برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

چه کسانی در معرض خطر ترومبوز ورید عمقی هستند؟

چه کسانی در معرض خطر ترومبوز ورید عمقی هستند؟ ترومبوز ورید های عمقی می تواند عارضه ای بسیار جدی باشد، زیرا اگر لخته های خون موجود در سیاهرگ شکسته شوند و در جریان خون شروع به حرکت کنند و در ریه ها جا خوش کنند، جریان خون را در این ناحیه مسدود می کنند. برخی فاکتورها احتمال بروز ترومبوز وریدهای عمقی را در فرد بیشتر می کنند؛ موضوع غافلگیر کننده این است که بیشتر مواقع، هر کدام از ما دارای حداقل یکی از این عوامل هستیم!
«ترومبوز ورید عمقی» یا «DVT» هنگامی رخ می دهد که لخته خونترومبوز- در یک یا چند ورید عمقی بدن -معمولا در پا- ایجاد شود. ترومبوز وریدهای عمقی منجر به درد و تورم پاها می شود، اما ممکن است هیچ علامتی هم نداشته باشد.
اگر فرد دچار عارضه های بالینی خاصی باشد که روی تشکیل لخته های خون تاثیر می گذارد، امکان ابتلا به ترومبوز ورید عمقی بیشتر می شود. همچنین اگر فرد برای مدت زیادی بی حرکت بماند، به عنوان مثال پس از انجام عمل جراحی یا جراحت ناشی از تصادف یا وقتی پزشک استراحت مطلق تجویز کرده باشد، ممکن است با چنین عارضه ای روبرو شود.
به گزارش «بهپو»، ترومبوز ورید های عمقی می تواند عارضه ای بسیار جدی باشد، زیرا اگر لخته های خون موجود در سیاهرگ شکسته شوند و در جریان خون شروع به حرکت کنند و در ریه ها جا خوش کنند، جریان خون را در این ناحیه مسدود می کنند. به این وضعیت آمبولی ریوی می گویند.
برخی فاکتورها احتمال بروز ترومبوز وریدهای عمقی را در فرد بیشتر می کنند؛ موضوع غافلگیر کننده این است که بیشتر مواقع، هر کدام از ما دارای حداقل یکی از این عوامل هستیم!
 
بیشتر بخوانید: آمبولی چیست؟ عوامل بروز و روش های درمان کدام است؟

ورزش حرفه ای

تحقیقات جدید نشان می دهند ورزشکاران حرفه ای، به ویژه آن هایی که ورزش های پر تنش مثل ماراتن انجام می دهند، بیشتر در معرض ابتلا به لخته خون هستند. احتمال کم آبی یا جراحت در ورزشکاران حرفه ای بیشتر است، آنها به سفرهای دور می روند و این عوامل احتمال ابتلا به ترومبوز ورید عمقی را بالا می برد. نشانه های ترومبوز ورید عمقی معمولا با عوارض ناشی از ورزشِ شدید اشتباه گرفته می شود. اگر دچار تورم، کبودی بی دلیل یا درد تیر کشنده در دست ها، پا ها یا به ویژه در سینه شدید به پزشک مراجعه کنید.
 

عمل جراحی

استراحت در رختخواب، قبل یا بعد از عمل جراحی جریان خون را کند می کند. جراحی های مهم مثل جراحی شکم، لگن، ران یا ساق پا خطر ابتلا به ترومبوز ورید عمقی را افزایش می دهند، زیرا عروق بزرگ در این عمل ها بریده می شوند. قبل از عمل جراحی با پزشک مشورت کنید، ممکن است نیاز به مصرف داروهای رقیق کننده خون داشته باشید تا احتمال تشکیل لخته خون را کاهش دهد. پس از جراحی به محض اینکه توانستید، بلند شوید و حرکت کنید.
 

بیماری التهابی روده

وقتی دچار سندرم روده تحریک پذیر -IBS، بیماری کرون، کولیت اولسراتیو یا دیگر بیماری های روده ای می شوید خطر لخته خون در شما دو یا سه برابر می شود. مبتلایان به این بیماری ها بیشتر در معرض کم آبی، استراحت در رختخواب یا جراحی هستند. ممکن است التهابی که باعث بیماری التهابی روده می شود موجب تشکیل لخته خون شود.
 

کمبود ویتامین دی

محققان در یک تحقیق کوچک به این نتیجه رسیده اند که سطح ویتامین D در 82 مبتلا به ترومبوز ورید عمقی –که عامل شناخته شده دیگری در ابتلا به این بیماری نداشتند- کمتر از 85 نفری بود که به ترومبوز ورید عمقی مبتلا نبودند. بزرگسالان روزانه به 600 تا 800 واحد بین المللی ویتامین D نیاز دارند که از موادی مانند ماهی سالمون، ماهی تون، پنیر، تخم مرغ و زرده تخم مرغ تامین می شود. روش دیگر برای دریافت ویتامین D پیاده روی زیر آفتاب دو بار در هفته است. با آزمایش خون از میزان ویتامین D خود آگاه خواهید شد.
 

دارو های دارای هورمون جنسی

قرص های ضد بارداری و داروهای جایگزینی هورمون در یائسگی دارای استروژن هستند. استروژن یک هورمون ضروری زنانه است که به سادگی می تواند لخته خون ایجاد کند. خطر ایجاد لخته خون در زنان با مصرف دارو های هورمونی، بسیار کم و چیزی در حدود سالانه 1 نفر از 1000 نفر است. اگر از پچ یا برچسب هورمونی استفاده می کنید که 60 درصد بیش از قرص هورمون دارد یا اگر خطر ابتلا به این بیماری به دلایل دیگر در شما زیاد است، احتمال ابتلا به ترومبوز ورید عمقی در شما بالاتر می رود. همچنین مردانی که هورمون مردانه تستوسترون مصرف می کنند بیشتر در معرض تشکیل لخته خون قرار می گیرند.
 

سرطان

تومور باعث آسیب به بافت می شود و مواد شیمیایی آزاد می کند که لخته سازی خون را تشدید می کنند. سرطان مغز، کولن، ریه، کلیه، تخمدان، پانکراس و معده بیشترین خطر را در ابتلا به ترومبوز دارند. لخته سازی از جمله عوارض شایع لنفوم، سرطان خون و سرطان کبد است. برخی از روش های شیمی درمانی احتمال لخته سازی را زیاد می کنند. در طول شیمی درمانی جوراب واریس بپوشید و تا آنجا که ممکن است فعالیت کنید.
 

اضافه وزن

وزن اضافه، به ویژه در مرکز بدن فشار اضافه ای به رگ های لگن و ساق پا وارد می کند و خطر ابتلا به ترومبوز ورید عمقی را دو برابر می کند. طبق بعضی از تحقیقات اگر شاخص توده بدنی شما 25 یا بیشتر باشد و از قرص های ضد بارداری هم استفاده کنید، احتمال این بیماری را 10 برابر می کنید. ورزش منظم بهترین دفاع در برابر لخته سازی خون است و در کاهش وزن هم موثر است.
 

بارداری

جنین فشار زیادی به رگ های لگن وساق پا وارد می کند و تا 6 هفته بعد از زایمان هم در معرض خطر خواهید بود. ترومبوز ورید عمقی در بارداری از هر 1000 نفر در 2 نفر دیده می شود، اگر فرد چاق باشد، بالای 35 سال باشد، فرزندش دوقلو باشد، سابقه خانوادگی ترومبوز ورید عمقی داشته باشد یا در حال استراحت مطلق باشد احتمال ابتلا به عارضه را در خود افزایش می دهد. با ورزش کردن در طول بارداری عوامل خطر ساز را کاهش دهید.
 
بیشتر بخوانید: ترومبوز در بارداری

تولد نوزاد نارس

آیا قبل از 37 هفته متولده شده اید؟ هرچه زود تر به دنیا آمده باشید احتمال ابتلا به ترومبوز ورید عمقی در شما بیشتر است. دانشمندان هنوز علت دقیق آن را نمی دانند، زیرا احتمالا دلایل زیادی دارد. اگر زود به دنیا آمدید این موضوع را به هنگام مشورت با پزشک با او در میان بگذارید.
 

سیگار

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، سیگار روی لخته سازی و جریان خون در بدن ثاتیر می گذارد. هر نوعی از سیگار کشیدن، حتی سیگارهای تفریحی به قلب و عروق خونی آسیب می زنند. اگر قرص ضد بارداری مصرف می کنید بیشتر مراقب باشید که سیگار نکشید، ترکیب این دو عامل احتمال ابتلا به ترومبوز ورید عمقی را 9 برابر می کند. ترک سیگار خطر لخته شدن خون و بیماری های قلبی را کاهش می دهد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات