برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

بارداری در سنین بالای 35 سالگی چه خطراتی دارد؟

بارداری در سنین بالای 35 سالگی چه خطراتی دارد؟ آیا در سن بالای 35 سالگی به فکر بارداری افتاده اید؟ بسیاری از زنان، بارداری خود را به دهه سی و بالاتر موکول می کنند و نوزادان سالمی نیز به دنیا می آورند. اما بارداری در این سن ممکن است با خطرات و مشکلاتی برای مادر یا جنین همراه باشد. رعایت برخی از اقدامات مراقبتی ویژه به داشتن فرزند سالم کمک می کند.
آیا در سن بالای 35 سالگی به فکر بارداری افتاده اید؟ بسیاری از زنان، بارداری خود را به دهه سی و بالاتر موکول می کنند و نوزادان سالمی نیز به دنیا می آورند. اما بارداری در این سن ممکن است با خطرات و مشکلاتی برای مادر یا جنین همراه باشد. رعایت برخی از اقدامات مراقبتی ویژه به داشتن فرزند سالم کمک می کند.
 

چه خطراتی ممکن است مرا تهدید کند؟

همواره مباحثی در مورد افزایش خطرات بارداری در سنین بالای 35 سالگی مطرح است. به عنوان مثال:
  1. ممکن است باردار شدن طولانی تر از حد معمول شود: شما با تعداد محدودی تخمک متولد می شوید. با افزایش سن و رسیدن به اواسط تا اواخر دهه 30 عمرتان، کیفیت و کمیت تخمک ها کاهش پیدا میکند. همچنین قدرت باروری تخمک های زنان در سنین بالا به اندازه سنین پایین، نیست. اگر سن شما بالاتر از 35 است و نتوانسته اید ظرف شش ماه باردار شوید، با پزشک خود مشورت کنید.
  2. احتمال چند قلوزایی بالاتر می رود: افزایش سن و تغییرات هورمونی ممکن است منجر به آزاد شدن همزمان چند تخمک شود و در چنین شرایطی شانس بارداری نوزادان دو قلو بالا می رود. استفاده از فناوری های کمک به باروری مثل آی وی اف نیز نقش موثری در چند قلوزایی دارد.
  3. احتمال ابتلا به دیابت بارداری بالا می رود: دیابت بارداری که تنها در زمان بارداری بروز می کند، با بالا رفتن سن بارداری شایع تر می شود. کنترل دقیق قند خون از طریق رژیم غذایی و فعالیت های جسمی ضروری است. گاهی اوقات مصرف دارو نیز لازم است. اگر این عارضه درمان نشده رها شود، دیابت بارداری باعث بزرگ شدن ناهنجار نوزاد شده و خطر جراحات و صدمات را در زمان زایمان بالا می برد. دیابت بارداری خطر تولد نوزاد نارس، فشار خون بالای بارداری و بروز عوارضی در نوزاد پس از زایمان را نیز بالا می برد.
  4. احتمال ابتلا به فشار خون بالا در بارداری افزایش می یابد: مطالعات نشان می دهد فشار خون بالای بارداری در سنین بالا شایع تر است. پزشک به دقت فشار خون شما و رشد و تکامل نوزاد را تحت نظر قرار می دهد. باید به طور منظم به پزشک زنان مراجعه نمایید و ممکن است جهت اجتناب از عوارض، زایمان زود تر از موعد داشته باشید.
  5. احتمال تولد نوزاد کم وزن و نارس بالا می رود: نوزادان نارس، خصوصا آنهایی که خیلی زود به دنیا آمده اند اغلب دارای مشکلات پیچیده بالینی هستند.
  6. ممکن است نیاز به سزارین داشته باشید: مادران در سنین بالا بیشتر در معرض عوارض مرتبط با بارداری هستند که منجر به سزارین خواهد شد. نمونه ای از این عوارض این است که جفت دهانه رحم را می بندد (پلاسنتا پرویا یا جفت سرراهی).
  7. خطر ناهنجاری کروموزومی بالا می رود: احتمال برخی از مشکلات کروموزومی در نوزاد مثل سندروم داون در سنین بالا بیشتر می شود.
  8. خطر از دست رفتن نوزاد بالا می رود: خطر از دست رفتن نوزاد (سقط جنین یا زایمان نوزاد مرده) با بالا رفتن سن بیشتر می شود. این اتفاق ممکن است به سبب وجود پیش زمینه عارضه های بالینی یا اختلالات کروموزمی جنین رخ دهد. مشاهدات نشان می دهد کاهش کیفیت تخمک ها به علاوه بالا بودن خطر عوارض بالینی مزمن مثل فشار خون بالا و دیابت، احتمال سقط را بالا می برد. از پزشک خود بپرسید که آیا در هفته های آخر نیاز به نظارت سلامت نوزاد هست یا خیر.
مطالعات نشان می دهد سن مردان نیز در زمان بارداری همسر تاثیر بسزایی بر سلامت نوزاد می گذارد، البته در این زمینه احتیاج به پژوهش های بیشتری است.
 

سبک زندگی سالم

مراقبت کردن از خود بهترین راه برای مراقبت از نوزاد است. به این نکات اساسی توجه کنید:
  • قبل از بارداری با پزشک مشورت کنید: از پزشک خود درباره وضعیت عمومی سلامت خود بپرسید و از تغییرات سبک زندگی که شانس داشتن بارداری و نوزاد سالم را بالا می برد آگاه شوید. هر نگرانی که در زمینه بارداری یا باروری دارید از او بپرسید. همچنین اگر دچار مشکل باروری هستید درمورد چگونگی بالا بردن احتمال باروری سوال کنید.
  • به طور منظم تحت مراقبت و نظارت بالینی قبل از تولد قرار بگیرید: ملاقات منظم با پزشک به شما و پزشک کمک می کند تا وضعیت سلامت شما و نوزادتان به دقت تحت نظارت قرار بگیرد. هر علامت یا نشانه ای که شما را نگران می کند به اطلاع پزشک برسانید. مشورت با پزشک خیال شما را راحت کرده و استرس ها را کم می کند.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید: در طول بارداری نیاز بیشتری به اسید فولیک، کلسیم، آهن، ویتامین D و دیگر مواد مغذی ضروری دارید. اگر در حال حاضر نیز رژیم غذایی سالمی دارید آن را حفظ کنید. دریافت روزانه ویتامین ها (در حالت ایده آل چند ماه قبل از بارداری) می تواند تمام کاستی ها را جبران کند.
  • وزنتان را به درستی افزایش دهید: افزایش صحیح وزن از سلامت نوزاد پشتیبانی می کند و کاهش وزن پس از زایمان را راحت تر می کند. برای اینکه بدانید چه چیزی برای شما خوب است با پزشک مشورت کنید.
  • فعالیت کنید: فعالیت جسمی منظم می تواند از ناراحتی ها پیشگیری یا آنها را تخفیف دهد، همچنین در تقویت انرژی و افزایش سلامت عمومی موثر است. علاوه بر این ورزش، از طریق افزایش بنیه و قدرت ماهیچه ها، شما را برای زایمان آماده می کند. قبل از شروع ورزش یا ادامه آن در بارداری حتما با پزشک خود مشورت کرده و کسب اجازه نمایید.
  • از مصرف مواد خطرناک جدا خودداری کنید: مصرف الکل، تنباکو و مواد مخدر در بارداری به معنای عبور از خطوط قرمز است. تمام داروها یا مکمل هایی که مصرف می کنید را به اطلاع پزشک برسانید.
  • درباره آزمایش های ناهنجاری کروموزومی قبل از تولد اطلاعات کسب کنید: از پزشک خود درباره غربالگری cell-free DNA قبل از تولد کسب اطلاع کنید. این روش برای غربالگری ناهنجاری های خاص کروموزومی در نوزاد است. در طول این غربالگری، DNA مادر و جنین از خون مادر گرفته و تجزیه می شود و مشکلات خاص کروموزومی آن مثل سندروم داون و تریزومی 13 و 18 تحت بررسی قرار می گیرد. آزمایش های تشخیصی مثل نمونه برداری از پرزهای جفتی (cvs) و آمنیوسنتز اطلاعاتی درباره کروموزوم های نوزاد یا خطر ناهنجاری خاص کروموزومی به دست می دهند، اما خطر سقط جنین را نیز به میزانی جزئی بالا می برند. پزشک در انتخاب و بررسی خطرات و مزایای هر کدام از این راه ها به شما کمک خواهد کرد.
 

آینده نگر باشید

انتخاب های هم اکنون شما، حتی قبل از بارداری، ممکن است اثرات طولانی مدتی روی نوزاد داشته باشد. به بارداری به عنوان فرصتی برای پرورش نوزاد نگاه کنید و خود را برای تغییرات پیش بینی نشده آتی آماده نمایید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات