برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آیا روی واقعا به درمان سرماخوردگی کمک می کند؟

آیا روی واقعا به درمان سرماخوردگی کمک می کند؟ شواهد جدیدی وجود دارد که نشان می‌دهد روی در برابر عفونت‌های تنفسی ویروسی مانند سرماخوردگی مؤثر است.

شواهد جدیدی وجود دارد که نشان می‌دهد روی در برابر عفونت‌های تنفسی ویروسی مانند سرماخوردگی مؤثر است.

به گزارش «بهپو»، این مطالعه که در BMJ Open منتشر شده است، تجزیه و تحلیل گسترده ای از مطالعات قبلی در مورد این موضوع است. جنیفر هانتر، دکترا، از موسسه تحقیقات بهداشتی NICM دانشگاه وسترن سیدنی در استرالیا و تیمش 28 کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده (RCTs) را بررسی کردند.

این کارآزمایی ها شامل 5446 نفر بزرگسالی بود که روی را به صورت خوراکی، زیر زبان یا به صورت اسپری بینی دریافت کرده بودند. محققان به طور جداگانه بررسی کردند که آیا روی از عفونت های دستگاه تنفسی پیشگیری یا آن را درمان می کند.

نتایج حاکی از این بود که روی خوراکی یا داخل بینی از پنج عفونت مجاری تنفسی در هر 100 نفر در ماه جلوگیری کرد. خطر نسبی بروز علائم خفیف تا متوسط ​​32 درصد کمتر بود.

روی همچنین با 87 درصد کاهش خطر ابتلا به علائم نسبتاً شدید و 28 درصد کاهش خطر ابتلا به علائم خفیف‌تر همراه بود. بیشترین کاهش در RR (نسبت تنفس) مربوط به علائم نسبتاً شدید منطبق با یک بیماری شبه آنفلوانزا بود.

شرکت‌کنندگانی که روی را در اوایل دوره بیماری و به شکل قرص زیر زبانی یا اسپری بینی استفاده کردند، 1.8 برابر بیشتر از کسانی که از دارونما استفاده می‌کردند، بهبود یافتند.

از جنبه منفی، عوارض جانبی بیشتری در میان افرادی که از روی استفاده می‌کردند وجود داشت؛ از جمله حالت تهوع یا ناراحتی معده، تحریک دهان یا درد ناشی از بلعیدن قرص‌ها. خطر بروز عوارض جدی، مانند از دست دادن بویایی یا کمبود مس، کم بود.

«امداد»، استادیار متخصص اطفال در دانشگاه پزشکی ایالتی نیویورک، می‌گوید: «این تحقیق یک بررسی بسیار جامع برای مطالعات مرتبط با روی در بزرگسالان است

امداد همچنین می‌گوید که روی برای کودکان مبتلا به اسهال «کاملاً» مؤثر است. سازمان بهداشت جهانی آن را از سال 2004 توصیه کرده است.

او این سوال را مطرح کرد که آیا ممکن است روی در مجاری تنفسی به طور مشابه عمل کند؟ ایمداد علاقه دیرینه ای به استفاده از روی در عفونت های کودکان دارد. در مورد این مطالعه، او می‌گوید: «من فکر می‌کنم قبل از اینکه بتوانیم آن را به طور خاص توصیه کنیم، هنوز باید نکات اصلی این فرایند را بدانیم.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وب ام دی»، هانتر و امداد تاکید کردند که روی یک تغییر دهنده بازی نیست. روی فواید کمی در پیشگیری دارد و ممکن است مدت زمان عفونت ها را کمی کوتاه کند و بنابراین تحقیقات بیشتری مورد نیاز است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات