برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

راز و رمزهای شنیدنی درباره لیزر موی زاید

راز و رمزهای شنیدنی درباره لیزر موی زاید بسیاری از افرادی که از لیزر استفاده می کنند متوجه می شوند لیزر بی خطر و قابل تحمل است. استفاده از این روش تهدیدی برای سلامت آینده فرد محسوب نمی شود. با این وجود برخی افراد پس از لیزر موهای زاید دچار عارضه های خفیفی می شوند. قبل از اقدام به این روش درمانی می بایست از پزشکتان بخواهید لیزر را روی بخش کوچکی از پوستتان آزمایش کند.
لیزر موهای زاید بلند مدت ترین روشی است که می توان برای حذف موهای زاید ازآن استفاده کرد. لیزر از رشد موی جدید توسط فولیکول مو جلوگیری می کند.
به گزارش «بهپو»، قبل از شروع لیزر درمانی می بایست از عوارض و شایعات پیرامون آن آگاه شوید. لیزر برای بسیاری از مردم روش درمانی بی خطری است که می تواند دایمی یا بلند مدت باشد.
 

آیا لیزر موهای زاید بی خطر است؟

بسیاری از افرادی که از لیزر استفاده می کنند متوجه می شوند لیزر بی خطر و قابل تحمل است. استفاده از این روش تهدیدی برای سلامت آینده فرد محسوب نمی شود.
با این وجود برخی افراد پس از لیزر موهای زاید دچار عارضه های خفیفی می شوند. قبل از اقدام به این روش درمانی می بایست از پزشکتان بخواهید لیزر را روی بخش کوچکی از پوستتان آزمایش کند.
افرادی که می خواهند از این روش درمانی استفاده کنند حتما باید به سراغ یک متخصص مجرب بروند.
 
بیشتر بخوانید: از لیزر در درمان چه بیماری هایی استفاده می شود
 

آیا لیزر موهای زاید دردناک است؟

ممکن است پس از انجام لیزر، پوست به مدت چند روز قرمز و حساس باشد. بسیاری از افراد این درد و حساسیت را شبیه به درد و سوزش آفتاب سوختگی می دانند. اما خود روند درمانی معمولا درد زیادی ندارد.
 

عوارض لیزر موهای زاید

لیزر درمانی موهای زاید عوارض متنوع و اندکی دارد. بیشتر این عوارض خفیف و موقتی هستند. هر کس که دچار عوارض بلند مدت می شود باید در این مورد با پزشک خود مشورت کند.
 

قرمزی و تحریک پوست

لیزر حذف موی زاید باعث آسیب به فولیکول های موی می شود. بدن به این فرایند واکنش نشان می دهد، و در بسیاری از افراد منجر به قرمزی و تحریک در مناطق لیزر شده خواهد شد. حتی ممکن است پوست سوزن سوزن یا حساس و گاهی کمی متورم شود.
علایم معمولا کوتاه مدت هستند. ناحیه درگیر، شبیه محلی است که آن را موم کرده اید یا بند انداخته اید. برخی از متخصصین پوست از بی حسی موضعی استفاده می کنند تا میزان واکنش پوست را کاهش دهند.
معمولا در عرض چند ساعت پس از درمان، واکنش اولیه کاهش می یابد. با قرار دادن کیسه یخ یا حمام آب سرد می توان به خوبی تورم و قرمزی را تخفیف داد.
 

پوسته پوسته شدن

پوست برخی از افراد در محل لیزر، پوسته پوسته می شود که معمولا مشکلی جزیی است، اما ممکن است کمی ناخوشایند باشد.
پوسته پوسته شدن گاهی باعث خراش یا زخم می شود. پس از درمان لیزری با مراقبت از محل ، مثلا استفاده از مرطوب کننده، می توان از هر گونه عارضه طولانی مدت جلوگیری کرد.
 

تغییر رنگ پوست

بعضی از افراد تغییرات رنگ اندکی را در ناحیه درمان پوست مشاهده می کنند. ممکن است بعد از رفع موهای زاید، پوست کمی تیره تر یا روشن تر شود.
گاهی در پوست های روشن تر نقاط تیره تری دیده می شود و در پوست های تیره تر نقاط روشن تری پدیدار می شود. این تغییرات با گذشت زمان از بین می روند و پوست به حالت عادی باز می گردد.
 

آسیب چشمی

رفع موهای زاید با استفاده از لیزر های پر قدرت انجام می شود. این بدان معنی است که خطر آسیب جدی چشم وجود دارد؛ به ویژه هنگامی که اپراتور روی صورت فرد کار می کند.
هر دو فرد دریافت کننده درمان و اپراتور باید برای جلوگیری از آسیب در حین درمان، از تجهیزات محافظ چشم استفاده کنند.
 

خطر عفونت پوست

صدمه به فولیکول های مو با لیزر هم مانند دیگر روش های حذف مو، می تواند با خطر عفونت همراه باشد.
باید با منطقه تحت درمان لیزر، مثل زخمی برخورد کرد که در حال بهبود است. حتما هر گونه نشانه های عفونت را به پوست متخصص پوست گزارش دهید.
توجه داشته باشید که نباید کرم های آنتی بیوتیک بدون نسخه  را به نواحی وسیعی از عفونت پوست بمالید.

 

عوارض نادر
عوارضی که به ندرت دیده می شوند به شرح زیرند:

 

سوختگی و تاول

اگر لیزر موی زاید به درستی انجام نشود، خطر بروز سوختگی و تاول وجود دارد.
البته بروز سوزش و تاول در صورتی که اپراتور مجربی این درمان را انجام دهد، نادر است.
لیزر حذف موی زاید یک لیزر پر حرارت است. بهتر است قبل از استفاده از لیزر از یک روش خنک کننده پوست استفاده شود. این کار کمک می کند لیزر پوست را نسوزاند.
 

زخم

معمولا لیزر موی زاید عوارض این چنینی ندارد. با این حال، اگر اپراتور خطا کند، ممکن است فرد دچار زخم شود. اما نگران نباشید این خطایی نیست که بیشتر اپراتور های لیزر بکنند.
گاهی اوقات که افراد بعد از لیزر به درستی از ناحیه درمان شده مراقبت نمی کنند دچار زخم می شوند.
افراد باید پوست تحت لیزر را طوری درمان و مراقبت کنند، که گویی پوست دچار آفتاب سوختگی شده است و می بایست مراقب باشند که از صدمات بیشتر جلوگیری شود. مرطوب نگه داشتن، محافظت از نور و بررسی منظم برای علایم عفونت از جمله نکاتی است که بهتر است رعایت شود.
 

آیا لیزر موی زاید موثر است؟

لیزر درمانی برای رفع موهای زاید موثر است، اما به ندرت پیش می آید که دایمی باشد. با این حال این روش درمانی می تواند رشد مو را به طور قابل توجهی کاهش دهد.
بسیاری از افراد پس از اولین جلسه درمان، فقط برای چند ماه از شر موهایشان راحت می شوند. موها نهایتا دوباره رشد خواهند کرد، هرچند که اغلب، نازک تر، تُنُک تر و روشن تر از قبل خواهند بود.
بسیاری از افراد برای رسیدن به یک راه حل دایمی و رضایت بخش برای رفع موهای ناخواسته، به جلسات متعددی نیاز دارند. با هر جلسه، موها روشن تر و ضعیف تر می شوند. پس از این که فرد تعداد جلسات کافی را طی کرد، رشد مو ها به طور کامل متوقف می شود.
لیزر رفع موهای زاید روی موهای تیره موثر تر است. افرادی که دارای موهای بلوند، قرمز یا خاکستری هستند تغییر زیادی احساس نمی کنند، زیرا نور لامپ های لیزر به موهای تیره جذب می شوند و بیشتر اوقات برای موهای روشن موثر نیستند.
 
بیشتر بخوانید: برگشت مو های زاید پس از لیزر


 

لیزر موی زاید در بارداری

متخصصان، لیزر حذف موی زاید را به زنان باردار توصیه نمی کنند. زیرا محققان هیچ مطالعه انسانی که ایمنی لیزر موهای زاید را در دوران بارداری تایید کند، انجام نداده اند.
بارداری باعث ایجاد تغییرات هورمونی و بروز موهای زاید در بدن می شود. رشد این مو ها آزار دهنده است، اما معمولا به خودی خود از بین می روند.
اگر موهای زاید خود به خود از بین نرفتند، پس از بارداری می توان از لیزر درمانی استفاده کرد. پزشکان معمولا از شما می خواهند برای شروع لیزر درمانی تا چند هفته پس از زایمان صبر کنید.
 

باورهای غلط در مورد لیزر موهای زاید

چندین تصور اشتباه در مورد لیزر موهای زاید وجود دارد که در زیر به آن ها می پردازیم:
 

لیزر موی زاید موجب سرطان می شود

اصولا باوری که می گوید لیزر رفع موی زاید باعث سرطان می شود بی اساس است. لیزرها به طور ویژه برای عبور از سلول های پوست طراحی شده اند و فقط فولیکول های مو را در عمق معینی از پوست هدف قرار می دهند.
لیزری که در دستگاه های رفع موی زاید به کار گرفته می شود، اشعه کمی تولید می کند. این تابش به نظر مضر نمی آید، و هیچ شواهدی وجود ندارد که لیزر درمانی موهای زاید منجر به سرطان پوست می شود.
 

لیزر موی زاید موجب ناباروری می شود

همینطور هیچ شواهدی وجود ندارد که لیزر درمانی موهای زاید منجر به ناباروری می شود. لیزرها تنها به پوست نفوذ می کنند و به هیچ وجه به اندام های دیگر دسترسی ندارند. لیزر رفع موی زاید حتی در مناطق حساس مانند کشاله ران، هم بی خطر است.
 

لیزردرمانی برای همه کسانی که موی زاید دارند، به خوبی عمل می کند

اینطور نیست. موهای زاید، اضافی یا ناخواسته به 2 دلیل هورمونی یا غیرهورمونی ایجاد می‌شوند. اگر دلایل هورمونی باعث ایجاد موهای زاید شوند، شما نمی‌توانید هیچ نوع لیزری و بدون درمان بیماری زمینه‌ای از پس این موها بربیایید. اختلالات هورمونی یا ابتلا به تخمدان پلی‌کیستیک باعث می‌شود خانم‌ها در قسمت‌هایی از بدن خود که به‌طور طبیعی مو ندارند، با موهای ضخیم و تیره مواجه شوند. از این رو، چنین افرادی باید ابتدا بیماری و سپس موهای زائد خود را درمان کنند.
افرادی که مشکلشان هورمونی است باید همزمان با لیزر، درمان دارویی برای رفع بیماری هورمونی خود را هم انجام دهند. درمان دارویی از رشد موهای جدید پیشگیری می‌کند و لیزر هم همزمان، موهای ایجادشده را از بین می‌برد. این در حالی است که لیزر بدون دارودرمانی برای این بیماران، فقط صرف هزینه اضافی و بی‌فایده است.

 

لیزر های خانگی به خوبی لیزرهای مراکز پوست هستند

کیت های لیزر خانگی برای افرادی است که می خواهند موهای ناخواسته را بدون رفتن به متخصص پوست از بین ببرند.
نتیجه استفاده از این کیت ها در بسیاری از افراد متوسط است؛ مثلا موها روشن تر و نازک تر شده اند. اما یادتان نرود کیت های خانگی همانند دستگاه های قدرتمند پزشکی نیستند.
به گزارش «بهپو» به نقل از «مدیکال نیوز تودی»، اگر پس از استفاده از لیزر دچار عوارض جانبی شدید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید. شروع سریع درمان از بروز مشکلات دایمی جلوگیری می کند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات