برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

نوشیدن آب زیاد برای سلامتی خوب است؟

نوشیدن آب زیاد برای سلامتی خوب است؟ باور رایجی وجود دارد که می‌گوید مقدار زیاد آب برای بدن انسان مفید است. بسیاری مدعی هستند که افزایش دریافتی آب می‌تواند مزایای سلامتی زیادی همچون سوخت‌وسوز چربی‌های اضافه، کاهش اشتها، انرژی بیشتر و مانند آن برای ما در پی داشته باشد اما علم در این باره چه می‌گوید؟
باور رایجی وجود دارد که می‌گوید مقدار زیاد آب برای بدن انسان مفید است. بسیاری مدعی هستند که افزایش دریافتی آب می‌تواند مزایای سلامتی زیادی همچون سوخت‌وسوز چربی‌های اضافه، کاهش اشتها، انرژی بیشتر و مانند آن برای ما در پی داشته باشد اما علم در این باره چه می‌گوید؟ آیا نوشیدن آب فراوان، بیش از چیزی که احساس تشنگی به ما فرمان می‌دهد، برای ما سلامتی به ارمغان می‌آورد یا تلاش‌های ما برای پرکردن دائمی بطری‌های آب در طول روز تلاشی بیهوده است. نوشیدن آب فراوان به معنی نوشیدن چندین لیوان در روز به رغم عدم تشنگی است.

نکته مهم این است که نوشیدن آب بسیار زیاد شبیه چیزی که در مسابقات جنجالی اتفاق می‌افتد می‌تواند بدن را به وضعیت مسمومیت آبی برساند که می‌تواند کشنده باشد. سلول‌های بدن به تعادل میان الکترولیت‌ها (نمک‌ها) متنوعی در بدن نیاز دارند. هنگام دفع و عرق کردن، برخی از این الکترولیت‌ها همراه با آب از بدن خارج می‌شوند. ورزشکاران به‌طور معمول مقدار زیاد آب می‌نوشند تا این مقدار جایگزین تعریق شدید آن‌ها شود که البته بدون جایگزین کردن نمک مورد نیاز بدن این کار می‌تواند باعث رقیق شدن مایعات بدن شود بنابراین لازم است که الکترولیت‌ها یا نمک‌های مورد نیاز بدن را همراه با نوشیدن آب فراوان تامین کرد.

 

آب و کارکرد شناختی مغز

نوشیدن مقدار زیادی آب شما را باهوش‌تر نمی‌کند اما شواهدی وجود دارد که حاکی از آن است که کم‌آبی متوسط بدن می‌تواند کارکرد ذهنی را افزایش دهد. در تحقیقی 25 زن از طریق ورزش یا داروهای مدّر دچار کم آبی شدند. این زنان به‌طور متوسط 1 درصد از توده بدنی خود را از دست دادند. کم آبی در این زنان سبب شد که آن‌ها تمرکز کمتری داشته باشند، به سردردهای بیشتری دچار شوند و وضعیت خلق‌وخویشان افت پیدا کرده بود. بنابراین جای تردید نیست که باید مراقب کم‌آبی بدن بود در حالی‌که کاهش 1 درصدی توده بدنی، کم‌آبی خفیف به شمار می‌رود. این بار اگر احساس غم و سستی به شما دست داد به این فکر کنید که شاید نوشیدن چند جرعه آب بتواند احساس خوب را به شما بازگرداند.

واقعیت این است که اگر شما برای چند روز متوالی آب ننوشید، مرگتان حتمی است. همیشه هنگام تشنگی باید آب نوشید؛ آب، تمیز، بدون کالری و فاقد هرگونه مواد افزودنی است که میلیون‌ها سال است که انسان‌ها از آن استفاده می‌کنند. افراد مسن بیش از سایر افراد به آب نیاز دارند زیرا مغز آن‌ها مقدار مورد نیاز مصرف آب خود را کاهش می‌دهد اما مصرف بیش از اندازه آب برای جوانان و افراد سالم بیش از آنچه بدن به آن دستور می‌دهد، توصیه نمی‌شود. مکانیزمی که در مغز ما وجود دارد و تعادل آب را کنترل می‌کند، بسیار هوشمند و کارآمد است. براساس مطالعات انجام شده هشت لیوان در روز برای بدن کافی است که 5 لیوان هم می تواند کافی باشد بیش از نوشیدن آب زیاد به این فکر کنید که بدن شما دچار کم‌آبی نشود./
به نقل از Lifehack

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات