برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

تاثیر تغذیه بر خواب شبانه

تاثیر تغذیه بر خواب شبانه خوب است بدانید پرخوری، آن هم در ساعات پایانی شب سبب آشفتگی مغز و اعصاب و در نهایت بی خوابی یا بیداری های مکرر شبانه می شود.

برای همه ما بارها پیش آمده که چون شب غذای سنگینی خورده، یا سخت و دیر به خواب رفته‌ایم ‌که به دنبال یک کابوس مردم‌‌آزار، اواسط شب از خواب بیدار شده و تا صبح پلک بر هم نگذاشته‌ایم. حالا فکرش را بکنید بعد از یک بی‌خوابی طولانی و خسته‌کننده شبانه چه روز سخت و طاقت فرسایی در انتظارمان خواهد بود.
خوب است بدانید پرخوری، آن هم در ساعات پایانی شب سبب آشفتگی مغز و اعصاب و در نهایت بی خوابی یا بیداری های مکرر شبانه می شود.

متخصصان می گویند با غروب آفتاب و آمدن شب، سطح هورمون هایی که برای سوخت و ساز چربی ها و کربوهیدرات ها ترشح می شود در مقایسه با روز، کم یا کلا قطع می شود و در نتیجه هضم غذا به کندی انجام می شود بنابراین به توصیه آنها شام باید حدود ساعت هشت شب خورده شود تا علاوه بر کمک به خوابی آرام، از ماندگاری طولانی مدت غذا و سموم در دستگاه گوارش و آسیب به مخاط روده جلوگیری شود.

این را هم بدانید از آنجا که از نیمه های شب تا نزدیک سحر هورمون هایی ترشح می شود که باعث رشد، ترمیم، بازسازی و تعویض سلول های از دست رفته و آسیب دیده بدن می شود و عملیات خونسازی در مغز استخوان انجام می گیرد، خواب ناآرام می تواند روی این اعمال اثر منفی بگذارد.

محققان تاکید دارند به سبب آن که بین ساعات هفت تا 9 صبح مواد سمی از روده و کلیه دفع و جذب مواد مغذی به بیشترین حد خود می رسد، باید زود از خواب برخاسته و اجابت مزاج کنیم و هرچه سریع تر صبحانه ای مقوی میل کنیم. افرادی که بیمار و نیاز به جذب بیشتر مواد مغذی دارند، بهتر است صبحانه را ساعت 6 و 30 دقیقه صبح میل کنند. دیر خوابیدن و دیر بلند شدن باعث می شود مواد سمی از بدن دفع نشود.

خوراکی های خواب آور و خواب زدا

ـ آجیل کم نمک، غلات و حبوبات سبوس دار، فرآورده های دریایی آب پز و سبزیجات برگ سبز در وعده شام به دلیل دارا بودن منیزیم، اسید فولیک و ویتامین های گروه B سبب آرامش اعصاب شده و از تعداد دفعات بیدار شدن در طول شب می کاهد.

ـ سالاد بدون سس کاهو، یک عدد سیب یا یک لیوان شیر یک ساعت قبل از خواب توصیه می شود. البته اگر در هضم شیر دچار مشکل می شوید، بدانید نوشیدن آن بر بی خوابی تان دامن زده و کابوس نتیجه آن است و می توانید ماست را جایگزین آن کنید.

ـ مصرف منظم و روزانه جعفری، عدس، تخمه کدو، قارچ، موز، خرما، انجیر و دانه های روغنی برای افرادی که به دلیل کمبود مس و آهن بخصوص افراد یائسه و زنان باردار دچار بی خوابی می شوند یا خواب ناآرامی دارند مناسب است.

ـ مصرف انواع گوشت، ادویه جات تند و فرآورده های لبنی پرچرب در ساعات پایانی شب به دلیل مواد نیروبخش موجب بیش فعالی دستگاه گوارش و آشفتگی خواب می شود. همچنین مصرف قند، شکر، شیرینی های خشک و تر و دسرها اگرچه سبب خواب آلودگی می شود، اما تاثیر مطلوبی در کیفیت خواب آرام ندارد.

ـ همبرگر، سوسیس، کالباس، کله پاچه، تنقلات کم ارزش، نوشیدنی های رنگی گازدار، قهوه و چای همگی از گروه غذاهای خواب زدا محسوب می شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات