برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

افزایش سلامت و استحکام استخوان ها با ورزش روزانه

افزایش سلامت و استحکام استخوان ها با ورزش روزانه نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که فعالیت‌های فیزیکی ازجمله ورزش می‌تواند سبب افزایش سلامت و استحکام استخوان‌ها شود.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات استئوپروز پژوهشگاه علوم و غدد متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که فعالیت‌های فیزیکی از جمله ورزش می‌تواند سبب افزایش سلامت و استحکام استخوان‌ها شود.

به گزارش «بهپو»، از ۲۸ مهرماه تا چهارم آبان ماه به نام هفته ملی  سلامت استخوان نامگذاری سده و شعار امسال این هفته "مهار پوکی استخوان با تشخیص به موقع" است.

«مهناز سنجری»، اظهار داشت: در صورتی که افراد در سنین پایین ورزش را آغاز کنند، حتما در سنین بالا دارای استخوان های مستحکم هستند، به عبارتی با خطر پوکی استخوان مواجه نمی شوند.

وی با یادآوری اینکه ورزش در پیشگیری از پوکی استخوان موثر است، افزود: فعالیت فیزیکی کم، متوسط یا شدید روی استخوان ها، عضلات و تعادل افراد در تمامی گروه های سنی و هر دو جنس تاثیر گذار است.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به این سوال که آیا ورزش می تواند تراکم استخوانی را افزایش دهد، گفت: تحقیقات نشان می دهد فعالیت فیزیکی می تواند موجب حفظ و افزایش تراکم استخوان در نواحی مهره های کمر، لگن و سر استخوان ران شود.

سنجری ادامه داد: ورزش علاوه بر افزایش تراکم استخوانی، می تواند سیستم عضلانی – اسکلتی را تقویت کند، برای اینکه بتوانیم استخوان های قوی و محکمی داشته باشیم باید عضلات را تقویت کنیم و با ورزش می توان این موضوع را محقق کرد.

وی یادآور شد: ورزش می تواند بر سیستم عضلانی انسان تاثیر مثبت بگذارد. این موارد سبب می شود تا بیمار تعادل خوبی داشته باشد، اگر افراد مبتلا به پوکی استخوان، تعادل بدنی داشته باشند از سقوط آنها جلوگیری می شود

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات استئوپروز پژوهشگاه علوم و غدد متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: تحقیقات نشان می دهد که بیشترین عامل شکستگی ها ناشی از شکنندگی استخوان، سقوط افراد است و ورزش بر این موضوع هم می تواند موثر باشد.

سنجری یادآور شد: هر چند ما فعالیت فیزیکی به خصوص ورزش را تشویق می کنیم اما این کار باید با توجه به شرایط افراد انجام شود، به همین دلیل افراد باید توسط تیم درمان مورد معاینه قرار گیرد و بعد از آن، متناسب با شرایط خود ورزش متناسب را انجام دهند.

 

فعالیت فیزیکی، سرمایه گذاری بر سلامت استخوان ها و عضلات است

وی با بیان اینکه فعالیت فیزیکی، سرمایه گذاری بر سلامت استخوان ها و عضلات است، گفت: هر زمان ورزش را آغاز کنیم، سرمایه گذاری روی استخوان های خودمان را شروع کردیم.

این محقق خاطرنشان کرد: ورزش یک سرمایه گذاری طولانی مدت است و افراد نباید انتظار داشته باشند با چند روز ورزش، پیشگیری از پوکی استخوان محقق شود به عبارتی ورزش یک کار مداوم و مستمر است و برای اینکه استخوان سالم و تندرست داشته باشیم باید آن را به طور مستمر ادامه دهیم. 

سنجری اظهار داشت: با توجه به سن و شرایط جسمی، نوع ورزش به افراد توصیه می شود، به طور مثال به سالمندان توصیه می شود که در ابتدا کارهایی مانند انجام کارهای خانه، راه رفتن در اطراف خانه و پیاده رویی ساده، شروع کنند.

وی ادامه داد: همه افراد در ابتدا باید از ورزش های ساده مانند راه رفتن، بالا و پایین رفتن از پله ها شروع کرد و سپس متناسب با سن و شرایط جسمی آن را افزایش دهند.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات استروپروز پژوهشگاه علوم و غدد متابولیسم تاکید کرد که افراد سالم می تواند ورزش های ایروبیک و مقاومتی را انجام دهند یا حتی ورزش های سنگین تر و حرفه ای تر به آنان توصیه می شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات