برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

سهم بیشتر گوشت شیرین ها از نیش پشه

سهم بیشتر گوشت شیرین ها از نیش پشه ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که در باغ یا حیاط مشغول آماده سازی و تدارک برای میهمانی باشید، اما نیش پشه ها شما را از کار باز دارد. در حالی که مشغول کشتن پشه ها هستید می بینید بقیه راحت و آسوده نشسته اند. شاید به این فکر می کنید که آیا این داستان حقیقت دارد که گوشت بعضی ها زیر دندان پشه ها شیرین تر است؟
ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که در باغ یا حیاط مشغول آماده سازی و تدارک برای میهمانی باشید، اما نیش پشه ها شما را از کار باز دارد. در حالی که مشغول کشتن پشه ها هستید می بینید بقیه راحت و آسوده نشسته اند. شاید به این فکر می کنید که آیا این داستان حقیقت دارد که گوشت بعضی ها زیر دندان پشه ها شیرین تر است؟
به گزارش «بهپو»، متخصصان می گویند کوتاه ترین جواب این سوال «بله» است! پشه ها برای انتخاب بعضی از ما سلیقه خاصی دارند. «جری باتلر»، استاد دانشگاه فلوریدا، می گوید: «پشه ها از هر 10 نفر عاشق یکی می شوند، پشه های نر کسی را نمی گزند، ولی ماده ها برای تخم گذاری به خون انسان احتیاج دارند.»
 

شام خوشمزه پشه ها چه کسانی هستند

مطالعات زیادی انجام شده است تا محققان متوجه شوند کدام ترکیبات و بوها پشه ها را بیشتر جذب می کند. محققان 400 نوع ترکیب مختلف را امتحان کرده اند این فرایند بسیار دشوار است و آنها تنها توانستند اطلاعاتی سطحی به دست بیاورند.
دانشمندان بر این باورند که ژنتیک به اندازه 85 درصد در سلیقه پشه ها موثر است. آنها بعضی از عناصر را در بدن شناسایی کرده اند که مقدار اضافی آن وارد پوست می شود و پشه ها را به بدن جذب می کنند.
به عنوان مثال تحقیقات نشان داده اند غلظت بالای استرویید یا کلسترول در سطح پوست پشه ها را جذب می کند. البته این به آن معنا نیست که پشه ها ضرورتا کسانی را شکار می کنند که کلسترول عمومی بالایی دارند، بلکه ممکن است این افراد صرفا در تجزیه کلسترول کارایی بیشتری داشته باشند و تولیدات جانبی این تجزیه روی پوست باقی بماند.
همچنین مشخص شده است پشه ها افرادی را شکار می کنند که میزان بیشتری از بعضی اسیدها، مثلا «اسید اوریک» را تولید می کنند. این مواد حس بویایی پشه ها را تحریک و صاحبان آنها را تبدیل به قربانیان خوشمزه ای برای پشه های گزنده می کنند، اما بهتر است بدانید فرایند جذب پشه ها قبل از فرود آنها آغاز می شود. پشه ها غذای خوشمزه خود را از فاصله 50 متری انتخاب می کنند، این خبر خوبی برای کسانی که دی اکسید کربن زیادی تولید می کنند، نیست.
از دید یک حشره هر نوع دی اکسید کربن جذاب است؛ حتی از فاصله بسیار دور. افرادی که توده بدنی بیشتری دارند دی اکسید کربن بیشتری تولید می کنند، به همین علت است که پشه ها بزرگسالان را به کودکان ترجیح می دهند. زنان باردار هم دی اکسید کربن بیشتری تولید می کنند و بیشتر در معرض نیش پشه ها قرار دارند. گرما و حرکت از دیگر عوامل جذب پشه ها است.
اگر می خواهید از هجوم پشه ها در امان باشید بهتر است در دور همی های بیرون از منزل فعالیت های کم تحرک تر را انتخاب کنید. اگر در اثر فعالیت های پر تحرک نفس نفس بزنید بوی دی اکسید کربن از تنفس و بوی اسید لاکتیک غدد عرق، پشه ها را به سمت شما می کشد.
پشه ها 170 میلیون سال است که زنده مانده اند و 175 گونه مختلف دارند، بنابراین همیشه در کنار شما هستند، اما می توان اثر آنها را کمتر کرد.
 
بیشتر بخوانید: اصول پیشگیری و درمان گزیدگی‌های پشه، کنه، کک، زنبور، مار و عقرب
 

استفاده از مواد شیمیایی دافع حشرات

تمام پمادهای «ریپلنت» -دافع حشرات- که در قفسه های دارو خانه ها پیدا می شوند یکسان نیستند. بیشتر آنها شیمیایی هستند. از سال 1957 ماده ای شیمیایی به نام «DEET» - دی اتیل متا تولوآمید- برای دفع پشه ها استفاده می شد. در مطالعات مکرر بعدی مشخص شد این ماده موثرترین ریپلنت است. ریپلنت هایی که 23.8 درصد DEET دارند حدود 5 ساعت اثر دفاعی دارند. بیشتر ریپلنت ها بین 10 تا 30 درصد DEET دارند.
اگر سوالتان این است که DEET تا چه حد بی خطر است باید بگوییم این ماده به مدت 40 سال است که استفاده می شود و نتایج ثبت شده، بی خطر بودن آن را نشان داده است. تاکنون تنها تعداد کمی از افراد در اثر استفاده بیش از اندازه به بیمارستان مراجعه کرده اند. انجمن اطفال امریکا می گوید: «مصرف ریپلنت های حاوی 10 درصد DEET یا کمتر حتی برای نوزادان بالای دو ماه هم بی خطر است.»
با اینکه DEET شناخته شده ترین ریپلنت است، اما تنها ماده نیست. در سال 2005 مرکز کنترل و پیشگیری بیماری -«CDC»- پیشنهاد مصرف داروی جایگزینی برای DEET را داد. «پیکاریدین» داروی جدیدی است که مانند DEET بی خطر است، اما به علت بی بو و سبک تر بودن و احساس تمیزی روی پوست مصرف آن خوشایند تر است. مصرف این ماده برای نوزادان بالای 2 ماه مانعی ندارد.
ماده شیمیایی « IR3535» که با نام «Avon's Skin-So-Soft» در امریکا به فروش می رسد بسیار کمتر از DEET اثر دارد.
«متوفلوترین» ماده شیمیایی جدیدی با نام تجاری « DeckMate» است که فروش خوبی دارد و در دو شکل به فروش می رسد. نوع اول نوارهای کاغذی که در فضا های باز منزل مثل پاسیو قرار می دهید و نوع دوم قرص های حشره کشی که با باطری کار می کنند و می توانید آن را به لباستان آویزان کنید یا کنارتان قرار دهید.
 
بیشتر بخوانید: 8 درمان خانگی برای بیماری های جزئی با گیاهان دارویی
 

محصولات دافع حشرات جایگزین مواد شیمیایی

اگر می خواهید از مواد شیمیایی پرهیز کنید می توانید از مواد جایگزین زیر استفاده کنید.
«مارک فرادین»، محقق درماتولوژی می گوید: «پماد های ریپلنت حاوی روغن سویا به مدت 1.5 ساعت اثر دارند. روغن هایی مانند سدر، نعناع فلفلی، شمعدانی، علف لیمو و سیترونلا هم تاثیرات کوتاه مدتی دارند.»
روغن اکالیپتوس حفاظت طولانی مدت تری فراهم می کند. روغن اکالیپتوس لیمویی مثل DEET رقیق عمل می کند و برای کودکان بالای 3 سال بی خطر است.
در سال های اخیر ریپلنت های غیر شیمیایی مانند برچسب های پوستی و ریپلنت های حاوی تیامین –ویتامین B1- به بازار عرضه شده اند. مطالعه ای در دهه 1960 نشان داد تیامین بویی روی پوست منتشر می کند که پشه های ماده آن را دوست ندارند، اما پس از آن مطالعه دیگری برای تایید این اثر در پماد های ریپلنت انجام نشد.
 

دور کردن پشه ها

اگر از مالیدن یا اسپری کردن چیزی به خودتان بدتان می آید بهتر است از تله های پشه ای استفاده کنید. این محصولات ماده ای ساطع می کنند که پشه های ماده را جذب می کند. ممکن است این مواد دی اکسید کربن، گرما، رطوبت و چیزهای دیگری باشند که پشه ها دوست دارند. آنها جذب این مواد می شوند و در تله می افتند و کشته می شوند. با این کار تجمع پشه ها در اطراف شما کم می شود. بهتر است این دستگاه ها در نزدیکی خودتان قرار بگیرند.
نوع جدیدی از تله های پشه که در صنعت مد هم دخالت کرده اند لباس هایی هستند که پارچه آنها با حشره کش «پرمترین» آمیخته شده است. این محصولات کاربرد خارج از منزل دارند، مثلا بعضی از ارتش ها سال هاست که در مناطق پر از حشره مثل جنگل های افریقا از این لباس ها استفاده می کنند.
محیط هایی مثل محل تجمع آب راکد، جوی های گرفته، درز اسباب بازی ها، سطل های زباله و حوض های کوچک بهترین فضا برای تجمع پشه ها هستند.
 
بیشتر بخوانید: آشنایی با بیماری هایی که با نیش پشه منتقل می شوند
 

آیا نیش پشه خطرناک است؟

به گزارش «بهپو»، به نقل از «وبمد»، نیش پشه می تواند چیزی بیش از خارش چند روزه به ارمغان بیاورد. بعضی افراد به شدت به نیش پشه آلرژی دارند، علاوه بر این بیماری هایی وجود دارد که با نیش پشه منتقل می شوند. «ویروس نیل غربی» در سال اول ظهور خود 62 بیمار و 7 کشته به جا گذاشت. در سال 2008 موارد بیماری 156 نفر و کشته ها 44 نفر شده بودند. در سال 2009 «تب دنگی» شیوع پیدا کرد و پس از آن مالاریا فراگیر شد. مالاریا سالانه یک میلیون نفر را می کشد. بعضی از این بیماری ها در کشور ما شیوع کمی دارند، اما بعضی دیگر بسیار خطرناکند و هنوز در مناطق بومی امکان کشته شدن به دست پشه ها این پشه ها وجود دارد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات