برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

5 راهکار عملی برای پیشگیری از شکستگی لگن

5 راهکار عملی برای پیشگیری از شکستگی لگن شکستگی لگن در سالمندان شایع‌ترین شکستگی منجر به نقص عضو و زمین‌گیر شدن است. محققین دانشگاه جانزهاپکینز برای آنکه پس از 50 سالگی از خطر این اتفاق بکاهید، راهکارهای زیر را توصیه می‌کنند.
شکستگی لگن یکی از رایج‌ترین شکستگی‌های استخوان است که سلامت و استقلال ما را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. محققین دانشگاه جانزهاپکینز برای آنکه پس از 50 سالگی از خطر این اتفاق بکاهید، راهکارهای زیر را توصیه می‌کنند.
 

شرایط خانه و کفش‌هایتان رابرای مقابله با خطر لغزش تغییر دهید

اکثر زمین‌خوردگی‌ها در خانه اتفاق می‌افتند ولی می‌توان با اعمال چند تغییر کوچک در محیط خانه، تا 61 درصد ازاحتمال وقوع آن بکاهیم:
  • کف خانه و پلکان شلوغ و ریخت‌و‌پاش نباشد. گاهی اجسام اضافه کوچک سبب زمین خوردن ما می‌شوند.
  • پا دری‌ها را از کف خانه جمع‌آوری کنیم.
  • کف حمام و دستشویی پوشش ضد لغزش بیندازیم.
  • برای حمام، دستشویی و پله‌ها دستگیره نصب کنیم.
  • محیط خانه در تمامی ساعات از نور مناسب برخوردار باشد.
  • در داخل خانه کفشی بپوشیم که کاملا اندازه پایمان باشد. پوشیدن دمپایی‌هایی که کف ضخیم لاستیکی دارند، کفش پاشنه بلند، پابرهنه یا با جوراب راه رفتن احتمال لغزش و زمین خوردن ما را زیاد می‌کند.

در هر ساعت در کشور 6 «شکستگی لگن» دراثر پوکی استخوان رخ می دهد و تخمین زده می شود که تقریبا 2 میلیون نفر در معرض شکستگی استخوان ناشی از پوکی استخوان قرار دارند. تغییراتی که وقوع این حادثه برای افراد مسن‌تر از 50 سال در زندگی به‌وجود می‌آورد، به‌حدی است که غالبا زندگی خود را به قبل و بعد از شکستگی تقسیم می‌کنند. یک نفر از هر سه فردی که قبل از این اتفاق دارای زندگی مستقل بوده، ناچار به گذراندن حدودا یک سال در سرای سالمندان یا مرکز بازپروری می‌شود. 40 درصد مصدومین این حادثه تا یک‌سال بعد قادر به راه رفتن بدون کمک نیستند و60 درصد هم بدون گرفتن کمک قادر به انجام امور روزمره خود مثل لباس پوشیدن نیستند. تاسف برانگیزتر از همه اینکه از هر 4 نفری که دچار شکستگی می‌شوند یک نفر ظرف یکسال فوت می‌کند. در مورد افراد پیرتر عوارض عمل جراحی می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد. بروز مشکلاتی از قبیل لخته شدن خون، عفونت و آریتمی، در افراد مسن‌تر بسیار رایج است، به همین سبب پزشکان جانزهاپکینز انجام هر گونه کار پیشگیرانه را از شکستن استخوان لگن ضروری می‌دانند.

احتمال خطر را جدی بگیرید. یکی از هر سه زن و پنج مرد پس از 50 سالگی دچار شکستگی لگن می‌شوند.


بیشتر بخوانید: آشنایی با شکستگی لگن، عوامل خطر و مسیر درمان

 

حفظ و سنجش تراکم استخوان

کاهش تراکم استخوان خطر وقوع شکستگی لگن را 2 تا 3 برابر افزایش می‌دهد. 56 درصد از خانم‌ها و 18 درصد از آقایان پس از سن 50 سالگی دچار کاهش تراکم مواد معدنی در بافت استخوانی‌شان می‌شوند، به همین دلیل کاهش تراکم یکی از نگرانی‌های عمده در ارتباط با شکستگی لگن است. این کاهش در 16 درصد خانم‌ها و 2 درصد آقایان به حدی است که در گروه پوکی استخوان جای می‌گیرند. 40 درصد باقیمانده از خانم‌ها و 16 درصد باقیمانده آقایان دچار استئوپنی یا پوکی استخوان متوسط هستند.

سنجش تراکم استخوان برای کلیه خانم‌های 65 ساله به بالا یا خانم‌های با سن کمتر که به علتی در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند، اکیدا توصیه می‌شود. امتیاز انجام مشاوره در ارتباط با وضعیت استخوانی و انجام تست تراکم برای شما این است که به پزشک‌تان فرصت می‌دهد با انجام درمان در جهت تقویت استحکام استخوان‌ها از وقوع شکستگی پیشگیری کند. مشاوره پوکی استخوان برای آقایان از سن 70 به بالا ضرورت می‌یابد، مگر اینکه سابقه استفاده درازمدت از داروهای کورتیکواستروئیدی را، مثلا پردنیزولون، داشته باشند.
 
بیشتر بخوانید: چه کسانی باید تست سنجش تراکم استخوان بدهند؟
 

تقویت ماهیچه‌های بدن

از هر 10 مورد شکستگی لگن، 9 تای آن بر اثر زمین‌ خوردن اتفاق می‌افتد. ورزش‌هایی که توان ماهیچه‌ها،تعادل واستقامت ما را افزایش دهند سبب کاهش احتمال لغزیدن و سکندری خوردن و در نتیجه زمین خوردن می‌شوند. مطالعات نشان می‌دهد احتمال شکستگی لگن درخانم‌هایی که در طول یک‌سال ورزش نکرده‌اند بسیار بالاتر است، حتی اگر مبتلا به پوکی استخوان نباشند. بنا به تحقیقات یک برنامه ورزشی منظم احتمال زمین خوردن را بین 20 تا 30 درصد کاهش می‌دهد.
 
بیشتر بخوانید: ورزش هایی برای تقویت استخوان لگن
 

داشتن تغذیه سالم

خانم‌ها پیش از 50 سالگی و آقایان پیش از 70 سالگی نیاز به 1000 میلی‌گرم کلسیم در رژیم روزانه خود دارند. پس از گذراندن این مرز سنی این میزان باید به 1200 میلی‌گرم در روز افزایش یابد. همچنین برای جذب کلسیم نیاز به ویتامین D داریم. مقدار لازم این ویتامین 600 واحد در روز پیش از 70 سالگی و 800 واحد پس از این سن است. مصرف ترکیب این دو با هم به‌طور قابل ملاحظه‌ای از احتمال شکستگی می‌کاهد، اما این کافی نیست. مصرف روزانه میوه‌های سرشار از پتاسیم نیز ضرورت دارد. تحقیقات دانشگاه جانزهاپکینز در سال 2013 نشان می‌دهد که پتاسیم نقش عمده‌ای در متابولیسم کلسیم دارد. از مصرف پروتئین نیز غافل نشوید، زیرا نقش پروتئین نیزدر حفظ حجم عضلانی و ساخت بافت استخوانی بسیار حیاتی است.
 
بیشتر بخوانید: با این غذاها استخوان های خود را محکم کنید
 

دیگر توصیه‌ها

  • از عوارض داروهای مصرفی خود آگاه باشید و میزان بینایی خود را سنجش کنید.
  • اگراحساس خواب‌آلودگی، گیجی یا ضعف و عدم تعادل در هنگام راه رفتن دارید، حتما پزشک‌تان را در جریان بگذارید. برخی داروها چنین عوارضی را به‌همراه دارند که احتمال زمین خوردن را افزایش می‌دهند. همچنین بطور منظم از سلامت چشم‌ها و مناسب بودن عینک‌تان با مراجعه به چشم پزشک اطمینان حاصل کنید. بینایی مناسب یکی از عواملی است که از خطرافتادن می‌کاهد.
  • آریتمی: یکی از مشکلات قلبی که ناشی از ایراد در سیستم الکتریکی قلب است و سبب افزایش، کاهش یا غیرطبیعی بودن ضربان قلب می‌شود. یکی از رایج‌ترین شکل‌های آریتمی فیبریلاسیون بطنی نام دارد که سبب ضربان‌های غیرعادی و سریع شده و احتمال سکته را افزایش می‌دهد. آریتمی معمولا با دارو قابل کنترل است.
  • تراکم استخوان: میزان کلسیم و دیگر مواد معدنی موجود در استخوان. یک استخوان محکم متشکل است از یک چارچوب پروتئینی که با کلسیم پوشیده شده است. بالارفتن سن، نبود فعالیت ورزشی و کمبود کلسیم و ویتامین D از تراکم استخوان کاسته و احتمال شکستگی را افزایش می‌دهد.
  • حجم عضلانی: ماهیچه‌ها عهده‌دار حرکت بدن هستند. افزایش حجم ماهیچه‌ای نشان از افزایش تراکم بافت ماهیچه‌ای و قوت آن دارد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

پاسخ به این نظر چند وقت پیش از 8 تا پله افتادم البته قل ( غل ) میخوردم و به شدت کوبیده میشدم به پله ها ولی خدا رو شکر هیچ گونه آسیبی ندیدم

دیدگاه و نظــرات