برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

یک شاخه رزماری، یک دنیا خاصیت

یک شاخه رزماری، یک دنیا خاصیت رزماری یک گیاه همیشه سبز و معطر مدیترانه ای است. از این گیاه در آشپزی، خوشبو کننده های بدن و داروها و مکمل ها استفاده می شود. رزماری عضو خانواده نعناع است. پونه، آویشن، ریحان و اسطوخدوس هم گیاهان شناخته شده این خانواده هستند. این گیاه نه تنها در آشپزی کاربرد دارد و عطر خوبی به غذا می دهد، بلکه منبع خوبی از آهن، کلسیم و ویتامین B-6 است.

رزماری یک گیاه همیشه سبز و معطر مدیترانه ای است. از این گیاه در آشپزی، خوشبو کننده های بدن و داروها و مکمل ها استفاده می شود. رزماری عضو خانواده نعناع است. پونه، آویشن، ریحان و اسطوخدوس هم گیاهان شناخته شده این خانواده هستند.

به گزارش «بهپو»، این گیاه نه تنها در آشپزی کاربرد دارد و عطر خوبی به غذا می دهد، بلکه منبع خوبی از آهن، کلسیم و ویتامین B-6 است.

رزماری معمولا به صورت خشک شده یا پودر در دسترس عموم قرار می گیرد، البته چای و عصاره مایع آن هم از برگ های تازه یا خشک شده تهیه می شود و خواص زیادی دارد.

این گیاه از زمان های قدیم به خاطر خواص دارویی اش مورد احترام بوده است. رزماری در طب سنتی برای کمک به کاهش درد های عضلانی، بهبود حافظه، تقویت سیستم ایمنی و گردش خون و رشد مو مورد استفاده قرار می گرفته است.

 

بیشتر بخوانید: اگر خستگی و کسالت رهایتان نمی کند! آشنایی با خواص رزماری

 

حقایقی در مورد رزماری

رزماری یک گیاه چند ساله است و بیش از 2 سال عمر می کند. برگ آن اغلب در آشپزی استفاده می شود. بهبود تمرکز، هضم و جلوگیری از پیر شدن مغز از فواید مصرف رزماری است. دوزهای بسیار بالای رزماری گاهی باعث استفراغ، کما و ادم ریوی می شود.

رزماری دارای برگ های سوزنی شکل و گل های صورتی، سفید، آبی یا بنفش است. این گیاه طیف وسیعی از فواید سلامتی را پوشش می دهد.

 

آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی

رزماری منبع غنی آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود گردش خون مفیدند.

مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد رزماری غنی از آنتی اکسیدان هاست و نقش مهمی در خنثی سازی ذرات مضر رادیکال های آزاد دارد.

 

بهبود فرایند هضم

در اروپا، رزماری اغلب برای کمک به درمان سوء هاضمه استفاده می شود. در حقیقت، کمیسیون E آلمان خواص ضد سوء هاضمه رزماری را تایید کرده است. البته، لازم به ذکر است که در حال حاضر شواهد علمی معنی داری برای پشتیبانی از این ادعا وجود ندارد.

 

تقویت حافظه و تمرکز

با توجه به تحقیقاتی که در زمینه پیشرفت های درمانی و روان شناختی شده است، می توان گفت عطر رزماری تمرکز، عملکرد، سرعت و دقت فرد را تقویت می کند و خلق و خوی او را بهبود می بخشد.

 

حفاظت از سیستم عصبی

دانشمندان متوجه شده اند که رزماری برای مغز خوب است. این گیاه دارای ماده ای به نام «اسید کارنوزیک» است که می تواند با صدمات ناشی از رادیکال های آزاد مغز مقابله کند.

برخی مطالعات در موش ها نشان داده اند که رزماری برای افرادی که سکته مغزی را تجربه کرده اند خواص زیادی به همراه دارد. به نظر می رسد این گیاه از افراد در مقابل آسیب های مغزی محافظت می کند و بهبودی پس از بیماری را سرعت می بخشد.

 

جلوگیری از پیر شدن مغز

برخی مطالعات نشان داده اند که رزماری به طور چشمگیری به جلوگیری از پیری مغز کمک می کند. قابلیت درمانی رزماری برای پیشگیری از آلزایمر بسیار امید بخش است، اما مطالعات بیشتری در این زمینه لازم است.

 

سرطان

تحقیقات منتشر شده در گزارش های انکولوژی نشان می دهند عصاره اتانولی رزماری خام، سبب کاهش رشد سلول های سرطان خون و سرطان کارسینوم سینه می شود.

مطالعه دیگری که در مجله علوم زیستی، بیوتکنولوژی و بیوشیمی منتشر شده است، به این نتیجه رسیده است که می توان از رزماری به عنوان عامل ضد التهاب و ضد تومور استفاده کرد.

همچنین گزارش منتشر شده ای در مجله علم مواد غذایی عنوان کرده است که افزودن عصاره رزماری به گوشت گاو چرخ شده تشکیل عوامل سرطان زا در آن را کاهش می دهد. این مواد در طول پخت رشد پیدا می کنند.

 

حفاظت از چشم در برابر دژنراسیون ماکولا

مطالعه منتشر شده ای در مجله چشم پزشکی «چشم پزشکی و علوم بصری»، به رهبری «استوارت لیپتون» و همکارانش انجام شد که نشان داد اسید کارنوزیک که جزء اصلی رزماری است، می تواند به طور چشمگیری سلامت چشم را ارتقا دهد.

بر این اساس می توان روی اثر رزماری در بیماری هایی که روی شبکیه بیرونی چشم تاثیر می گذارند، مانند بیماری دژنراسیون ماکولای ناشی از افزایش سن -شایع ترین بیماری چشم در بعضی کشورها- تحقیقات مبسوطی انجام داد.

 

عوارض جانبی

رزماری معمولا اگر در دوزهای پایین مصرف شود، خطری ندارد. البته، دوزهای بسیار بزرگ عوارض جانبی شدیدی ایجاد می کنند، اگرچه این حالت به ندرت اتفاق می افتد.

عوارض جانبی مصرف زیاد رزماری عبارتند از:

● استفراغ

● اسپاسم

● کما

● ادم ریوی –احتباس مایع در ریه ها

دوز بالای رزماری گاهی باعث سقط جنین می شود؛ بنابراین به زنان باردار توصیه می شود از مصرف هرگونه مکمل رزماری پرهیز کنند.

 

تداخل دارویی

به گزارش «بهپو» به نقل از «مدیکال نیوزتودی»، ممکن است رزماری با برخی داروها تداخل ایجاد کرده و روی نحوه اثر آنها در بدن تاثیر بگذارد.

از جمله این دارو ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

● داروهای ضد انعقاد: مانند «وارفارین»، «آسپرین» و «کلوپیدوگرل»

● مهار کننده های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین: این داروها برای درمان فشار خون بالا استفاده می شوند و عبارتند از «لیزینوپریل»، «فوزینوپریل»، «کاپتوپریل» و «انالاپریل».

● داروهای ادرار آور یا دیورتیک: این دارو ها باعث افزایش دفع ادرار می شوند و عباتند از «هیدروکلروتیازید» و «فوروزماید».

● لیتیم: این دارو برای درمان دوره های مانیک افسردگی مانیک به کار گرفته می شود. مصرف رزماری در چنین شرایطی مانند مصرف دیورتیک عمل می کند و باعث می شود لیتیوم باقی مانده در بدن به غلظت سمی برسد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات