برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

بارداری برای زنان مبتلا به بیماری های قلبی چه خطراتی دارد؟

بارداری برای زنان مبتلا به بیماری های قلبی چه خطراتی دارد؟ اگر دچار بیماری قلبی هستید، در دوران بارداری نیاز به مراقبت های ویژه ای دارید. در این مقاله هر آنچه راجع به بیماری قلبی و بارداری لازم است بدانید در اختیارتان میگذاریم. اگر دچار بیماری قلبی هستید، در دوران بارداری نیاز به مراقبت های ویژه ای دارید. در این مقاله هر آنچه راجع به بیماری قلبی و بارداری لازم است بدانید در اختیارتان میگذاریم.
 

بارداری چه تاثیری بر سلامت قلب میگذارد؟


بارداری بر کارکرد دستگاه گردش خون و قلب اثر گذاراست. طی دوران بارداری، حجم خون به دلیل تغذیه جنین از ۳۰ درصد به ۵۰ درصد افزایش می‌یابد. همین طور مقدار خونی که قلب در هر دقیقه پمپاژ می کند نیز از ۳۰ درصد به ۵۰ درصد می‌رسد. درنتیجه ضربان قلب بالا می رود. این تغییرات موجب می‌شود تا قلبتان سخت تر کار کند.
زایمان و درد زایمان نیزحجم کار قلب را بالا می برد. به هنگام درد زایمان -به ویژه زمان به دنیا آمدن کودک - تغییراتی غیر منتظره‌ و ناگهانی را در جریان خون و فشار خونتان تجربه می کنید. زمانی که کودک متولد می شود، کاهش جریان خون در رحم مادر نیز بر قلب فشار می‌آورد.

 

چه خطراتی وجود دارد ؟


این خطرات به نوع و شدت ناراحتی های  قلبی که در زیر به آن ها اشاره شده، بستگی دارد. به عنوان نمونه :
  • مشکلات مربوط به ضربان قلب. اندکی بی نظمی ضربان قلب در دوران بارداری طبیعی است و معمولا جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.
  • مشکلات مربوط به جریان خون در قلب. درصورتیکه دریچه قلب مصنوعی دارید یا دریچه های قلب شما گشاد شده یا شکل طبیعی خود را از دست داده، احتمال افزایش خطر ابتلا به عارضه های قلبی حین بارداری وجود دارد. اگر دریچه های قلبتان به درستی کار نمی‌کنند، ممکن است مجبور به تحمل افزایش جریان خون شوید.
به علاوه، دریچه های مصنوعی و آسیب دیده قلب افزایش خطر ابتلا به اندوکاردیت (التهاب درون شامه قلب)- عفونت پر خطر در پوشش داخلی قلب(اندوکاردیت عفونی قلب)و دریچه های قلب را به همراه دارد.
دریچه های مکانیکی قلب، به دلیل نیازبه تنظیم مصرف رقیق کننده های خون، موجب افزایش بروز خطرات جدی در دوران بارداری می شوند و همچنین عامل بالقوه ی خطر لخته شدن خون در دریچه های قلب می باشند.
  • نارسایی احتقانی قلب. هرچه حجم خون بیشتر شود، نارسایی احتقانی قلب نیز وخیم تر میشود.
  • بیماری عروق کورونر قلب. درصورتیکه با بیماری قلبی به دنیا آمده اید، کودک شما نیز بیشتر در معرض خطر ابتلا به برخی از انواع عارضه های قلبی قرار دارد. همچنین احتمال تولد نوزاد نارس نیز وجود دارد.
     

کدام یک از بیماری های قلبی موجب بروز مشکلات بیشتری می شوند؟


برخی ناراحتی های قلبی از جمله ناراحتی های دریچه میترال یا آئورت، مشکلات جدی برای سلامت مادر و کودک به همراه دارد. بسته به شرایط، برخی ناراحتی های قلبی پیش از اقدام به بارداری نیازمند درمان های مهم تری همچون جراحی قلب هستند.
خطر بارداری در زنانی که مبتلا به بیماری نادر مادرزادی به نام سندروم آیزن منگر هستند یا فشار خون بالایی دارند بسیار زیاد است چرا که این عوامل بر شریان های ریوی و قسمت راست قلب (پر فشاری شریان ریوی ) تاثیر می‌گذارد و بارداری در این شرایط توصیه نمی‌شود.

 

چه درمان های دارویی وجود دارد؟


مصرف هر نوع دارو در دوران بارداری بر کودک شما تاثیر می گذارد.هر چند که غالبا مزایای درمان داروئی بیشتر از عوارض آن است.
اگر برای کنترل بیماری قلبی تان نیاز به درمان دارویی دارید، پزشک معالج شما مطمئن ترین دارو را به مقدار مناسب تجویز خواهد کرد. دارو را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف کنید. هرگز مصرف دارو را قطع نکنید و یا آن را مطابق میل خود مصرف نکنید.

 

اقدامات پیش از بارداری چیست ؟


پیش از اقدام به بارداری با متخصص قلب و پزشک معالجتان که در جریان بارداری شما هستند، مشورت کنید.
همچنین دیگر اعضای تیم درمان، از جمله پزشک خانواده تان را ملاقات کنید. تیم پزشکی شما مشخص می کند که چطور به خوبی بتوانید بیماری قلبی خود را کنترل کنید و هرگونه تغییر داروئی مورد نیاز را پیش از بارداری بررسی می‌کند.
در دوران بارداری از داروهایی که عموما مخصوص درمان بیماری های قلبی است، استفاده نمی شود. پزشک معالج میزان مصرف دارو یا انتخاب داروی جایگزین را بر اساس شرایط شما مشخص کرده و خطرات احتمالی را در نظر می گیرد.

 

طی ملاقات های دوران بارداری چه پیش می آید؟


در دوران بارداری،اغلب پزشک معالجتان را ملاقات خواهید کرد. معمولا در تمام ملاقات‌ها وزن و فشارخون شما چک می شود، همچنین ممکن است لازم باشد بطور مکرر آزمایش خون و ادرار بدهید.
به منظور ارزیابی عملکرد قلب، پزشک معالج ممکن است آزمایش‌های گوناگونی را انجام دهد، از جمله :
  •      اکوکاردیوگرام. در این تست از امواج صوتی برای نشان دادن تصاویری از ساختمان قلب استفاده می‌شود.
  •      الکتروکاردیوگرام (نوار قلب). در این تست فعالیت الکتریکی قلب ثبت می شود.
 

چگونه از سلامت کودک خود مطمئن شوید؟


پزشک معالج، رشد کودک را در دوران بارداری به دقت بررسی می‌کند. با انجام تست معمول سونوگرافی می‌توان رشد کودک را پیگیری کرد و می‌توان تست های سونوگرافی به خصوصی را جهت تشخیص اختلالات قلبی جنین انجام داد.
این احتمال وجود دارد که کودک شما پس از تولد نیز نیاز به مراقبت و درمان داشته باشد.

 

چگونه از این عوارض پیشگیری کنیم؟


بهترین راه برای مراقبت از کودک، مراقبت از سلامت مادر است. برای مثال:
  •   ملاقات‌های پیش از تولد را ادامه دهید - در دوران بارداری به صورت پی در پی پزشک معالجتان را ملاقات کنید.
  •  دارو را طبق دستور تجویز شده پزشک مصرف کنید - پزشک معالجتان مطمئن ترین دارو را به مقدار مناسب برای شما تجویز خواهد کرد.
  •  بیشتر استراحت کنید - در صورت امکان روزانه خواب کوتاهی داشته باشید و از فعالیت های شدید فیزیکی پرهیز کنید. زمان های مشخصی از روز را در تختخواب استراحت کنید.
  •   اضطراب خود را مدیریت کنید. جویای رشد کودکتان باشید. اطلاعاتی در رابطه با آنچه که در زمان زایمان انتظار می کشید را به دست آورید. بدانید که چه چیزی به شما کمک می کند که احساس آسودگی بیشتری داشته باشید.
  •   ممنوعیت ها را بشناسید - از مصرف سیگار، الکل و مواد مخدر پرهیز کنید.
 

کدام علائم و نشانه ها را باید به اطلاع پزشک برسانید؟


هر علامت یا نشانه ای را که موجب نگرانی شما می شود با پزشکتان در میان بگذارید، به ویژه علائم زیر:
  • اشکال در تنفس
  • تنگی نفس با انجام فعالیت
  • تپش قلب، سریع یا نامنظم شدن ضربان قلب
  • درد در قفسه سینه
  • سرفه خونی یا سرفه کردن هنگام شب
 

مراقبت های زمان زایمان


پزشک شما ممکن است پیشنهاد بستری شدن و زایمان در یک مرکز پزشکی را بدهد که به زایمان های پر خطر اختصاص داده شده است. اگر نگرانی هایی راجع به سلامت قلب و گردش خون وجود داشته باشد و یا نیاز به پزشکان متخصص در زمان زایمان احساس شود. زایمان باید به روش القای زایمان (راهی برای تحریک دهانه رحم ) انجام شود.
به منظور بررسی وضعیت شما هنگام زایمان از تجهیزات تخصصی استفاده می شود. اگر به علت ناراحتی قلبی در معرض خطر باشید، برای آگاهی از جزئیات عملکرد قلب و فشار خون، یک کاتتر را وارد سیاهرگ یا سرخرگ شما می کنند.
انقباضات شما و ضربان قلب کودکتان مرتبا بررسی می شود. علاوه بر دراز کشیدن به پشت ممکن است از شما بخواهند که به پهلو بخوابید ویکی از زانوهایتان را نزدیک قفسه سینه تان قرار دهید.
به منظور کاهش فشار به قفسه سینه ممکن است از بی حسی نخاعی ( اپیدورال ) برای کاهش درد استفاده شود. اگر زایمان طبیعی باشد، پزشک زمان محدودتری را برای تولد نوزاد درنظر می گیرد. گاهی اوقات بهتر است از ابزار کمکی مانند فورسپس و یا دستگاه وکیوم در زایمان طبیعی استفاده شود. توصیه می شود اگر در معرض خطر ابتلا به اندوکاردیت قرار دارید قبل و بعد از زایمان تحت درمان آنتی بیوتیک قرار بگیرید.
زایمان سزارین برای مبتلایان به بیماری قلبی غیر معمول است. اگر به دلیل وجود مشکلاتی هنگام زایمان نیاز به زایمان سزارین باشد، پیش مراقبت های ویژه ای برای بررسی عملکرد قلب هنگام زایمان انجام می شود.

 

آیا امکان تغذیه کودک با شیر مادر وجود دارد؟


تغذیه کودک با شیر مادر به تمام زنان مبتلا به ناراحتی های قلبی توصیه می شود حتی کسانی که تحت درمان دارویی هستند. درابتدا پیرامون انجام هرگونه تغییرات درمانی مورد نیاز با پزشک خود مشورت کنید. گاهی اوقات مصرف داروی جایگزین به شما توصیه می شود. اگر به طور مادرزادی مبتلا به ناراحتی های قلبی هستید که خطر ابتلا به اندوکاردیت را به شدت افزایش می دهد، پزشک معالجتان بررسی هایی را در رابطه با خطر ابتلا به عفونت بافت سینه هنگام شیردهی انجام خواهد داد. دراین شرایط این عفونت های نسبتا معمول می تواند موجب افزایش خطرات ویژه ای برای مادر شود. برخی مواقع شیردهی غیر مستقیم نوزاد از شیر مادر (جمع آوری شیر مادر در بطری و تغذیه نوزاد) توصیه می شود./
 

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات