برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

خطر صبحانه نخوردن برای قلب

خطر صبحانه نخوردن برای قلب نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد مرگ و میر ناشی از مشکلات قلبی در افرادی که صبحانه نمی خورند، به طور چشمگیری بیشتر است.

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد مرگ و میر ناشی از مشکلات قلبی در افرادی که صبحانه نمی خورند، به طور چشمگیری بیشتر است.

به گزارش «بهپو»، بر اساس مطالعه ای که سلامت 6،550 آمریکایی را در حدود 20 سال تحت بررسی قرار داد، مشخص شد شانس مرگ ناشی از بیماری قلبی در افرادی که صبحانه نمی خورند، در مقایسه با افرادی که همیشه صبحانه  می خورند، 87 درصد بیشتر است.

به طور ویژه، در افرادی که همیشه وعده صبحانه را حذف می کنند، احتمال وقوع سکته مغزی، افزایش می یابد. شانس سکته مغزی کشنده در این دسته از افراد در مقایسه با افرادی که همیشه صبحانه می خورند، بیش از سه برابر است.

 

چرا نخوردن صبحانه برای سلامت مضر است؟ گروهی از محققان به رهبری «وی بائو»، از دانشگاه آیووا، می گویند که علل متعددی برای این مساله وجود دارد.

تیم تحقیقاتی می گوید نکته مهم این است که نخوردن صبحانه به افزایش اشتها در ساعات بعدی روز منجر می شود و ممکن است باعث پرخوری شود. پرخوری مزمن هم چاقی به دنبال دارد.

بائو و همکارانش می گویند وقتی صبحانه بسیار دیر خورده می شود، حساسیت به انسولین دچار اختلال می شود. حساسیت به انسولین یک عامل هورمونی است که با چاقی و دیابت مرتبط است. آنها می گویند دیر خوردن صبحانه روی بعضی فرآیندهای هورمونی هم تاثیر می گذارد و باعث افزایش فشار خون می شود.

در نهایت باید گفت دیر آغاز کردن روز و دیر خوردن صبحانه با افزایش میزان کلسترول هم همراه است.

یکی از متخصصان قلب می گوید خوردن صبحانه بلافاصله بعد از طلوع صبح راهکار بهتری است.

دکتر «محمد امام»، جراح قلب و عروق بیمارستان دانشگاه استن نیویورک، که در تحقیق جدید دخالتی نداشته است، می گوید: «به خوبی مستند شده است که خوردن یک صبحانه کامل باعث بهبود سلامت قلب و عروق می شود.»

بائو و تیمش خاطر نشان می کنند که آمریکایی ها بیشتر از هر زمان دیگری وعده صبحانه را حذف می کنند.

آنها می گویند در 50 سال گذشته در ایالات متحده میزان حذف صبحانه بیش از 50 درصد افزایش یافته است. به طوری که 23.8 درصد جوانان هم در این گروه قرار دارند.

 

چگونه صبحانه خوردن روی سلامت درازمدت قلب تاثیر می گذارد؟

بائو و همکارانش برای یافتن پاسخ این سوال، میزان مرگ و میر 6،550 آمریکایی 40 تا 75 ساله را از سال 1988 تا پایان سال 2011 ارزیابی کردند. آنها دریافتند که حدود 16 درصد از آنها به ندرت یا هرگز صبحانه نمی خورده اند.

پس از عامل نژاد، سن و جنس، همیشه صبحانه نخوردن عامل دیگری است که مرگ را -به هر علتی که باشد- 19 درصد افزایش می دهد و شانس مرگ و میر ناشی از مشکلات قلبی مانند حمله قلبی یا سکته مغزی را 87 درصد بالا می برد.

البته این مطالعه، رابطه علی و معلولی بین صبحانه نخوردن و مشکلات قلبی را آشکار نمی کند؛ اما متخصصان قلب و عروق دیگری که این نتایج را بررسی کرده اند، می گویند این یافته ها حایز اهمیت هستند، به ویژه هنگامی که خطر چاقی بالا می رود.

«سانی اینتوالا»، مدیر بخش کاردیولوژی ورزشی بیمارستان لنکس هیل نیویورک، توضیح می دهد: «بسیاری از افراد سعی دارند برای لاغر شدن یکی از وعده های غذایی را حذف کنند، اما اغلب این کار باعث عقب گرد، پرخوری و غذا خوردن زیاد در پایان روز می شود.»

اینتوالا تاکید کرد که صبحانه یک وعده کلیدی محسوب می شود.

اینتوالا می گوید: البته اگر صبحانه خوردن به معنای میل کردن شیرینی و غلات صبحانه شیرین با 20 گرم شکر در هر وعده باشد، شک داریم که این نوع صبحانه خوردن در درازمدت موجب کاهش خطرات جسمی بشود.»

او می گوید: «به جای این خوراکی ها من توصیه می کنم یک صبحانه مغذی با غلات سبوس دار، میوه، آجیل و پروتیین با کیفیت بالا را انتخاب کنید.»

به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، اینتوالا اضافه کرد: «یک شروع خوب در ابتدای روز می تواند منجر به تصمیم گیری بهتر برای بقیه تغذیه روزانه شود.»/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات