برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

نقش کمبود ویتامین ها در بهبود زخم

نقش کمبود ویتامین ها در بهبود زخم برای بهبود سریع‌تر زخم به ویژه زخم‌های پس از جراحی معمولا به بیماران توصیه می‌شود از منابع برخی مواد معدنی، ویتامین‌ها و مکمل‌های آنها استفاده کنند.
برای بهبود سریع‌تر زخم به ویژه زخم‌های پس از جراحی معمولا به بیماران توصیه می‌شود از منابع برخی مواد معدنی، ویتامین‌ها و مکمل‌های آنها استفاده کنند.
به گزارش «بهپو»، از جمله مکمل‌هایی که به ترمیم سریع‌تر زخم کمک می‌کنند می‌توان به مکمل ویتامین‌های گروه B از جمله B1، B2 و B6، اسید آمینه ال‌آرژنین، ویتامین A و C و زینک –روی- اشاره کرد.
اسید آمینه ال‌آرژنین در سنتز بافت‌های پروتیینی نقش دارد و کمبود آن در بدن می‌تواند باعث کندی ترمیم زخم شود. مغز بادام و بادام‌زمینی منبع غنی ال‌آرژنین هستند . قرص‌های 1000-500 میلی‌گرمی ال‌آرژنین هم در بازار موجود است.
 
بیشتر بخوانید: چرا زخم بعضی ها دیر خوب می شود؟ توصیه هایی برای بهبود سریع زخم
 
ویتامین‌‌های گروه B هم باعث سنتز کلاژن می‌شوند و در افزایش پیوندهای عرضی کلاژن و بهبود سریع زخم نقش دارند. منابع غذایی B1 شامل سبوس غلات، نان سبوس‌دار و منابع ویتامین B2 شامل منابع حیوانی مثل لبنیات و گوشت است.
ویتامین C آنتی‌اکسیدان مفیدی است که در سنتز کلاژن پوستی، تقویت سیستم ایمنی و بهبود زخم نقش دارد و کمبود آن باعث خشکی و شکنندگی پوست و دیر بهبود یافتن زخم‌ها می‌شود. مرکبات و فلفل دلمه‌ای از منابع خوب ویتامین C هستند.
ویتامینA از بروز التهاب و بیماری‌های پوستی پیشگیری می‌کند و باعث افزایش سنتز کلاژن و رشد فیبروبلاست‌ها می‌شود و روند بهبود زخم را تسریع می‌کند.
کمبود روی به عنوان یک ماده معدنی نیز باعث تخریب سلول‌های اپیدرم و بروز ضایعات پوستی می‌شود. روی نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی و عملکرد لنفوسیت‌ها و سنتز سلولی دارد. گوشت‌ها و مغزهایی مانند گردو، بادام، پسته و فندق منبع خوب روی (زینک) هستند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات