برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

نقش غذاهای فراوری شده در بروز اوتیسم

نقش غذاهای فراوری شده در بروز اوتیسم دانشمندان توانستند بین نوع غذاهای مصرفی در بارداری و تاثیر آن بر مغز جنین رابطه جدیدی کشف کنند.مصرف غذاهای فراوری شده در بارداری از جمله ترکیباتی شناخته شد که در بروز اوتیسم نقش مهمی دارد.

یافته های محققان دانشگاه فلوریدای مرکزی نشان می دهد نوع غذای مصرفی در دوران بارداری بر چگونگی رشد و توسعه مغز جنین اثر می گذارد و می تواند محرک بیماری هایی چون «اوتیسم» باشد.

به گزارش «بهپو»، محققان در این تحقیق دریافتند وقتی سلول های بنیادی عصبی در معرض غلظت های بالای نوعی اسید که معمولا در غذاهای فراوری شده یافت می شود قرار می گیرند، چه اتفاقی برای آنها می افتد.

تشخیص کودکان مبتلا به اوتیسم هر روز بیشتر می شود و همین امر دانشمندان را بر آن داشته است که به کشف علل بروز این بیماری بپردازند. محققان دانشگاه فلوریدا هم اکنون یک قدم به این هدف نزدیکتر شده اند.

 

بیشتر بخوانید: تصورات غلط درباره بیماری اوتیسم

 

چه غذاهایی در بارداری باعث اوتیسم می شود؟

آنها نشان دادند بین غذای مصرفی در دوران بارداری و توسعه مغز جنین، رابطه وجود دارد. وقتی سلول های بنیادی عصبی جنین در معرض نوعی اسید که معمولا در غذاهای فراوری شده بیشتر است قرار می گیرند، تغییرات مولکولی رخ می دهد. آنها مشاهده کردند سطوح بالای «پروپیونیک اسید»، که برای افزایش ماندگاری غذاهای بسته بندی شده و جلوگیری از رشد کپک در پنیرهای فراوری شده و نان ها به کار می رود، توسعه نورون ها در مغز جنین را کاهش می دهد.

شروع این مطالعه از آنجا شکل گرفت که گزارش هایی مبنی بر وجود ناراحتی های گوارشی مثل سندرم روده تحریک پذیر در کودکان اوتیسمی منتشر می شد. این موضوع جرقه ای شد برای محققان که بررسی کنند آیا واقعا بین روده و مغز رابطه ای وجود دارد؟ آغاز مطالعه با بررسی میکروبیوم روده و تفاوت آن در مبتلایان به اوتیسم و کسانی بود که اوتیسم نداشتند.

محققان در بررسی های خود مشاهده کردند که پروپیونیک اسید در مدفوع کودکان مبتلا به اوتیسم غلظت بالاتری دارد و البته میکروبیوم روده اوتیسمی ها هم متفاوت بود.

سوال این بود که چه چیزی باعث این تفاوت شده است؟

در آزمایشگاه مشاهده شد وقتی سلول های بنیادی عصبی در معرض سطوح بالای پروپیونیک اسید قرار می گیرند سلول های مغزی به چند روش آسیب می بینند. نتیجه این آسیب ها کاهش توانایی مغز برای برقراری ارتباط است که در کودکان اوتیسمی به شکل رفتارهای تکراری، مشکلات حرکتی و ناتوانی در برهمکنش با دیگران دیده می شود.

مطالعات قبلی نشان داده بودند که بین اوتیسم و فاکتورهای ژنتیکی و محیطی ارتباط وجود دارد. اما این مطالعه اولین تحقیقی است که به کشف رابطه مولکولی بین سطوح بالای پروپیونیک اسید و تکثیر سلول های گلیال، اعصاب آسیب دیده و اوتیسم پرداخته است. این مطالعه 18 ماه طول کشیده است.

اسید پروپانوئیک به طور طبیعی در معده تولید می‌شود و در هنگام بارداری ممکن است تولید آن افزایش یابد. زمانی که زنان باردار مواد غذایی فرآوری شده مصرف می‌کنند، تولید این ماده بیش از پیش افزایش می‌یابد و به بدن جنین وارد می‌شود. سپس با تولید بیش از حد سلول‌های گلیال موجب برهم خوردن تعادل سلولی مغز می‌شود. سلول‌های گلیال موجب بهبود کارکرد نورون‌ها می‌شوند، اما تعداد بیش از حد آن‌ها منجر به اختلال در برقراری ارتباط بین نورون‌ها و التهاب خواهد شد.

علاوه بر این، افزایش بیش از اندازه اسید پروپانوئیک موجب کوتاهی و آسیب دیدن پاتوژن‌های نورون می‌شود که وظیفه برقراری ارتباط با بدن را دارند. این آسیب به مسیرهای ارتباطی در نهایت می‌تواند منجر به اختلال حرکتی، رفتارهای تکراری و ناتوانی در تعامل با سایر افراد شود.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «ساینس دیلی»، به اعتقاد محققان این تحقیقات تنها یک گام اولیه به سوی درک بهتر بیماری اوتیسم است، اما شروع مناسبی برای شناسایی عوامل و دلایل بروز این بیماری محسوب می‌شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات