برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آشنایی با مالاریا در هفته ملی حذف مالاریا

آشنایی با مالاریا در هفته ملی حذف مالاریا علایم ابتلا به بیماری مالاریا ، شبیه به آنفولانزا می باشد .از این علایم میتوان به بروز تب شدید ، لرز متوسط تا شدید، تعریق و علایمی مانند سردرد، استفراغ و اسهال اشاره کرد.
عامل بیماری «مالاریا» انگلی به نام «پلاسمومودیوم» می باشد که توسط پشه «آنوفل –Anophle»  منتقل می شود. بیش از 100 نوع انگل پلاسمودیوم می تواند آلوده کننده باشند . از این تعداد، 5 نوع انگل پلاسمودیوم می تواند انسان را آلوده  کند که در نقاط مختلف جهان یافت می شوند و برخی از آنها نوع بدتری از مالاریا را نسبت به سایرین ایجاد می کنند.
به گزارش «بهپو»، «دکتر محمدی»، کارشناس واحد تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه ایران، گفت : «در 25 آوریل 2018 روز جهانی مبارزه با مالاریا ، سازمان جهانی بهداشت WHO در جهت متحد کردن هدف مشترکی را جهت از بین بردن مالاریا اعلام کرد و این نشانگر پیشرفت قابل توجهی در مقابله با یکی از قدیمی ترین بیماری های بشریت محسوب می شود. این در حالی است که به روند نگران کننده ای که گزارش جهانی مالاریا در 2017 ارایه داده است ،هم  اشاره می کند. پس از گذشت یک دوره بی سابقه موفقیت در کنترل مالاریا، پیشرفتها اکنون متوقف شده و سرعت برای دستیابی به نقاط عطف 2020 در استراتژی جهانی، مالاریا کافی نیست.»
او افزود : «به طور خاص ، اهداف خواستار کاهش 40 درصدی موارد ابتلا به مالاریا و میزان مرگ و میر است. از این حیث کشورها به  دودسته تقسیم شده اند : یک دسته آنها که به سمت حذف کردن  این بیماری می باشند و دسته دوم آنها که بار بالای افزایش مالاریا و گزارش های حاکی از بیماری را دارند.»
دکتر محمدی در خصوص دستاورد های  عمده مبارزه علیه مالاریا عنوان کرد: «بدون اقدام فوری، دستاوردهای عمده مبارزه علیه مالاریا، در معرض خطر قرار دارند. در روز جهانی مالاریا، WHO خواستار سرمایه گزاری بیشتر و گسترش پوشش ابزارهای اثبات شده جهت جلوگیری، تشخیص و درمان مالاریا شد.»
 امروزه دانشمندان با استفاده از دو واکسن تجربی ضد مالاریا که به شیوه های مختلف کار می کنند تعداد موارد عفونت مالاریا را در مطالعات حیوانی کاهش داده اند.
در ادامه کارشناس واحد تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو  به شیوع بیماری مالاریا پرداخت: «این بیماری در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری شایع است، از این رو افرادی که به کشورهای آفریقایی و شبه قاره آسیا و... قصد مسافرت دارند می بایست اقدامات پیشگیرانه را جدی بگیرند.»
علایم ابتلا به بیماری مالاریا ، شبیه به آنفولانزا می باشد .از این علایم می توان به بروز تب شدید ، لرز متوسط تا شدید، تعریق و علایمی مانند سردرد، استفراغ و اسهال اشاره کرد.
علایم ابتلا به مالاریا معمولاً در عرض چند هفته پس از آلوده شده توسط پشه آنوفل شروع می شوند و در مواردی انگل می تواند تا 1 سال در بدن انسان غیر فعال باقی بماند.
فراموش نکنید زمانی که به منطقه مالاریاخیز سفر کردید و دچار تب بالا شدید حتما به پزشک مراجعه نمایید . چرخه انتقال بیماری مالاریا توسط پشه آنوفل است که می تواند انگل مالاریا را به انسان منتقل نماید. پس از آنکه انگل ها به کبد انسان وارد شوند می توانند تا یکسال نهفته و غیر فعال بمانند  اما وقتی که انگل ها در کبد بالغ شدند کبد را ترک و وارد جریان خون شده گلبول های قرمز را آلوده می نمایند و این درست زمانی است که علایم مالاریا آشکار می شود.انتقال بیماری از مادر به جنین ، از راه سرنگهای  آلوده  و مورد استفاده در تزریق دارو یا مخدرو از راه انتقال خون  هم صورت می گیرد.
فقر و فقدان  دانش و آگاهی و کمبود دسترسی به امکانات بهداشتی به گسترش مرگ و میر ناشی از بیماری مالاریا کمک خواهد کرد.
 مالاریا به ویژه اگر شیوع از طریق مناطق گرمسیری آفریقا باشد می تواند کشنده باشد. هم چنین 90% مرگ و میرها در آفریقا  را کودکان زیر 5 سال را تشکیل می دهند.
در صورتی که سلول های خونی آکنده از انگل شوند عروق کوچک مغز را مسدود کرده و منجر به مالاریای مغزی ، تورم و آسیب مغزی و در نهایت کما می شود.
تنفس دشوار ناشی از انباشته شدن مایع در ریه ها و ادم ریوی، کم خونی ناشی از صدمه به گلبول های قرمز، در موارد شدیدتر هیپوگلایسمی -کاهش قند خون- و در موارد شدیدتر افت شدید قند خون که منجر به کما  و مرگ می شود ازعوارض مالاریاست.
با تشخیص  صحیح بیماری از راه انجام آزمایش خون و نشان دادن انگل می توان به درمان  کمک کرد. در مراجعه به پزشک حتما اگر مسافرتی به مناطق مالاریاخیز است داشته اید اشاره کنید. درمان بسته به ابتلا به نوع انگل، سن بیمار و شدت علایم، متفاوت می باشد.
در پایان دکتر محمدی درباره داروهای مورد استفاده در درمان این بیماری گفت: «در درمان این بیماری می توان به «کینیدین»، «کلروکین» و «هیدروکسی کلروکین» اشاره کرد.
 

راه های پیشگیری از مالاریا

به گزارش «بهپو»، به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو دانشگاه ایران، در سفر به مناطقی که مالاریا رایج است حتما از وسایل حفاظتی به هنگام خوابیدن استفاده کنید و حشره کش همراه داشته باشید . لباس های آستین بلند و شلوارهای بلند پوشیده و از افشانه های پوستی جهت اسپری بر روی پوست استفاده نمایید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات