برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

داروهای سوزش سر دل خطر مرگ زودرس را افزایش می دهند

داروهای سوزش سر دل خطر مرگ زودرس را افزایش می دهند داروهایی که در درمان سوزش سر دل مصرف می شوند و به بازدارنده های پمپ پروتون معروفند شانس مرگ را در بیماران افزایش می دهند.
داروهایی که در درمان سوزش سر دل مصرف می شوند و به بازدارنده های پمپ پروتون معروفند شانس مرگ را در بیماران افزایش می دهند.
این داروها که به بازدارنده های پمپ پروتون یا PPIs معروف هستند و معمولا برای درمان سوزش معده، زخم معده و دیگر مشکلات دستگاه گوارش مصرف می شوند، پیش از این نیز با ابتلا به انواعی از مشکلات سلامتی از جمله آسیب جدی کلیه، شکستگی های استخوان و زوال عقل ارتباط داده شده بودند؛ اگرچه همه تحقیقات با این نتایج موافق نیستند.
در این مطالعه جدید، هرچه مدت زمان مصرف دارو طولانی تر بود احتمال مرگ نیز افزایش می یافت.
محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در این مطالعه که بیش از پنج سال طول کشید بیمارانی که داروهای PPIs مثل امی پرازول و ازومپرازول با نسخه مصرف کرده بودند با کسانی که داروهای کاهنده اسید معده معروف به مسدودکننده های H2 مثل رانیتیدین و فاموتیدین مصرف کرده بودند مورد مقایسه قرار دادند. در این مطالعه آن دسته از داروهای PPIs که بدون نسخه قابل تهیه هستند مورد بررسی و توجه محققان نبود.
داروهای PPIs و مسدود کننده های H2 هر دو برای وضعیت های جدی پزشکی از جمله خونریزی قسمت فوقانی دستگاه گوارش، بیماری ریفلاکس معده و سرطان مری تجویز می شوند .
داروهای PPIs که بدون نسخه پزشک به فروش می رسند، بیشتر برای سوزش معده و عملکرد هاضمه استفاده می شوند.
محققان با مقایسه دو گروه مصرف کننده داروهای PPI و مسدود کننده های H2 متوجه یک افزایش خطر مرگ 25 درصدی در گروه اول شدند.
از آنجا که میلیون ها نفر در سراسر جهان بطور منظم داروهای PPIs مصرف می کنند، با احتساب احتمال مرگ 25 درصدی با رقم بالای مرگ و میر در جمعیت کل روبرو خواهیم بود.
این مطالعه تنها توانسته وجود رابطه ای را اثبات کند و رابطه علل و معلولی آن هنوز به اثبات نرسیده است. نماینده صنعتی سازندگان این داروها می گوید چنانچه مردم ممطابق دستور داده شده روی برچسب دارو آن را مصرف کنند، داروها ایمن بوده و عارضه ای آنها را تهدید نمی کند.
به گفته زیاد العلی، محقق ارشد این مطالعه علیرغم یافته ای این تحقیق بیماران زیادی هستند که از فواید مصرف داروهای PPIs بهره می برند؛ مثلا کسانی که زخم گوارشی همراه با خونریزی دارند. کسانی که این داروها را مصرف می کنند نباید به یک باره مصرف دارو را قطع نمایند. به این بیماران توصیه می کنیم در درمان خود به این رویکرد توجه کنند که آیا مصرف دارو اولین راه حل برای من است؟
اگرچه دوره درمانی توصیه شده با داروهای PPI کوتاه است (2 تا 8 هفته در درمان زخم های گوارشی) بسیاری از مردم ماه ها یا سال ها به مصرف دارو ادامه می دهند. در برخی بیماران پزشک باید تعیین کند آیا مصرف طولانی مدت دارو مجاز است؟ و این مطالعه نشان داد چنانچه داروهای PPI با نسخه بیش از یک سال مصرف شوند شانس مرگ افزایش می یابد.
نحوه عملکرد بازدارنده های پمپ پروتون از طریق مسدود کردن سیستم آنزیمی است که اسید معده تولید می کند. PPIs یکی از شایع ترین طبقه داروهایی است که در سراسر جهان مصرف می شوند.
با این حال، نگرانی ها درباره عوارض این داروها در سال های اخیر در حال افزایش است زیرا مطالعات مصرف PPIs را با بیماری کلیه، بیماری قلب، ذات الریه، شکستگی استخوان و زوال عقل ارتباط داده اند.
نتایج این مطالعه در شماره سوم ژوئیه مجله BMJ Open منتشر شده است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات