برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

قرص های ضد افسردگی چاق کننده اند

قرص های ضد افسردگی چاق کننده اند نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد اگر داروی ضد افسردگی مصرف می کنید، به احتمال زیاد دچار اضافه وزن خواهید شد.
نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد اگر داروی ضد افسردگی مصرف می کنید، به احتمال زیاد دچار اضافه وزن خواهید شد.
به گزارش «بهپو»، «برین کیف»، روانشناس و مدیر بیمارستان «Glen Oaks» در نیویورک می گوید: «سال هاست که روانشناسان در این باره می نویسند و بیماران در این باره صحبت می کنند.»
برای تحقیق روی این حدسیات مطالعه ای شکل گرفت و در این مطالعه مشخص شد بیمارانی که از داروهای ضد افسردگی شایع استفاده می کردند به اندازه 21 درصد در معرض اضافه وزنی به میزان 2 تا 3.5 کیلو هستند.
این مطالعه خاصیت افزایش وزن دارو ها را به اثبات نمی رساند و فقط ارتباط بین چاقی و مصرف داروهای ضد افسردگی را تایید می کند.
«رافائل گافور»، روانشناس کالج کینگ لندن، می گوید: «ذکر این نکته ضروری است که هیچ بیماری نباید به این دلیل مصرف دارو را متوقف کند و اگر در این باره نگران است باید با پزشک خود مشورت کند.»
او می گوید: «افزایش احتمال اضافه وزن با مصرف مداوم 2-3 ساله به اوج خود می رسد و پیش از آن اضافه وزن چندانی مشاهده نمی شود، اما پزشکان علت آن را نمی دانند.»
احتمال چاقی یا اضافه وزن در مصرف کنندگان داروهای افسردگی نسبت به کسانی که از این داروها استفاده نمی کنند 29 درصد است.
«جیمی کین»، مدیر بخش کنترل وزن بیمارستانی در نیویورک، می گوید: «در میان بیمارانی که از داروهای ضد افسردگی استفاده کرده اند برخی اضافه وزن قابل توجهی داشته اند، بعضی اضافه وزن نداشته اند و برخی دیگر حتی وزن از دست داه اند.»
او اضافه می کند: «بیمارانی که با مصرف داروهای ضد افسردگی چاق می شوند می بایست رژیم غذایی سالمی داشته باشند و ورزش کنند. همینطور می توانند با مشورت با پزشک از درمان های جایگزین مثل گفتگو درمانی و ورزش های ویژه بهره بگیرند.»
در این مطالعه تیم گافور بین سال های 2004 تا 2014  داده هایی را از حدود 300 هزار مرد و زن جمع کردند که حدود 20 درصد آنها داروی ضد افسردگی مصرف می کردند. محققان طی این مطالعه افزایش وزنِ حدود 5 درصدی را برای آنها ثبت کردند.
از هر 100 نفری که داروی ضد افسردگی مصرف می کنند، سالانه 11 نفر دچار افزایش وزن می شوند. این عدد در کسانی که چنین داروهایی مصرف نمی کنند، به میزان 8 نفر از 100 نفر است.
در سال دوم و سومِ مصرف دارو، احتمال افزایش وزن 5 درصدی به 46 درصد می رسد.
این مطالعه روی 12 داروی شایع ضد افسردگی انجام شده است: «میرتازاپین، دولوکستین، سرترالین، ونلافاکسین، سیتالوپرام، فلوکستین، اس سیتالوپرام، ترازودون، آمی تریپتیلین، پاروکستین، نورتریپتیلین و دوسولپین.»
کیف می گوید: « به خاطر داشته باشید که در مصرف کردن یا نکردن هر دارویی می بایست مزایا و معایب آن با مشورت پزشک سنجیده شود.»
به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، او ادامه می دهد: «درمان نکردن افسردگی بیمار را با اضطراب و پریشان حالی مواجه می کند و ممکن است منجر به ناتوانی یا خودکشی شود.»/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات