برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

باورهای غلط درباره بیماری اسکیزوفرنی

باورهای غلط درباره بیماری اسکیزوفرنی اطلاعات زیادی در مورد «اسکیزوفرنی» به دست شما می رشد. بعضی از آنها را در فیلم ها می بینید یا گاهی اوقات از زبان مردم می شنوید. اما آیا کلیشه هایی که در این باره از اطراف به دست شما می رسد با واقعیت بیماری اسکیزوفرنی همخوانی دارد؟

اختلالاتی که امروزه با عنوان «اسکیزوفرنی» یا «شیزوفرنی» شناخته می شود، در گذشته با عنوان کلی جنون یا دیوانگی از آنها نام برده می شد و از زمان های قدیم سوء برداشت هایی از این اختلال وجود داشته است که در حال حاضر هم برخی از آنها بین مردم رواج دارد.

به گزارش «بهپو»، اسکیزوفرنی یک اختلال روان جدی است که در آن بیمار ارتباطش را با واقعیت از دست می دهد. اسکیزوفرنی در ترکیبی از توهم، هذیان و اختلالات فکری و رفتاری شدید بروز می کند که عملکرد روزانه فرد را مختل کرده و می تواند ناتوان کننده باشد. مبتلایان به اسکیزوفرنی در تمام عمرشان نیازمند درمان هستند. هرچه درمان زودتر شروع شود پیش از آنکه عوارض جدی بیمار را گرفتار کند علایم تحت کنترل در خواهند آمد. در نتیجه چشم انداز بهبود بیمار دراز مدت خواهد بود.

اطلاعات زیادی در مورد اسکیزوفرنی به دست شما می رشد. بعضی از آنها را در فیلم ها می بینید یا گاهی اوقات از زبان مردم می شنوید. اما آیا کلیشه هایی که در این باره از اطراف به دست شما می رسد با واقعیت بیماری اسکیزوفرنی همخوانی دارد؟ در این مقاله به تصحیح باور های غلط درباره اسکیزوفرنی می پردازیم.

 

بیشتر بخوانید: اسکیزوفرنی کودکان را بیشتر بشناسیم

 

باور غلط شماره 1: اسکیزوفرنی به این معنی است که فرد بیمار، چند شخصیت دارد

این تصور، یکی از بزرگترین سوء تفاهم ها در مورد اسکیزوفرنی است. یک نظرسنجی در امریکا نشان می دهد که 64 درصد از مردم معتقدند این عارضه یک وضعیت دو شخصیتی است که در آن فرد طوری عمل می کند که گویی دو شخصیت دارد.

فرد مبتلا به اسکیزوفرنی دو شخصیت متفاوت ندارد. در عوض، افکار غلطی دارد و ارتباط خود را با واقعیت از دست داده است. اختلال شخصیت چندگانه ارتباطی به این بیماری ندارد.

 

باور غلط شماره 2: بیشتر مبتلایان به اسکیزوفرنی خشن و خطرناک هستند

در فیلم ها نشان می دهند قاتل دیوانه مبتلا به اسکیزوفرنی است، اما در زندگی واقعی اینطور نیست.

حتی اگر مبتلایان به اسکیزوفرنی کارهای غیر قابل پیش بینی انجام دهند، اغلب اوقات این کارها خشونت آمیز نیستند، به ویژه اگر تحت درمان باشند.

وقتی مبتلایان به اسکیزوفرنی اعمال خشونت آمیزی را مرتکب می شوند، معمولا عارضه دیگری مانند مشکلات رفتاری دوران کودکی یا سوء مصرف مواد مخدر آن ها را به این خشونت واداشته است، نه اسکیزوفرنی.

 

باور غلط شماره 3: تربیت نادرست عامل ابتلا به اسکیزوفرنی است

اغلب اوقات مادرها متهم می شوند، اما اسکیزوفرنی یک بیماری روحی است که علل بسیاری دارد از جمله ژنتیک، تروما و سوء مصرف مواد مخدر. اشتباهاتی که شما به عنوان پدر و مادر انجام داده اید، باعث بروز این بیماری نمی شود.

 

باور غلط شماره 4: اگر والدین شما مبتلا به اسکیزوفرنی باشند، شما هم به آن مبتلا خواهید شد

درست است که ژنتیک در ابتلا به این بیماری نقش دارد، اما اگر یکی از والدین مبتلا به این بیماری روحی باشد، به این معنی نیست که شما هم به آن مبتلا می شوید.

اگر یکی از والدین مبتلا به اسکیزوفرنی باشد، خطر ابتلا به این بیماری حدود 10٪ است. داشتن بیش از یک عضو خانواده مبتلا به اسکیزوفرنی، خطر ابتلای شما را افزایش می دهد.

 

باور غلط شماره 5: افراد مبتلا به اسکیزوفرنی باهوش نیستند

برخی مطالعات نشان می دهند که مبتلایان به این بیماری بیشتر در آزمون مهارت های ذهنی مانند توجه، یادگیری و حافظه مشکل دارند، اما این بدان معنا نیست که کم هوشند.

در طول تاریخ بسیاری افراد خلاق و باهوش، دچار اسکیزوفرنی بوده اند، مانند ریاضیدان برنده جایزه نوبل «جان نش». هذیان و توهم از علایم اسکیزوفرنی هستند و هیچ بعید نیست هذیان ها گاه به صورت اثر ادبی و هنری ظاهر شوند. «کارل ژاسپر» فیلسوف و روانپزشک آلمانی در کتاب دانشگاهی خود به نام «طب روان» می گوید تحلیل روانی کتاب «چنین گفت زرتشت» نوشته نیچه نشان می دهد که نویسنده آن دچار بیماری اسکیزوفرنی است.

دانشمندان حتی ارتباطاتی بین ژن هایی پیدا کرده اند که به هر دو مقوله روان و خلاقیت مرتبط است.

 

باور غلط شماره 6: اگر مبتلا به اسکیزوفرنی هستید، باید در بیمارستان روانی بستری شوید

در زمان های گذشته مبتلایان به بیماری های روانی به آسایشگاه و حتی زندان فرستاده می شدند، اما اکنون که متخصصان بیشتر در مورد این بیماری ها اطلاعات کسب کرده اند، افراد کمتری باید در مراکز درمانی درازمدت بستری شوند. اکثر مبتلایان به اسکیزوفرنی به همراه خانواده یا در اقامتگاه های حمایتی در بطن جامعه زندگی می کنند.

 

باور غلط شماره 7: مبتلایان به اسکیزوفرنی نمی توانند صاحب شغل شوند

داشتن شغل ثابت و رفتن روزانه به محل کار برای مبتلایان به اسکیزوفرنی کمی سخت است، اما با قرار گرفتن تحت درمان مناسب، بسیاری از بیماران می توانند موقعیتی را پیدا کنند که متناسب با مهارت ها و توانایی های آنها باشد.

 

باور غلط شماره 8: اسکیزوفرنی افراد را تنبل می کند

مراقبت روزانه از خود مانند نظافت و حمام کردن برای مبتلایان به اسکیزوفرنی دشوار است، اما این به آن معنی نیست که آنها تنبل هستند. آنها فقط برای کار های روزانه خود به کمک نیاز دارند.

 

باور غلط شماره 9: هرگز نمی توان از پس اسکیزوفرنی برآمد

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، اسکیزوفرنی سخت درمان می شود، اما درمان آن غیر ممکن نیست. با بهره گیری از دارو و درمان مناسب، حدود 25٪ از مبتلایان به این بیماری به طور کامل بهبود می یابند و 50٪ دیگر شاهد بهبودی در علایم خواهند بود. بسیاری از مبتلایان به اسکیزوفرنی می توانند زندگی کامل و سازنده ای داشته باشند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات