برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

رژیم غذایی بیماری کرون

رژیم غذایی بیماری کرون اگر دچار «بیماری کرون» باشید، می دانید که بعضی غذاها علایم گوارشی شما را تحریک می کنند، به ویژه زمانی که بیماری فعال و شعله ور است. با پرهیز از این غذاها می توانید بیماری کرون را کنترل کنید، علایم گوارشی خود را کاهش دهید و به بهبودی روده سرعت بخشید.
اگر دچار «بیماری کرون» باشید، می دانید که بعضی غذاها علایم گوارشی شما را تحریک می کنند، به ویژه زمانی که بیماری فعال و شعله ور است. با پرهیز از این غذاها می توانید بیماری کرون را کنترل کنید، علایم گوارشی خود را کاهش دهید و به بهبودی روده سرعت بخشید.
 

به گزارش «بهپو»، بیماری کرون و کولیت اولسراتیو دو نوع بیماری التهابی روده -IBD- هستند که هر دوی آن ها در اثر واکنش سیستم ایمنی به دستگاه گوارش بروز می کنند.

در کولیت اولسراتیو، روده بزرگ ملتهب می شود و روده کوچک به طور طبیعی کار می کند، اما در بیماری کرون بیشتر اوقات روده کوچک ملتهب و هضم و جذب مواد غذایی ضروری با اشکال مواجه می شود. بی اشتهایی و کمبود مواد غذایی منجر به سوئ تغذیه در بیماران کرون می شود. این سوئ تغذیه می تواند در اثر تغییر ذائقه، کم شدن مواد غذایی دریافتی، کمبود مواد مغذی کافی، جذب ناکافی مواد مغذی یا التهاب روده باشد.
وقتی بیماری کرون تنها روی روده کوچک اثر بگذارد منجر به اسهال و سوئ تغذیه می شود، اما وقتی روده بزرگ ملتهب شود، اسهال شدید به همراه دارد. اسهال شدید و سوئ تغذیه مشکلاتی را ایجاد می کند. کم خونی، کمبود ویتامین B12، اسید فولیک و آهن از جمله عوارض این بیماری است.
کمبود مواد غذایی و ناتوانی در حفظ وزن طبیعی مشکل جدی بیماران مبتلا به کرون به ویژه در کودکان است.
 

برنامه غذایی مناسب بیماری کرون

احتمالا در اینترنت چیزهای زیادی درباره رژیم های غذایی بیماری کرون شنیده اید، اما واقعیت این است که هیچ رژیم تایید شده ای برای بیماری های التهابی روده وجود ندارد. بیشتر متخصصان بر این باورند که بیمار خودش متوجه می شود کدام غذاها نشانه های گوارشی بیماری اش را به ویژه در زمان عود بیماری، تحریک می کند. با پرهیز از غذاهای محرک می توانید نشانه های گوارشی بیماری مثل گاز، نفخ، درد و انقباض شکم و اسهال را بیشتر تحت کنترل در بیاورید و به دستگاه ملتهب گوارش خود زمان دهید تا بهبود یابد.
اگر به خاطر بیماری کرون دچار اشکال در جذب مواد غذایی هستید، داشتن یک رژیم غذایی پر کالری و پر پروتیین، حتی وقتی احساس گرسنگی نمی کنید، از ضروریات است. یک برنامه غذایی کارامد که متخصصان به پیروی از آن توصیه می کنند خوردن غذا در وعده های سه گانه به اضافه دو تا سه وعده میان وعده در روز است. با این کار پروتیین، کالری و مواد غذایی کافی بدن تامین می شوند. علاوه بر این می توان طبق نظر پزشک با مصرف مکمل های ویتامین و مواد معدنی نیازهای بدن را برآورده کرد.

بیشتر بخوانید: چه غذاهایی باعث اسهال می شود؟
 

کدام غذاها برای بیماری کرون مضرند؟

برای هرکس غذاهای محرک بیماری متفاوت است. برای اینکه بدانید کدام غذا را نباید بخورید، می بایست لیستی از غذاهایی که بیماریتان را تحریک می کند تهیه کنید. بسیاری از مبتلایان به بیماری کرون می دانند کدام غذاها باعث تحریک بیماری آنها در زمان عود بیماری کرون می شود. این احتمال وجود دارد که غذاهایی که شما را آزار می دهند در لیست زیر قرار گرفته باشد:
  1. کره، سس مایونز، مارگارین و انواع روغن ها
  2. نوشابه های گازدار
  3. چای، قهوه، الکل
  4. پوست بلال
  5. لبنیات –در صورت عدم تحمل لاکتوز
  6. غذاهای چرب و سرخ کرده
  7. غذاهای پر فیبر
  8. غذاهای نفاخ –انواع حبوبات و سبزیجاتی مانند کلم، بروکلی و پیاز
  9. دانه ها و مغزها -کره های مغزها مثل کره بادام زمینی
  10. میوه خام
  11. سبزیجات خام
  12. گوشت قرمز
  13. غذاهای پر ادویه
  14. سبوس و غلات سبوس دار
وقتی متوجه شدید کدام غذاها باعث بیدار شدن نشانه های بیماری کرون می شوند می توانید از آنها پرهیز کنید یا روش های جدیدی برای آماده سازی آنها یاد بگیرید تا برای بدنتان قابل تحمل تر باشند. می بایست غذاها و روش های مختلف آماده سازی آنها را تجربه کنید تا ببینید کدام یک با شما سازگارتر است. به عنوان مثال اگر یک نوع سبزی به شکل خام برایتان آزار دهنده است لزومی ندارد که از مصرف آن پرهیز کنید، می توانید روش های دیگری مثل بخار پز کردن، جوشاندن یا آب پز کردن را امتحان کنید. اگر گوشت قرمز باعث افزایش چربی مدفوعتان می شود، شکل چرخ کرده نقاط کم چرب تر گوشت را امتحان کنید، یا اینکه پروتیین مورد نیاز خود را از ماکیان بدون پوست یا ماهی ها تامین کنید.
 

رژیم غذایی کم پسماند برای بیماری کرون مناسب است؟

بعضی مواد غذایی در مدفوع پسماند زیادی تولید می کنند، رژیم غذایی کم پسماند رژیمی است که در آن از این مواد غذایی کم استفاده می شود. بسیاری افراد مبتلا به بیماری کرونِ روده کوچک دچار تنگی روده کوچک می شوند. در این بیماران کم کردن پسماند غذا باعث کاهش انقباض و درد شکم و اسهال می شود. با اینکه هنوز شواهد کافی برای اثبات این ادعا وجود ندارد، اما به نظر می رسد رژیم غذایی کم پسماند در برخی افراد به کاهش دفعات اجابت مزاج کمک می کند. غذاهایی که پسماند را در مدفوع افزایش می دهند به شرح زیرند:
  • غلات پوسته دار
  • مغزها
  • میوه های خام
  • دانه ها
  • سبزیجات
 

تهیه لیستی از آنچه می خورید به کاهش درد هایتان کمک می کند

نوشتن غذا هایی که هر روز می خورید به تشخیص غذاهای محرک و آزار دهنده کمک می کند. پرهیز از این غذاها، به ویژه در زمان فعال بودن بیماری به کنترل علایم کمک می کند.
برای اینکه شما یا پزشکتان متوجه بشوید که رژیم غذایی مناسبی دارید یا خیر، بهتر است از تمام غذاهایی که در روز می خورید لیستی تهیه کنید. این لیست نشان می دهد که آیا پروتیین، کربوهیدرات، چربی و آب کافی دریافت می کنید یا نه. همچنین میزان کالری کافی برای حفظ وزن و انرژی لازم را می توان از این طریق بررسی کرد.
برای شروع، غذاهایی که هر روز می خورید و اندازه وعده های غذایی را در دفتر خود بنویسید. پس از یک تا دو ماه همراه با یک متخصص تغذیه غذاها را مرور کنید. متخصص تغذیه به شما می گوید آیا وعده های غذایی شما متعادل هستند یا نیاز به مکمل دارید. مواد مغذی کافی به بهبود بدن و حفظ سلامت شما کمک می کند. بنابراین گرفتن یک تصمیم غذایی صحیح همراه با متخصص تغذیه برای سلامت عمومی بدن و کنترل بیماری کرون ضروری است.
 

در رژیم غذایی بیماری کرون چه چیز دیگری اهمیت دارد؟

محدود کردن مصرف بعضی از مواد غذایی به کنترل علایم بیماری کرون کمک می کند، اما زیاده روی در این کار هم می تواند منجر به سوئ تغذیه شود یا سوئ تغذیه ناشی از بیماری کرون را بدتر کند. می بایست منابع کالری، پروتیین، کربوهیدرات و چربی دیگری پیدا کنید که جایگزین غذاهای ممنوعه کنید.
با اینکه فست فودها به طور طبیعی انتخاب های سالمی نیستند، اما گاهی می توانند مواد غذایی مورد نیاز بیماران کرون را تامین کنند. مثلا پیتزا، حاوی کالری، پروتیین و مواد مغذی مثل کلسیم و ویتامین های A،B،C و D است. همچنین میلک شیک ها کالری و کلسیم بالایی دارند، اما به خاطر داشته باشید که اگر دچار عدم تحمل لاکتوز هستید می بایست قبل از خوردن میلک شیک داروی مورد نظر را مصرف کنید.
از پزشک یا متخصص تغذیه درباره مصرف مکمل های ویتامین و مواد معدنی مشورت بگیرید. به عنوان مثال بسیاری از مبتلایان به بیماری کرون دچار کمبود ویتامین D هستند. مطالعه ای که در مجله «American Journal of Preventive Medicine» منتشر شد نشان داد مصرف دوزهای بالا تر ویتامین D -1000 تا 2000 واحد بین المللی در روز- فواید زیادی دارد، به ویژه در کاهش سرطان کولورکتال موثر است. خطر سرطان کولورکتال در مبتلایان به IBD بیشتر است. انجمن ملی علم امریکا اعلام کرده است مصرف 2000 واحد بین المللی ویتامین D خطری ندارد، اما مشورت با پزشک به انتخاب دوز ایده آل شما کمک می کند.
 

رژیم مایعات چه نقشی در کنترل علایم بیماری کرون دارد؟

برخی مطالعات نشان می دهد رژیم مایعات می تواند به مبتلایان به بعضی از بیماری ها کمک کند، از این رو شواهدی وجود دارد که نشان می دهد رژیم مایعات پرکالری به ویژه در زمان عود بیماری کرون می تواند به بهبود بیماران کمک کند. رژیم پرکالری مایعات، با استراحت دادن به روده می تواند علایم بیماری کرون را فرو بنشاند. علاوه بر این رژیم مایعات یا رژیم مایعات پر کالری با فرمول ویژه، به کسانی که نمی توانند مواد غذایی لازم را از غذا ها جذب کنند یا نیاز به تقویت کوتاه مدت دارند کمک شایانی می کند. در بعضی افراد می توان برای افزایش کالری یا مواد غذایی از مکمل استفاده کرد.
 

اسید چرب امگا3 و پروبیوتیک ها چه کمکی به بیماری کرون می کنند؟

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، بسیاری از مطالعات نشان می دهد روغن ماهی و روغن تخم کتان نقش مهمی در بهبود واکنش های التهابی ناشی از بیماری التهابی روده دارند. البته نتایج تحقیقات روی تاثیر ضد التهابی امگا3 بر IBD با هم سازگار نیستند. اگر می خواهید از مکمل های امگا3 استفاده کنید با پزشک مشورت کنید.
مطالعات دیگر روی امکان تاثیر مثبت باکتری های خوب و پروبیوتیک ها بر بیماری کرون و کولیت اولسراتیو هنوز در ابتدای راه هستند. اثر مکمل های پروبیوتیک و باکتری های خوب روی بیماری های التهابی روده هم نیاز به مطالعات بیشتر دارد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات