برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

غصه خوردن باعث چه بیماری هایی می شود؟

غصه خوردن باعث چه بیماری هایی می شود؟ اندوه همیشه تمام بدن را درگیر نمی‌کند، اما همانطور که غم و اندوه می‌تواند روی سلامت روان تاثیر بگذارد، می‌تواند عوارض جسمانی نیز داشته باشد.

اگر به تازگی یکی از عزیزانتان را از دست داده‌اید، به احتمال زیاد احساس غم و اندوه را تجربه کرده‌اید. غم و اندوه، احساس شدید ناراحتی است که معمولاً با از دست دادن کسی یا چیزی به وجود می‌آید. تمام شدن یک رابطه طولانی مدت مانند طلاق، یا مرگ یکی از اعضای خانواده می‌تواند موجب غم و اندوه شود.

به گزارش «بهپو»، اندوه همیشه تمام بدن را درگیر نمی‌کند، اما همانطور که غم و اندوه می‌تواند روی سلامت روان تاثیر بگذارد، می‌تواند عوارض جسمانی نیز داشته باشد. علائم فیزیکی ممکن است با هر نوع غم و اندوهی همراه نباشد. اما غم و اندوه شدید مانند غم ناشی از مرگ فرزند یا شریک زندگی می‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند که بیش از هر چیز دیگری عوارض جسمانی در پی داشته باشد.

غم و اندوه می‌تواند موجب یکسری علائم و مشکلات سلامت روان شود. این علائم شامل افسردگی، تنهایی و اضطراب است. همچنین ممکن است تشخیص مرز بین دوره غم و اندوه و مساله سلامت روان دشوار باشد. اگر دچار ناراحتی یا احساسات مشابه اینها هستید، می‌توانید با یک درمانگر یا مشاور مورد اعتماد مشورت کنید.

دانستن اینکه در چه مواقعی باید بیشتر مراقب علائم ناشی از غم و اندوه باشید، این امکان را ایجاد می‌کند تا هر گونه علائمی را که تجربه می‌کنید، تسکین دهید و آن را برطرف کنید.

 

علائم ناشی از غم و اندوه

1- مشکلات قلبی: مشکلات قلبی می‌تواند در موقعیت‌های مختلف با استرس شدید همراه باشد. اما در ارتباط با غم و اندوه، بیماری‌های قلبی خاصی وجود دارد. مطالعه‌ای نشان داد که مرگ یک عزیز احتمال حمله قلبی را افزایش می‌دهد. همچنین در اثر مرگ یکی از عزیزان، سندرم موقتی خاصی به نام «سندرم قلب شکسته» ایجاد می‌شود. این نوع سندرم ناشی از اختلال در پمپاژ خون به یک بخش از قلب است. به همین دلیل علائم حمله قلبی، درد قفسه‌سینه و تنگی‌نفس ایجاد می‌شود، اما موقتی است. افراد مبتلا به سندرم قلب شکسته می‌توانند تحت درمان قرار بگیرند. همچنین این افراد ممکن است تحمل کنند و منتظر بمانند تا این سندرم طی چند هفته خود به خود برطرف شود.

توجه به این نکته ضروری است که اگر درد قفسه‌سینه یا تنگی‌نفس را مدت زیادی است تجربه می‌کنید، باید برای درمان علائم جدی‌تر و شدیدتر به پزشک مراجعه کنید. این مورد در سایر علائم جسمانی شدید یا طولانی مدت غم و اندوه نیز صدق می‌کند.

 

2- کاهش ایمنی بدن: برخی افراد در مواقع استرس شدید دچار سرماخوردگی یا آنفولانزا می‌شوند. آنها ممکن است متوجه شوند که در طول یک دوره سوگواری شدید بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری‌ها می‌شوند. و به این دلیل است که در افراد بزرگسال، غم و اندوه می‌تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴ نشان داد که افراد مسن که غم و اندوه را تجربه می‌کنند، به ویژه به دلیل فوت همسر، نمی‌توانند تعادل را در تولید هورمون استرس حفظ کنند. در نتیجه، آنها کاهش عملکرد نوتروفیل را تجربه می‌کنند. این بدان معنی است که در طول فرآیند سوگواری، در افراد مسن کمتر این احتمال وجود دارد که برخی از انواع گلبول‌های سفید خون تولید شود و درنتیجه مستعد ابتلا به عفونت می‌شوند.

 

۳- دردهای جسمانی: یکی از علائم فیزیکی رایج غم و اندوه، درد است. غم و اندوه می‌تواند موجب کمردرد، درد مفاصل، سردرد و اسپاسم شود. درد، ناشی از زیادی هورمون استرس است که در طول فرآیند سوگواری ترشح می‌شود. این نوع هورمون‌ تا حد زیادی ماهیچه‌هایی را که با آنها در تماس هستند را بی‌حس می‌‌کند. هورمون‌های استرس مانند سندرم قلب شکسته روی بدن اثر می‌گذارند. درد ناشی از اندوه باید موقتی باشد. اگر در دراز مدت ادامه یافت، به پزشک مراجعه کنید.

۴- مشکلات گوارشی: دستگاه گوارش می‌تواند به موقعیت‌های که دچار استرس شدید می‌شوید، حساس باشد. در طول دوره‌های استرس‌زا، به دنبال آرامش بودن در هنگام خوردن غذا یا احساس ناراحتی معده در مواقع اضطراب می‌تواند بسیار اتفاق بیفتد. غم و اندوه، ایجاد‌کننده این علائم و سایر علائم مانند بی‌اشتهایی، پرخوری، حالت تهوع و سندرم روده تحریک‌پذیر است.

آگاهی از علائم ناشی از غم و اندوه می‌تواند به کاهش آن کمک کند. زمانی که احساس می‌کنید وقتی غمگین هستید، تمام روز را به دلیل آن غذا نخورده‌اید و اشتهایی به غذا نداشته‌اید، می‌تواند نشانه خوبی باشد که با یک دوست قابل اعتماد تماس بگیرید یا به یک متخصص سلامت روان حاذق مراجعه کنید.

 

5- مکانیسم‌های مقابله‌ای ناسالم: پرخوری یا به حد کافی غذا نخوردن در طول فرآیند سوگواری صرفاً یکی از مکانیسم‌های مقابله‌ای ناسالم است که ممکن است افراد تجربه کنند. برخی از این مکانیسم‌ها ممکن است مضرتر از بقیه باشند. برخی افراد ممکن است به مصرف الکل یا سیگار روی بیاورند که استفاده بیش از حد از این مواد می‌تواند اثرات طولانی مدتی بر روی کبد و ریه‌ها داشته باشد.

برخی افراد هم ممکن است رفتارهای خودآزاری، مصرف مواد مخدر یا سایر رفتارهای پرخطر را داشته باشند. همه این مکانیسم‌های مقابله‌ای می‌توانند اثرات مضر و طولانی‌ مدتی بر بدن و مغز داشته باشد. اگر متوجه شدید که برای کنار آمدن با غم و اندوه مرتباً درگیر رفتارهای اینچنینی هستید، بسیار لازم است که از یک دوست مورد اعتماد یا یک متخصص حاذق کمک بگیرید.

 

6- خستگی و مشکلات خواب: مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷ نشان داد، همسرانی که در اثر خودکشی سوگوار شده‌اند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به مشکلات خواب هستند. خواب زمانی است که بدن و مغز استراحت و خود را ترمیم می‌کند. اختلال خواب خصوصاً در هنگام غم و اندوه می‌تواند ناامیدکننده باشد. احساس غمگین بودن، اضطراب و خستگی مداوم فرد را عاجز و ناتوان‌ می‌کند. بی‌خوابی ممکن است یک اتفاق معمول در کسانی باشد که عزادار شده‌اند. اما صرفاً باید موقتی باشد. احساس مداوم ناتوانی در خواب منظم و ایجاد ارامش باید با پزشک درمیان گذاشته شود.

 

هنگامی که غم و اندوه، چرخه‌ ایجادمی‌کند

بسیاری از مردم امید دارند که غم و اندوهشان به پایان برسد و زندگیشان را به روشی سالم ادامه دهند. اما برخی ممکن است دریابند که دور از انتظار یا غیرممکن است. غم ممکن است به یک چرخه تبدیل شود. گاهی اوقات خاطرات به جا مانده از یک عزیز از دست رفته ممکن است گیرنده‌های پاداش را در مغز روشن کند. این بدان معنی است که نادیده گرفتن یا رها کردن خاطرات بسیار دشوارتر می‌شود. مرور خاطرات و روند سوگواری ممکن است به یک احساس اعتیاد‌آور تبدیل شود.

 

کنترل غم و اندوه

اگر برای تنظیم ارتباط ذهن و بدن خود به کمک نیاز دارید، بسیار مهم است. آنچه در طول فرآیند سوگواری از بین می‌رود، در واقع می‌تواند دوباره به وضعیت قبل بازگردد. ایجاد یک روال سالم در زندگی می‌تواند اولین گام برای کاهش برخی علائم جسمانی ناشی از غم و اندوه باشد. ورزش منظم و رژیم‌غذایی مغذی می‌تواند به کاهش درد، خطرات قلبی، مشکلات گوارشی و به تنظیم خواب کمک کند. صحبت کردن در مورد غم و اندوه با خانواده و دوستان یا یک متخصص سلامت روان با تجربه می‌تواند مستقیماً به رفع غم کمک کند. انجام این کار همچنین ممکن است موجب رشد مهارت‌های مقابله‌ای سالم شود.

به گزارش «بهپو» و به نقل از « GoodTherapy.org »، مهم است که بدانید شما تنها نیستید. درخواست کمک ممکن است گام مهمی در طول فرآیند سوگواری باشد. بهبودی نیاز به زمان دارد و کاملاً طبیعی است. غم را نمی‌توان خیلی سریع رفع کرد. اما با دریافت عشق و محبت از خانواده و با کمک درمانگر، غم و اندوه پایان می‌پذیرد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات