برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

تمیز کردن بیش از حد گوش خطرناک است - ممنوعیت استفاده از گوش پاک کن

تمیز کردن بیش از حد گوش خطرناک است - ممنوعیت استفاده از گوش پاک کن پزشکان هشدار می دهند: تلاش برای خارج کردن جرم گوش موجب صدمه به گوش میشود و چنانچه با تجمع موم گوش مواجه شدید بجای استفاده از روش های سنتی خطرناک، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.
پزشکان هشدار می دهند: تلاش برای خارج کردن جرم گوش موجب صدمه به گوش میشود و چنانچه با تجمع موم گوش مواجه شدید بجای استفاده از روش های سنتی خطرناک، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

بر اساس راهنمای عملی و بالینی که توسط بنیاد جراحان سر و گردن - آکادمی گوش و حلق و بینی امریکا، ارائه شده است بدن برای نظافت و حفاظت از گوش ها تولید موم گوش (یا سرومن) می کند. این موم آلودگی، گرد و خاک و دیگر مواد را جمع می کند و از نفوذ بیشتر آنها به داخل گوش جلوگیری می کند.
دکتر ست شوارتز رییس گروه بروزرسانی این راهنما می گوید: افراد همیشه تمایل زیادی به تمیز کردن گوش دارند، آنها تصور می کنند وجود جرم گوش نشانه ای از تمیز نبودن گوش هاست. این تصورات غلط منجر به ایجاد عادات نادرستی شده است.
فعالیت های روزانه مثل جویدن و حرکت فک موجب می شود موم جدید گوش موم قدیمی را به سمت خروجی گوش هدایت کند، جایی که موم می تواند به بیرون رانده شود و یا با حمام کردن شسته شود، اما گاهی این فرآیند خود نظافتی موفق عمل نمی کند، در نتیجه تجمع موم تمام یا قسمتی از مجرای گوش را می بندد.
دکتر شوارتز در بخش اخبار آکادمی می گوید: اغلب بیماران تصور می کنند با تمیز کردن گوش با چیز هایی مثل گوش پاکن، سنجاق، شمع گوش یا هر چیز غیر قابل تصوری که افراد در گوش خود فرو می کنند، از تجمع موم گوش جلوگیری می کنند.
او اضافه می کند: مسئله اینجاست که تلاش برای حذف موم گوش فقط مشکل را بزرگتر می کند، زیرا با این کار تنها موم گوش را بیشتر فشرده می کنیم و به داخل مجرای گوش فرو می بریم.
شوارتز می گوید: هر چیزی که داخل گوش می کنیم می تواند موجب وارد آوردن آسیب های موقتی یا دائمی شدیدی به مجرا یا پرده گوش شود.
راهنمای منتشر شده در مجله Otolaryngology -- Head and Neck Surgery در 3 ژانویه 2017 بیان می دارد نظافت بیش از اندازه گوش می تواند به مجرای گوش آسیب بزند، موجب بروز عفونت شود و حتی احتمال تجمع موم یا نهفتگی سرومن را افزایش دهد.

راهنمای جدید نکاتی را جهت چگونگی حفاظت از گوش، ارائه می دهد:
  • در تمیز کردن گوش ها افراط نکنید. تمیز کردن بیش از اندازه گوش می تواند به مجرای گوش صدمه زده و احتمالا منجر به عفونت گوش شود.
  • از فرو بردن اجسام بلند و نوک تیز به گوش خود داری کنید. گوش پاک کن، سنجاق سر و خلال دندان موجب زخمی شدن مجرا، سوراخ شدن پرده گوش و یا جابجایی استخوان های شنوایی می شوند و ناشنوایی، سرگیجه و زنگ زدن گوش را بدنبال خواهند داشت.
  • هرگز از شمع گوش استفاده نکنید، هنوز اثبات نشده است که این طب جایگزین می تواند موم متراکم شده در گوش را تخلیه کند یا خیر. ممکن است این عمل موجب وارد کردن آسیب های جدی به مجرا و پرده گوش شود.
  • اگر دچار ناشنوایی، پری گوش، گوش درد، خروج ترشحات یا خونریزی گوش شدید به سرعت به پزشک مراجعه کنید. اینها علائم تجمع موم گوش نیستند و نیاز به ارزیابی فوری توسط پزشک دارند.
  • اگر می خواهید تجمع موم گوش را در خانه درمان کنید حتما پیش از آن با کارشناس مربوطه مشورت کنید. ممکن است بیماری خاص یا نوعی بیماری گوش داشته باشید که استفاده از برخی درمان ها را برای شما پرخطر می سازد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات