برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

با این مواد غذایی کم خونی را درمان کنید

با این مواد غذایی کم خونی را درمان کنید تغذیه سالم و متنوع می تواند از بروز کم خونی پیشگیری کند. برای اینکه دچار فقر آهن نشوید این مواد مغذی را در برنامه غذایی خود بگنجانید
کم خونی اختلال خونی شایعی است که در آن گلبولهای قرمز سالم به تعداد کافی، برای حمل اکسیژن به بافتهای بدن وجود ندارد. کم خونی انواع گوناگونی دارد که هر یک علت خاص خود را دارند. کم خونی می‌تواند موقتی و یا طولانی مدت بوده و از فرمهای خفیف تا شدید باشد. خستگی و ضعف، رنگ پریدگی پوست، سرگیجه، کوتاهی نفس و ... از علایم شایع کم خونی است.در اکثر موارد دلیل کم خونی فقر آهن است.
 تغذیه سالم و متنوع می تواند از بروز کم خونی پیشگیری کند. برای اینکه دچار فقر آهن نشوید این مواد مغذی را در برنامه غذایی خود بگنجانید:

 

1-مواد غذایی غنی از ویتامین B12

ویتامین B12 به ویژه در مواد غذایی حیوانی مانند گوشت قرمز، ماهی، میوه های دریایی و با درصد کمتر در تخم مرغ و پنیر وجود دارد. کسانی که از رژیم های گیاهی پیروی می کنند، معمولا دچار کم خونی می شوند. چون از منابع ویتامین B12 محرومند. پزشک با تشخیص علایم کم خونی در فرد ممکن است مکمل B12 تجویز کند.
 
 
بیشتر بخوانید: وقتی ویتامین B12 بدن پایین می آید
 

2-مواد غذایی غنی از آهن

آهن در تشکیل هموگلوبین یا پروتئینی که حامل اکسیژن است، نقش دارد. پس مصرف منابع غذایی حاوی آهن هِم مثل گوشت قرمز و جگر ضروری است. البته باید در مصرف منابع حاوی آهن توجه کرد چون برخی از این منابع باعث افزای کلسترول خون می شوند. کشمش یکی از منابع خوب آهن است اما آهن آن به سختی توسط بدن جذب می شود. بنابراین توصیه می شود آن را همراه با منابع حیوانی آهن هِم یا همراه با منابع سرشار از ویتامین C مصرف کنید تا بهتر جذب بدن شود.
آهنی که در گوشت قرمز، گوشت مرغ و ماهی وجود دارد آهن هِم نامیده می‌شود. این آهن راحت‌تر جذب بدن می‌شود. آهن غیر هم در میوه‌ها، سبزیجات و حبوبات که منبع آنتی‌اکسیدان‌ها هستند وجود دارد.
بعنوان مثال یکی از غذاهای سنتی ایرانی عدس پلو است که در آن هم کشمش هم گوشت و هم عدس وجود دارد و اگر به همراه کمی آب لیمو خورده شود برای کم خون ها غذایی بسیار مناسب است.
نکته مهم در مورد مقدار مورد نیاز بدن به آهن این است که زنان زیر 50 سال روزانه به 18 میلی گرم، زنان بالای 51 سال و مردان بالغ به 8 میلی گرم آهن در روز نیاز دارند. 90 گرم گوشت گاو، 6/3 میلی گرم آهن دارد، درحالیکه یک واحد حبوبات کامل 10 میلی گرم آهن دارد. با این وجود آهن حیوانی راحت تر از آهن گیاهی جذب بدن می شود.
 
بیشتر بخوانید: بدن ما روزانه به چه مقدار آهن نیاز دارد؟
 

3-مواد غذایی غنی از ویتامین C

بررسی های متعدد نشان داده است وقتی ویتامین C به همراه مواد غذایی غنی از فیتات مانند اسفناج مصرف شود، جذب آهن بالا می رود. سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، فلفل و مرکبات منبع خوب ویتامین C هستند و به جذب بهتر آهن کمک می کنند.
 

بیشتر بخوانید: کدام خوراکی ها ویتامین C بیشتری دارند؟

 

4-مواد غذایی غنی از فولات

فولات یا ویتامین B9 به تکثیر گلبول های قرمز کمک کرده و اکسیژن رسانی به بافت ها را بهبود می بخشد. برخی افراد نمی توانند ویتامین B9 را از طریق مواد غذایی جذب کنند و لازم است مکمل اسید فولیک مصرف کنند. اما اگر جزو این دسته از افراد نیستید و یا بدلیل باردار بودن به میزان بالای غلات نیاز ندارید، می توانید با مصرف روزانه سبزیجات برگ سبز، آب پرتقال یا گردو نیاز روزانه خود را تامین کنید.  از مواد غذایی حاوی اسید فولیک می توان به لوبیا چیتی، اسفناج، مارچوبه، بروکلی، بامیه، کلم، گوشت گاو و مرغ، جگر، نان و غلات سبوس دار، مخمر آبجو(مثل ماءالشعیر)، پنیر، خرما، سبزیجات برگی شکل، حبوبات، شیر، قارچ، ماهی تن، جوانه گندم خام، کاهو، آب پرتقال، زرده تخم مرغ و موز اشاره کرد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات