برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

مصرف مداوم ماست در مسن سالان تراکم استخوان را بالا می برد

مصرف مداوم ماست در مسن سالان تراکم استخوان را بالا می برد یک مطالعه بزرگ جدید در ایرلند نشان داد، مصرف ماست بیشتر با افزایش تراکم استخوان لگن و کاهش چشمگیر خطر پوکی استخوان در زنان و مردان مسن مرتبط است.
یک مطالعه بزرگ جدید در ایرلند نشان داد، مصرف ماست بیشتر با افزایش تراکم استخوان لگن و کاهش چشمگیر خطر پوکی استخوان در زنان و مردان مسن مرتبط است.
تراکم معدنی کل در گردن استخوان ران و هیپ در زنانی که ماست بیشتری مصرف کرده بودند، نسبت به افرادی که میزان ماست کمتری مصرف کرده بودند، 1/3 تا 9/3 درصد افزایش داشت. همچنین بهبود در برخی از معیار‌های عملکرد جسمانی مشاهده شد (7/6درصد). شاخص شکست استخوان در مردان با بیشترین میزان مصرف ماست، 5/9 درصد کمتر بود. این شاخص نشانگر کاهش تشکیل استخوان است. این گروه تحقیقاتی برای تعیین عوامل ابتلا به پوکی استخوان، طیف گسترده‌ای را از عوامل مانند BMI، عملکرد کلیه، فعالیت‌ جسمانی، مصرف شیر یا پنیر و مکمل‌های کلسیم یا ویتامین D در کنار عوامل خطر معمول برای سلامت استخوان نظیر سیگار کشیدن، بی‌تحرکی، الکل و غیره بررسی کردند.
پس از تطبیق تمام این عوامل، هر واحد افزایش در میزان صرف ماست در زنان موجب کاهش خطر استئوپنی تا ۳۱ درصد و پوکی استخوان تا ۳۹ درصد می‌شود. در مردان، مصرف ماست منجر به کاهش ۵۲ درصدی پوکی استخوان می‌شود. مکمل‌های ویتامین D نیز با کاهش قابل‌توجه خطرات شکستگی در مردان و زنان مرتبط بود. پوکی استخوان یک بیماری مزمن است ک باعث کاهش استحکام و افزایش خطر شکستگی استخوان می‌شود. بیش از 300 هزار نفر در ایرلند مبتلا به این بیماری هستند. هزینه‌های سالانه شکستگی‌های مربوط به پوکی استخوان در اروپا، بیش از 650 میلیون پوند برآورد می‌شود. ماست منبع غنی مواد مغذی مختلف برای تولید استخوان است. داده‌ها نشان می‌دهد افزایش مصرف ماست می‌تواند شیوه‌ای برای حفظ سلامت استخوان‌ها باشد.
این یافته‌ها نشان‌دهنده ارتباط چشمگیر بین سلامت استخوان و مصرف محصولات غذایی نسبتا ساده و ارزان است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات