برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

تاثیر منفی استرس بر باروری

تاثیر منفی استرس بر باروری در مطالعه ای مشخص شد افزایش هورمون گرلین در زمان استرس بر برخی جنبه های فرایند تولید مثل تاثیر می گذارد و می تواند برای آن مضر باشد.

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد افزایش هورمون گرلین در زمان استرس بر برخی جنبه های فرایند تولید مثل تاثیر می گذارد و می تواند برای آن مضر باشد. این هورمون محرک اشتها هم است.

به گزارش «بهپو»، محققان توانستند در یک مطالعه پیش بالینی که بر هورمون تحریک کننده گرسنگی تمرکز داشت، بین استرس مزمن و مشکلات باروری رابطه ای کشف کنند.

محققان دانشگاه «RMIT» در ملبورن استرالیا دریافتند که با مسدود کردن گیرنده های گرلین در موش های ماده، اثر منفی استرس مزمن بر یک جنبه کلیدی از عملکرد تخمدان، کاهش می یابد.

این هورمون با کاهش تعداد فولیکول‌های اصلی تخمدان که سلول‌های تخمک را برای باروری آزاد می‌کنند، بر قدرت باروری تأثیر می‌گذارد.

اما یافته های جدید می تواند برای کسانی که مشکلات باروری زمینه ای دارند، پیامدهایی داشته باشد. استرس بخش جدا نشدنی زندگی ماست و اغلب ما به شکل موثری با آن کنار می آییم بدون اینکه مشکلات سلامتی خاصی ما را تهدید کند. این بدان معناست که زنان تنها ممکن است اثرات موقت و احتمالا برگشت پذیر استرس بر عملکرد تولید مثل را تجربه کنند، اما در زنانی که از مشکلات باروری رنج می برند حتی یک اثر کوچک بر عملکرد تخمدان ممکن است شانس بارداری را تحت تاثیر قرار دهد.

دکتر «لوبا سومینسکی»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «طول مدت عمر باروری زنان ارتباط قوی ای با تعداد فولیکول‌های اصلی در تخمدان دارد.» به گفته وی، «از دست دادن زودهنگام برخی از این فولیکول‌های اصلی غالباً عامل از بین رفتن زودتر قدرت باروری است.»

به گزارش «بهپو» و به نقل از «ساینس دیلی»، درحالیکه این مطالعه هنوز در مراحل اولیه قرار دارد، اما محققان امیدوارند بتوانند به حفظ سلامت باروری زنان کمک کنند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات