برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

روغن آرگان، گنجینه تمام اسرار زیبایی

روغن آرگان، گنجینه تمام اسرار زیبایی روغن آرگان بسته به منبعی که از آن استخراج شده است حاوی حدود 35-40 درصد اسید لینولئیک و 42-48 درصد اسید اولئیک است. اسید لینولئیک التهاب و آکنه را کاهش می دهد و رطوبت پوست را بالا می برد، اسید اولئیک نفوذپذیری پوست را بالا می برد و کمک می کند مواد به راحتی وارد روزنه های پوست شوند.
میوه آرگان میوه ای بسیار مغذی است که بز ها برای خوردن آن مشتاقانه روی درخت می روند. داخل این میوه کوچک، مغز کوچکی وجود دارد که از آن روغن آرگان می گیرند.
به گزارش «بهپو»، چند صد سال است که بومیان جنگل های آرگان در مراکش، مغز های آرگان را برای استخراج این روغن گرانبها می فشارند. از این روغن به عنوان مکمل غذایی، بهبود دهنده زخم و راش پوستی، همچنین تغذیه کننده پوست و مو استفاده می شود. درخت آرگان به آرامی رشد می کند و بسیار مورد احترام است. در سال 1998 جنگل آرگان توسط یونسکو به عنوان ذخیره زیست کره اعلام شد.
 

روغن آرگان چیست؟

این روغن بسیار کمیاب است و حاوی مقادیر زیادی از هر دو اسید چرب اولئیک -امگا 9- و لینولئیک -امگا 6- است. هر دو این اسید ها به پوست های آکنه ای کمک می کنند – پوست های آکنه ای معمولا دچار کمبود اسید لینولئیک در سبوم هستند. روغن آرگان بسته به منبعی که از آن استخراج شده است حاوی حدود 35-40 درصد اسید لینولئیک و 42-48 درصد اسید اولئیک است. اسید لینولئیک التهاب و آکنه را کاهش می دهد و رطوبت پوست را بالا می برد، اسید اولئیک نفوذپذیری پوست را بالا می برد و کمک می کند مواد به راحتی وارد روزنه های پوست شوند.
از طرفی، این روغن از نظر میزان مسدود کردن منافذ پوست -درجه کمدوژنیک - درجه صفر را به خود اختصاص داده است. بنا بر این روغن آرگان باعث بستن منافذ پوست نمی ‌شود. این ها فقط بعضی از دلایلی هستند که روغن آرگان را به یک روغن درمانگر آکنه تبدیل کرده است.
 

مزایای روغن آرگان در طول تاریخ

روغن آرگان از هسته آرگان گرفته می شود و منحصر به کشور مراکش است. اما مردم سرتاسر جهان از مزایای بی شمار روغن آرگان استفاده می کنند تا به درمان عفونت های پوستی، نیش حشرات و بثورات جلدی بپردازند و در حال حاضر مردان و زنانی در سراسر دنیا در پی تاثیرات مرطوب کنندگی بی نظیر آن برای پوست و مو هستند.
یکی از دلایلی که روغن آرگان ماده ای درمانی در نظر گرفته می شود این است که غنی از ویتامین A و ویتامین E است. البته ترکیبات مفید دیگری مانند آنتی اکسیدان ها، اسیدهای چرب امگا 6 و اسید لینولئیک هم در آن وجود دارد. تحقیقات نشان می دهد روغن آرگان موجب کاهش التهاب و افزایش رطوبت پوست می شود.
هنگامی که از روغن آرگان روی پوست استفاده می شود، توکوفرول ویتامین E منجر به افزایش تولید سلول می شود و سلامت پوست و مو را ارتقا می دهد. به همین دلیل است که شرکت های لوازم آرایشی از آن در محصولات ضد پیری و محصولات مراقبت از پوست و موی خود استفاده می کنند.
خبر خوب این است که برای استفاده از مزایای روغن آرگان مجبور نیستید محصولات مراقبت از پوست و موی لوکس خریداری کنید. تنها با خریدن روغن آرگان زیبایی پوست و موی خود را تامین کنید. با اینکه روغن آرگانِ 100 درصد خالص، گران است، اما فقط یک تا دو قطره در روز مو و پوست شما را تغذیه خواهد کرد.
 

12 فایده مصرف روغن آرگان

در این مقاله به 12 روش اشاره می کنیم وجود دارد که با به کار گیری آن ها می توانید این روغن مغذی را به برنامه زیبایی خود اضافه کنید.
 

آبرسان شب

روغن آرگان به سرعت جذب می شود و باقی مانده چربی روی پوست به جا نمی گذارد. پس از پاک کردن پوست با یک پاک کننده طبیعی، یک قطره روغن آرگان را کف دست خود بریزید و با حرکات دایره ای آن را به صورت و گردن خود بمالید.
در ماه های زمستان، یا در هوای خشک، می توانید روزانه از دو قطره آرگان استفاده کنید، اما به یاد داشته باشید که در مصرف آن صرفه جویی کنید. استعمال این روغن روی پوست اطراف چشم بی ضرر است.
یک قطره روغن را روی صورت خود بیندازید و آن را با استفاده از حرکات ضربه ای ملایم از بالای بینی به شقیقه ها هدایت کنید و دوباره به سمت بالای بینی حرکت کنید. سپس ضربه ای زیر چشم خود بزنید. ویتامین A و ویتامین E به کاهش چین و چروک های ملایم زیر چشم کمک می کنند و این ناحیه حساس را مرطوب نگه می دارند. علاوه بر این، یک مطالعه در سال 2015 نشان می دهد روغن آرگان اثرات ضد پیری به همراه دارد.
 

تونر پوست

تونینگ –پاکسازی و تغذیه- پوست گامی مهم در روند مراقبت از پوست است. برای درخشان شدن پوست، 2 تا 4 قطره روغن آرگان را به حدود 220 گرم از تونر محبوب خودتان اضافه کنید یا به روش زیر یک تونر کاملا طبیعی برای خود بسازید.
1 فنجان آب جوش را روی یک کیسه چای سبز بریزید و اجازه دهید 7 تا 10 دقیقه استراحت کند. کیسه چای را در بیاورید و اجازه دهید مایع به دمای اتاق برسد. یک یا دو قطره روغن عصاره مورد علاقه خود را به محلول اضافه کنید –عصاره پرتقال، لیمو یا درخت چای بهترین انتخاب هستند- سپس 2 تا 4 قطره روغن آرگان را به محلول اضافه کنید و درب ظرف را محکم ببندید. صبح و شب پس از شستن پوست و قبل از مصرف مرطوب کننده از این تونر استفاده کنید.
 

لایه برداری

لایه برداری در خانه کار دشواری نیست. علاوه بر این به طور قابل توجهی ارزان تر از خرید محصولات لایه بردار از فروشگاه است.
برای بهره گیری از فواید بی نظیر روغن آرگان در لایه برداری، فقط کافی است 1 قاشق شکر قهوه ای را با چند قطره روغن آرگان مخلوط کنید و روی دستتان بریزید. خیلی نرم و آرام این مخلوط را به اندازه دو تا چهار دقیقه به صورت دایره ای روی پوست صورت خود بمالید. به نواحی آکنه دار و خشک صورت توجه ویژه ای داشته باشید. پس از آن با آب گرم آب کشی کنید و به آرامی خشک کنید.
لایه برداری منظم کمک می کند تا سلول های مرده پوست از بین بروند و چین و چروک های ملایم کاهش پیدا کنند. همچنین چهره تان جوان تر و روشن تر به نظر خواهد رسید. مواد مغذی روغن آرگان به کمک شکر قهوه ای راحت تر به پوست نفوذ می کنند و جذب آن می شوند.
کاربرد این مخلوط دست ساز خانگی فقط لایه برداری از صورت نیست، بلکه می توان از آن برای رفع زبری و از بین بردن سلول های مرده آرنج یا پاشنه هم استفاده کرد. اگر می خواهید در خانه به پدیکور بپردازید کمی بیشتر از این مخلوط درست کنید و نواحی زبر بدن را با آن ماساژ دهید.
 

درمان آکنه

مبتلایان به آکنه نگران نباشند خبر های خوبی برای آن ها داریم. ثابت شده است روغن آرگان میزان سبوم را در افرادی که پوست چرب دارند کاهش می دهد. دیده شده زنانی که پیش از این هرگز آکنه نداشته اند در سنین  30 و 40 سالگی دچار این وضعیت آزار دهنده می شوند. اغلب درمان آکنه در این زنان دشوار است.
کرم های شیمیایی گران هستند و آسیب آن ها در دراز مدت بیشتر از فوایدشان است . محتوای بالای اسید لینولئیک روغن آرگان باعث کاهش التهاب ناشی از آکنه -همچنین بثورات، عفونت و نیش حشرات- می شود. علاوه بر این کمک می کند تا سلول های آسیب دیده پوست بهبود پیدا کنند.
اگر از روغن آرگان به عنوان مرطوب کننده استفاده می کنید، اما همچنان در حال مبارزه با آکنه هایتان هستید، به شما توصیه می کنیم آن را به عنوان یکی از درمان های خانگی آکنه هم به کار گیرید. یک قطره روغن کف دست خود بریزید و به آرامی روی نواحی آکنه دار ضربه بزنید. این کار را تا حدی زیاد تکرار کنید. برای از بین بردن جوش های سرسفید سمج و دایمی، حتما تونر بالا را درست کنید و هر روز مصرف کنید. در این موارد می بایست از روغن درخت چای در تونر خانگی تان استفاده کنید.
روغن درخت چای خواص آنتی اکسیدان و خواص آنتی باکتریال، ضد ویروسی و ضد قارچی روغن آرگان را تکمیل می کند و در زیبایی صورت های آکنه دار نقش موثری ایفا می کند. این دو با هم التهابات و صدمات ناشی از آکنه را کم می کنند و با آکنه های سمج و مقاوم می جنگند.
 

درمان خطوط ناشی از کشیدگی پوستی

روغن آرگان با تقویت قدرت کشسانی پوست از بروز ترک های ناشی از کشیدگی پوست –استرچ مارک- جلوگیری می کند. 2-3 قطره روغن آرگان خالص را در کف دست خود بریزید و به آرامی روی شکم، باسن، ران و هر جایی که دچار کشیدگی شده است بمالید.
ویتامین A و ویتامین E داخل روغن آرگان باعث جوان سازی پوست می شوند و خاصیت مرطوب کنندگی آن سبب می شود استرچ مارک ها کمتر شکل بگیرند. اگر در حال حاضر چنین علایمی دارید قبل از رفتن به حمام روغن آرگان و شکر قهوه ای را روی مناطق آسیب دیده ماساژ دهید. سپس این نواحی را خوب بشویید و قبل از پوشیدن لباس به آن ها روغن آرگان بمالید.
 

تسکین التهابات و جوش های اصلاح

جوش ها و تحریکات پوستی ناشی از اصلاح بسیار ناخوشایندند. روغن آرگان درمانی موثر برای تسکین پوست است. هم زنان پس از اصلاح مو های زاید پا و هم مردان پس از اصلاح صورت می توانند از فواید این روغن بهره مند شوند.
یک یا دو قطره روغن در دست خود بریزید و به آرامی روی نواحی آسیب دیده ماساژ دهید.
 

آبرسان تمام بدن

 می توانید از روغن آرگان به عنوان مرطوب کننده بدن استفاده کنید. این مرطوب کننده -مانند روغن نارگیل- کاملا طبیعی است و مواد شیمیایی آسیب زایی که در بسیاری از لوسیون ها و مرطوب کننده ها یافت می شود در این آبرسان طبیعی وجود ندارد.
روغن های اسانسی درمانی روغن آرگان، نارگیل، زیتون، جوجوبا، بادام یا کنجد فواید فراوانی روی پوست و بدن دارند. روغن آرگان ظرف مدت کوتاهی تاثیر خود را می گذارد. اگر دچار زبری و خشکی پوست پاشنه، آرنج یا سایر نقاط بدن هستید، برای تسکین پوست خود روغن آرگان روی آن بمالید.
 

نرم کننده مو

روغن آرگان نیازی به شستشو ندارد. این روغن نه تنها برای پوست مفید است، بلکه برای حفظ زیبایی مو ها هم مفید است. این روغن از خود چربی به جا نمی گذارد به همین علت بهترین ماده برای حالت دادن و ترمیم شکستگی مو ها بعد از حمام است. روغن آرگان موهای خشک و وزوی را حالت می دهد و با اثرات مخرب ناشی از خشکی هوا و استفاده مکرر از اتوی مو مبارزه می کند و درخشش مو ها را باز می گرداند.
برخی تحقیقات نشان می دهد که روغن آرگان می تواند رشد مو را افزایش دهد، بنا بر این بهتر است آن را کاملا به پوست سرتان بمالید. بسته به ضخامت، بافت، وضعیت و طول موهایتان، ممکن است به 1 قطره 3 قطره روغن در روز نیاز داشته باشید.
اندازه مقدار مناسب روغن احتیاج به انجام سعی و خطا های متعدد دارد. بهتر است ابتدا با یک قطره شروع کنید-یا برای موهای کوتاه نصف قطره- و قبل از اینکه دستتان را داخل موهای خود بکشید، کف دستانتان را به هم بمالید. حواستان باشد کار را در کجا تمام کرده اید. پس از اتمام میزان اول روغن، نصف قطره دیگر روی نوک انگشتان خود بریزید و پوست سرتان را ماساژ دهید. اضافه روغن را به صورت، گردن و دستانتان بمالید.
 

درمان عمیق شبانه

اگر موهای خشک و شکننده ای دارید، یک بار در هفته درمان عمیق شبانه با روغن آرگان را انجام دهید. به این صورت که 4 تا 10 قطره روغن روی دست خود بریزد و دستان خود را به هم بمالید، سپس پوست سر خود را ماساژ دهید. تمام مو ها را تا پایین به روغن آرگان آغشته کنید. سپس کلاه حمام بپوشید؛ گرمای طبیعی بدن به نفوذ روغن در پوست و مو کمک می کند، همچنین بالشتان هم از چرب شدن در امان می ماند. صبح، موهای خود را بشویید، تا جایی بشویید که تمام چربی های باقی مانده از بین بروند.
اگر دچار شوره سر یا خشک پوست سر هستید، دوبار در هفته این کار را انجام دهید تا شوره سر از بین برود. پس از آن با درمان های هفتگی مراقبت از مو ها را ادامه دهید.
 

نرم کننده لب

روغن آرگان یک درمانگر فوق العاده لب و یا جایگزین خوبی برای بالم لب است. 1-2 قطره روغن آرگان روی لب هایتان بمالید و اضافه آن را پاک کنید و روی دست و صورت بمالید.
این کار نه تنها لب های ترک خورده را بهبود می دهد، بلکه ظاهری نرم، صاف و مطبوع به لب ها می دهد. در زمستان روغن آرگان را به عنوان یک بالم دایمی دم دست خود داشته باشید.
 

درمان ناخن و کوتیکول

روغن آرگان تنها التیام بخش پوست و مو نیست، بلکه درخشندگی ناخن ها را هم به آن ها باز می گرداند. روغن آرگان یک آبرسان غیر چرب و یک درمان ایده آل برای کوتیکول و ناخن است. برای این منظور هرچیزی که به سطح ناخن ها زده اید –اعم از لاک،پولیش یا سرم- را پاک کنید و آن ها را به طور کامل بشویید.
کمتر از یک قطره را به طور مستقیم روی هر ناخن بمالید و بستر ناخن و کوتیکول را کاملا به روغن آغشته کنید. تا وقتی احساس کردید ناخن نرمی خود را به دست آورده روغن را روی آن نگه دارید.
ناخن ها را کاملا بشویید سپس پولیش دلخواهتان را روی آن بمالید. روغن آرگان نه تنها به نرمی ناخن ها کمک می کند، بلکه باعث حفظ رطوبت کوتیکول ها می شود، به طوری که اطراف ناخن هایتان ریشه های ضخیم و دردناک ایجاد نمی شوند.
 

درمان پا

اگر پاشنه و پا هایتان خشک و ترک خورده است، 2 قطره روغن به پا های خود بمالید. بسته به اینکه پوستتان چقدر خشک است، ممکن است لازم باشد چند قطره دیگر به پا بمالید تا کاملا آبرسانی شود.
حتما پس از ماساژ پا با روغن جوراب بپوشید تا روغن به خورد پوست برود. حداقل 20 دقیقه جوراب را در پایتان نگه دارید، اما اگر می توانید به مدت یک شب جوراب پایتان باشد. برای پاک کردن روغن باقی مانده از کف پا از یک حوله گرم استفاده کنید.
 

نکاتی برای خرید و ذخیره سازی روغن آرگان

همانطور که می دانید، روغن آرگان ماده مناسبی برای حفظ زیبایی شما در روز و شب است. روزانه روغن آرگان را روی پوست سر و صورت بمالید تا خشکی آن درمان شود، همچنین برای پیشگیری از چین و چروک پوست و درمان آکنه هم می توانید از این روغن استفاده کنید. این کار آب رسانی پوست و مو را افزایش می دهد و ظاهری جوانتر و سالم تر برای شما می سازد.
توجه داشته باشید خرید روغن با کیفیت بسیار ضروری است. روغن آرگان کم کیفیت آن چنان که باید خواص، روغن آرگان خالص را ندارد چون مواد مغذی آن را نخواهد داشت. هنگام انتخاب روغن، بهتر است روغن آرگان 100 درصد خالص، ارگانیک، کمپرس سرد و تصفیه نشده خریداری کنید.
روغن آرگان خالص گران است، اما جایگزین خوبی برای مجموعه تمام محصولات مراقبت از پوست-کرم دور چشم، مرطوب کننده، لوسیون، محصولات مراقبت از مو، و غیره- شما خواهد بود. اگر از این زاویه به آن نگاه کنید ارزش صرف هزینه را دارد.
بطری روغن را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید و محکم ببندید. توصیه می شود برای استفاده بهینه از روغن، ظرف شش ماه پس از باز شدن درب بطری آن را استفاده کنید.
 

عوارض جانبی روغن

اگر به انواع مغز ها حساسیت دارید، هنگام استفاده از روغن آرگان، مراقب باشید. البته این روغن از مغز گرفته نشده است، بلکه روغن حاصل از هسته میوه است. می توانید روغن را در سمت داخلی دست خود تست کنید تا مطمئن شوید واکنش آلرژیک ندارید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات