برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

8 ورزش ساده برای درمان بونیون

8 ورزش ساده برای درمان بونیون بونیون زمانی رخ می دهد که بافت قاعده انگشت شست پا متورم شده و برآمدگی بزرگی را کنار پا ایجاد کند. خوشبختانه اکثر بونیون ها نیاز به عمل جراحی ندارند. ورزش های مخصوص پا بونیون را از بین نمی برند اما می توانند علائم را تسکین داده و انعطاف را افزایش دهند.
ورزش های ساده پا مثل کشش شست پا درد ناشی از بونیون را کاهش می دهند. در این مقاله حرکات ساده ای را برای تمرین روزانه در افرادی که از درد بونیون رنج می برند، ارائه می دهیم:
بونیون زمانی رخ می دهد که بافت قاعده انگشت شست پا متورم شده و برآمدگی بزرگی را کنار پا ایجاد کند. این عارضه موجب دردهای شدیدی در پا شده و ممکن است نهایتا منجر به آرتریت گردد. خوشبختانه اکثر بونیون ها نیاز به عمل جراحی ندارند.
ورزش های مخصوص پا بونیون را از بین نمی برند زیرا این عارضه یک بدشکلی بیومکانیکی است، اما می توانند علائم را تسکین داده و انعطاف را افزایش دهند.
 

فواید ورزش های پا در بونیون

روش های غیرجراحی مثل تمرینات فیزیوتراپی سرعت پیشرفت بونیون را کند می کنند. همیشه باید درمان را با روش های محافظه کارانه تر شروع کرد. هیچ گاه توصیه نمی کنیم اولین گزینه درمانی شما جراحی باشد.
تمرینات پا و انگشتان موجب می شوند مفصل بین شست پا و بقیه انگشتان تحرک و انعطاف خود را حفظ کرده و ماهیچه های کنترل کننده شست تقویت شوند.
 
در اینجا به ورزش هایی اشاره می کنیم که برای بونیون مفید است:
  1. کشش انگشتان پا: کشیدن انگشتان پا به سمت بیرون باعث افزایش انعطاف پذیری آنها شده و درد را تسکین می دهد. برای انجام این تمرین، برای 5 ثانیه انگشتان پا را صاف و مستقیم نگه دارید، سپس آنها را به سمت کف پا خم کنید و 5 ثانیه در این وضعیت بمانید. این حرکت کششی را 10 بار تکرار کنید. این تمرین بخصوص برای کسانی که علاوه بر بونیون از عارضه انگشت چکشی یا خمیدگی مزمن انگشتان نیز رنج می برند، مفید است.
  2. انقباض و انعطاف انگشتان پا: انگشتان پا را به سطح سختی مثل دیوار فشار دهید تا موجب انعطاف و کشش آن شود. 10 ثانیه در این وضعیت بمانید و این کار را برای 3 یا 4 بار تکرار کنید. سپس انگشتان پا را در جهت مخالف خم کنید، 10 ثانیه نگه دارید و 3 تا 4 مرتبه تکرار کنید.
  3. کشش شست پا: با دست به آرامی شست پا را به سمت جای مناسبش هدایت کنید، 10 ثانیه نگه دارید و 3 تا 4 بار تکرار کنید.
  4. تمرینات مقاومتی: یک حوله یا کمربند دور شست پا بیندازید و با استفاده از آن شست را به سمت خود بکشید و همزمان شست را در جهت مخالف حوله فشار دهید.
  5. غلتاندن توپ: برای ماساژ دادن کف پا، بنشینید، یک توپ گلف را روی زمین و زیر پای خود بگذارید و کف پای خود را به مدت 2 دقیقه روی آن جلو و عقب ببرید. این کار به کاهش خستگی و گرفتگی پا کمک می کند.
  6. پیچاندن حوله: یک حوله کوچک روی زمین پهن کنید. به کمک انگشتان پا آن را لوله کنید و به سمت خود بکشید. با این کار موجب تقویت انگشتان پا می شوید. این کار را 5 مرتبه تکرار کنید. همچنین گرفتن اشیا با انگشتان پا به این شیوه، می تواند انعطاف پا را افزایش دهد.
  7. برداشتن تیله ها: یک ورزش گرفتنی دیگر که می توانید برای انعطاف پا انجام دهید برداشتن تیله ها با انگشتان پا است. 20 تیله را روی زمین بگذارید و با پا آنها را یکی یکی برداشته و داخل کاسه بیندازید.
  8. راه رفتن کنار ساحل: هر زمان که امکان داشت وقتی را برای راه رفتن روی شن ها اختصاص دهید. این کار یک ماساژ نرم به پا می دهد و انگشتان پا را تقویت می کند. این کار مخصوصا برای افرادی که مبتلا به آرتریت ناشی از بونیون هستند بسیار مفید است.
تمرینات پا را هر روز انجام دهید. بهتر است شب ها و صبح ها این حرکات را انجام دهید. پیشنهاد می شود در هر زمان مناسب این تمرینات را انجام دهید، مثلا هنگام تماشای تلویزیون از زمان پخش آگهی های بازرگانی برای انجام حرکات ورزشی استفاده کنید. به مرور این کار به یک عادت تبدیل می شود و انجام منظم و همیشگی آنها برایتان آسان خواهد شد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات