز بیماری‌هایی مانند بیماری ریه، بیماری قلبی و سکته مغزی می‌شود. در حال حاضر، حدود ۱۵.۹ میلیون بزرگسال فیلیپینی سیگار می‌کشند، اما ۷ نفر از هر ۱۰ سیگاری علاقه‌مند به ترک سیگار هستند یا قصد دارند که ترک کنند.
    اگر در حال حاضر سیگار می‌کشید، خیلی دیر نیست که اقدام به ترک آن کنید. بعد از این کار، شما بهره‌مندی‌های فوری و بلندمدتی در حیطه سلامتی خواهید داشت. اگر سیگارنمی‌کشید، عالی است! هرگز شروع به سیگار کشیدن نکنید و برای حق تنفس در محیط‌های بدون دود تنباکو بجنگید.
     
  • فعال باشید: فعالیت‌های فیزیکی به هر حرکت بدنی گفته می‌شود که توسط عضلات اسکلتی انجام شود و نیازمند انرژی باشد که شامل ورزش و فعالیت‌هایی است که در حین کار، بازی، انجام وظایف خانگی، سفر و شرکت در فعالیت‌های تفریحی انجام می‌شود. میزان فعالیت‌های فیزیکی مورد نیاز شما به گروه سنی شما بستگی دارد، اما بزرگسالان 18-64 ساله باید حداقل 150 دقیقه فعالیت فیزیکی با شدت متوسط را در طول هفته انجام دهند. برای بهبود سلامتی بیشتر، فعالیت‌های فیزیکی با شدت متوسط را تا 300 دقیقه در هفته افزایش دهید.
     
  • با دقت فشار خون خود را به صورت منظم بررسی کنید: فشار خون بالا یا هایپرتانسیون به عنوان "قاتل بی‌صدا" شناخته می‌شود.بسیاری از افراد ممکن است از وجود هایپرتانسیون خود آگاه نباشند چرا که ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد. اگر درمان نشود، هایپرتانسیون می‌تواند منجر به بیماری‌های قلب، مغز، کلیه و دیگر امراض شود. فشار خون خود را به طور منظم توسط یک پزشک کنترل کنید.
     
  • آزمایش دهید:آزمایش دادن یک گام مهم در شناخت وضعیت سلامتی شما است، به ویژه زمانی که به اچ‌آی‌وی، هپاتیت B، عفونت‌های جنسی (ایست) و سل (TB) مربوط می‌شود. اگر درمان و یا کنترل نشوند، این بیماری‌ها می‌توانند منجر به عوارض جدی و حتی مرگ شوند. شناختن وضعیت خود به این معناست که یا بدانید چگونه از این بیماری‌ها جلوگیری کنید یا اگر متوجه شوید که مثبت هستید، مراقبت و درمانی که نیاز دارید را بگیرید.
     
  • واکسن بزنید: واکسیناسیون یکی از موثرترین راهها برای پیشگیری از بیماری‌ها است. واکسن‌ها با سیستم دفاعی طبیعی بدن شما همکاری کرده و محافظت را در برابر بیماری‌هایی مانند سرطان سرویکس، کولرا، دیفتری، هپاتیت B، انفلوآنزا، تب ، سرخک، التهاب ریه، پولیو، دیفتری، سرخک، کزاز، تیفوئید و زردی ایجاد می‌کنند.
     
  • رابطه جنسی ایمن داشته باشید: برای جلوگیری از ابتلا به اچ‌آی‌وی و سایر عفونت‌های جنسی مانند گونوره و سیفیلیس، از روابط جنسی ایمن استفاده کنید.
     
  • دهان خود را هنگام سرفه یا عطسه بپوشانید: بیماری‌هایی مانند آنفلوآنزا و سل از طریق هوا منتقل می‌شوند. هنگامی که یک فرد مبتلا سرفه یا عطسه می‌کند، عوامل عفونی ممکن است از طریق قطرات هوا منتشر شود. وقتی احساس می‌کنید که می‌خواهید سرفه یا عطسه کنید، مطمئن شوید که دهان خود را با یک ماسک صورت پوشانده یا از یک دستمال استفاده کنید و سپس آن را دور بیندازید. اگر هنگام سرفه یا عطسه دستمال نزدیک ندارید، دهان خود را با داخل آرنج بپوشانید.
     
  • جلوگیری از نیش پشه‌ها: پشه‌ها یکی از مرگبارترین حشرات دنیا هستند. بیماری‌هایی مانند دنگی، چیکونگونیا، مالاریا و فیلاریاز لنفاوی توسط پشه‌ها منتقل می‌شوند.اگر به مناطقی با بیماری‌های قابل انتقال از پشه سفر می‌کنید، با یک پزشک مشورت کنید تا واکسنی برای پیشگیری از بیماری‌هایی مانند التهاب مغزی ژاپنی و تب زرد یا داروهای ضد مالاریا بزنید. لباس‌های روشن رنگ و با آستین بلند و شلوار بلند بپوشید و از محافظ پشه بند استفاده کنید. در خانه، از پرده‌ها و صفحات در و پنجره استفاده کنید، از تخت‌های دارای پشه بند استفاده کنید و هفتگی محیط خود را تمیز کنید تا محل تولید پشه را از بین ببرید.
     
  • رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی: تصادفات جاده‌ای جان بیش از یک میلیون نفر را در سراسر جهان می‌گیرند و میلیون‌ها نفر دیگر آسیب می‌بینند. آسیب‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای قابل پیشگیری از طریق اقدامات مختلفی است که توسط دولت اجرا می‌شود، مانند قوانین قوی و اجرایی، زیرساخت‌ها و استانداردهای ایمن‌تر و بهبود مراقبت‌های پس از تصادف. شما همچنین می‌توانید با اطمینان از اینکه قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت می‌کنید، از وقوع تصادفات جاده‌ای جلوگیری کنید، مانند استفاده از کمربند برای بزرگسالان و محافظ ایمنی برای کودکان، استفاده از کلاه ایمنی هنگام رانندگی با موتورسیکلت یا دوچرخه و عدم استفاده از گوشی همراه خود در حین رانندگی.
     
  • آب تسویه شده و سالم بنوشید: نوشیدن آب ناسالم می‌تواند منجر به بیماری‌های آبزی مانند کولرا، اسهال، هپاتیت A، تیفوئید و پولیو شود.در محیطی که از سلامت آب مطمئن نیستید، آب را حداقل یک دقیقه جوشانده و سپس با خنک شدن می توان از آن نوشید.
     
  • از تولد تا دو سالگی و بیشتر، کودکان را شیردهی کنید: تغذیه با شیر مادر بهترین راه برای تهیه غذای ایده آل برای نوزادان است. WHO توصیه می کند که مادران شیردهی را ظرف یک ساعت پس از تولد شروع کنند. تغذیه با شیر مادر در شش ماه اول برای رشد سالم کودک بسیار مهم است. توصیه می شود شیردهی تا دو سال بعد ادامه یابد. شیردهی علاوه بر مفید بودن برای نوزادان، برای مادر نیز مفید است زیرا خطر ابتلا به سرطان سینه و تخمدان، دیابت نوع دوم و افسردگی پس از زایمان را کاهش می دهد.


    بیشتر بخوانید:امگا 3 خطر سرطان پستان در زنان چاق را کاهش می دهد
     
  • اگر احساس ناراحتی می کنید با کسی که به او اعتماد دارید صحبت کنید: افسردگی یک بیماری شایع در سراسر جهان است که بیش از 260 میلیون نفر به آن مبتلا هستند. افسردگی می تواند به طرق مختلف ظاهر شود، اما ممکن است باعث شود شما احساس ناامیدی یا بی ارزشی کنید، یا ممکن است به افکار منفی و مزاحم زیاد فکر کنید یا احساس درد شدید داشته باشید. اگر در حال انجام این کار هستید، به یاد داشته باشید که شما تنها نیستید. با فردی که به او اعتماد دارید، مانند یکی از اعضای خانواده، دوست، همکار یا متخصص سلامت روان در مورد احساس خود صحبت کنید.
     
  • آنتی بیوتیک ها را فقط طبق دستور مصرف کنید: مقاومت آنتی بیوتیکی یکی از بزرگترین تهدیدات سلامت عمومی در نسل ما است. هنگامی که آنتی بیوتیک ها قدرت خود را از دست می دهند، درمان عفونت های باکتریایی سخت تر می شود که منجر به هزینه های پزشکی بالاتر، بستری طولانی مدت در بیمارستان و افزایش مرگ و میر می شود. آنتی بیوتیک ها به دلیل استفاده نادرست و استفاده بیش از حد در انسان و حیوانات قدرت خود را از دست می دهند. مطمئن شوید که آنتی بیوتیک ها را فقط در صورتی مصرف می کنید که توسط یک متخصص بهداشتی واجد شرایط تجویز شده باشد. و پس از تجویز، روزهای درمان را طبق دستور تکمیل کنید./

 

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات