برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

10 دلیل برای نه گفتن به نوشابه های رژیمی

10 دلیل برای نه گفتن به نوشابه های رژیمی اگر نوشابه رژیمی مصرف می کنید به خیال اینکه وزن کم کنید سخت در اشتباهید. دلایل زیادی برای نه گفتن به نوشابه های رژیمی وجود دارد! ارتباط بین شیرین کننده های مصنوعی با بسیاری از بیماری ها شناخته شده است از جمله سندرم متابولیک، دیابت نوع دوم، فشار خون بالا و بیماری های قلبی.
اگر نوشابه رژیمی مصرف می کنید به خیال اینکه وزن کم کنید سخت در اشتباهید. دلایل زیادی برای نه گفتن به نوشابه های رژیمی وجود دارد! ارتباط بین شیرین کننده های مصنوعی با بسیاری از بیماری ها شناخته شده است از جمله سندرم متابولیک، دیابت نوع دوم، فشار خون بالا و بیماری های قلبی.
در این مقاله متوجه می شویم چرا نوشیدنی های بدون انرژی (zero) بیشتر می توانند زیان آور باشند.
 

گاز نوشابه

وقتی به برچسب روی نوشابه نگاه می کنیم به نظر می رسد نوشابه رژیمی یک انتخاب سالم است. این نوشابه شما را از جذب 140 کالری اضافه که با مصرف نوشابه های قندی نصیبتان می شود حفظ می کند، همچنین با استفاده از شیرین کننده های مصنوعی مانند آسپارتام، ساخارین و سوکرالوز نیاز شما را به مصرف نوشیدنی شیرین رفع می کند. اما مسئله از آن چیزی که درظاهر به چشم می آید فراتر است.
 

نوشابه رژیمی بدن را گیج می کند

شیرین کننده های مصنوعی نسبت به شکر واقعی طعم شدیدتری دارند، بنابراین پس از گذشت مدتی از مصرف این محصولات رژیمی، حس درک شیرینی های طبیعی و میوه ها در ما ضعیف و ملال آور می شود. مشکل حتی از این نیز فراتر می رود، این قند های جایگزین همان تاثیر قند را روی بدن می گذارند. شیرین کننده های مصنوعی ترشح انسولین را تحریک و پیام ذخیره چربی را به بدن ارسال کرده و منجر به افزایش وزن می شوند.
 

نوشابه رژیمی باعث افزایش وزن می شود اما کاهش آن نه

نوشابه رژیمی خالی از کالری است اما لزوما در جهت کاهش وزن به شما کمک نمی کند. تحقیقات دانشگاه تگزاس نشان داده است بیش از یک دهه است مصرف کننده های نوشابه های رژیمی 70 درصد بیشتر از کسانی که نوشابه مصرف نمی کنند، در معرض افزایش دور کمر بوده اند. همچنین به یاد داشته باشید کسانی که بیش از دو نوشابه در روز مصرف می کنند این شانس را در خود به بیش از 500 درصد افزایش می دهند. یکی از دلایل این مسئله می تواند گیج شدن بدن به علت مصرف شیرین کننده های مصنوعی باشد، اما دلیل دیگر روانشناسانه است. وقتی شما می دانید نوشیدنی کالری زا مصرف نمی کنید پس راحت تر به سراغ مصرف دومین چیز برگر یا برش اضافه پیتزا می روید.
 

مصرف نوشابه رژیمی با افزایش خطر دیابت نوع دو مرتبط است

مصرف یک نوشابه رژیمی در روز به میزان 36 درصد با دیابت و سندرم متابولیک مرتبط است. سندرم متابولیک به دسته ای از عارضه ها می گویند (شامل فشار خون بالا، گلوکز بالا، کلسترول بالا و دور کمر بزرگ) که مبتلایان را در معرض خطر بالای بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت قرار می دهد.
 

نوشابه رژیمی هیچ ارزش غذایی ندارد

وقتی نوشابه رژیمی مصرف می کنید، کالری خاصی مصرف نمی کنید، اما چیز مفیدی نیز وارد بدن نمی کنید. بهترین نوشیدنی بدون کالری کدام است؟ آب ساده. آب برای بسیاری از فرایند های بدن ضروری است. بنابراین جایگزینی آن با نوشابه رژیمی یک کار اشتباه است. اگر به گاز آن علاقه دارید از آب های گازدار استفاده کنید.
 

شیرین کننده های نوشابه های رژیمی با سردرد ارتباط دارند

مطالعات اولیه روی آسپارتام و شواهد روایی آن ها نشان می دهد این شیرین کننده مصنوعی می تواند موجب سردرد در برخی افراد شود. برخی پزشکان می گویند بعضی از مراجعینشان دائما میگرن داشته و عامل آن را مصرف نوشابه رژیمی می دانسته اند.
 

نوشابه رژیمی لبخند شما را محو می کند

طبق مطالعات نمونه ای انجام شده در مجله General Dentistry مصرف زیاد نوشابه رژیمی چهره شما را شبیه مصرف کننده های مواد مخدر می کند. زیرا در یک مطالعه مقایسه ای بین دهان مصرف کننده های کوکائین، مت-آمفیتامین و مصرف کننده های دائمی نوشابه رژیمی مشخص شد همه آن ها به یک اندازه دچار پوسیدگی دندان هستند. مقصر اصلی اسید سیتریک است که پس از گذشت مدت زمانی مینای دندان را ضعیف و نابود می کند.
 

مصرف نوشابه رژیمی با افسردگی مرتبط است

مطالعات اخیر نشان می دهد افرادی که بیش از 10 سال است روزانه بیش از 4 فنجان یا قوطی نوشابه مصرف می کنند، نسبت به آن هایی که از مصرف نوشابه های شیرین امتناع می کنند، 30 درصد بیشتر در معرض افسردگی هستند. این احتمال برای مصرف کننده های نوشابه های رژیمی و معمولی هر دو، وجود دارد. اما محققان اطمینان دارند این خطر برای مصرف کننده های نوشابه ها و آبمیوه های رژیمی بیشتر است. با وجود اینکه این نوع مطالعه نمی تواند عوامل و تاثیرات را ثابت کند، اما یافته های آن بسیار قابل توجه است.
 

نوشابه رژیمی می تواند به استخوان ها آسیب بزند

زنان بالای 60 سال بیشتر از مردان در معرض پوکی استخوان هستند و محققان دریافته اند نوشیدن نوشابه که نوشابه رژیمی را نیز شامل می شود، مشکل را دوچندان می کند. آن ها متوجه شده اند تراکم استخوان لگن در زنانی که نوشابه می نوشند نسبت به آن هایی که نمی نوشند حدود 4 درصد کمتر است.
این تحقیق حتی برای مصرف کلسیم و ویتامین D شرکت کنندگان نیز کنترل شد. علاوه بر این مطالعه ای که در سال 2006 در مجله American Journal of Clinical Nutrition  منتشر شده بود دریافت مصرف نوشابه (همه نوع آن، نه فقط رژیمی) با کاهش تراکم استخوانی زنان در ارتباط است.
 

نوشابه رژیمی می تواند به قلب صدمه وارد کند

تنها روزانه مصرف یک نوشابه رژیمی می تواند احتمال ابتلا به بیماری های عروقی مثل سکته مغزی، سکته قلبی یا مرگ و میر ناشی از مشکلات عروقی را بالا ببرد. این مطالعه نشان می دهد مصرف کنندگان نوشابه رژیمی 43 درصد بیش از کسانی که نوشابه مصرف نمی کنند در معرض ابتلا به بیماری های عروقی هستند. به نظر می رسد احتمال ابتلا به بیماری های عروقی در افرادی که نوشابه های معمولی مصرف می کنند، بالا نمی رود. محققان می گویند برای رسیدن به نتیجه قطعی درباره اثرات نوشابه رژیمی بر بدن نیاز به مطالعات بیشتری است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات