برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

پرخوری باعث سوء تغذیه می شود

پرخوری باعث سوء تغذیه می شود زیاده‌روی در مصرف مواد غذایی همیشه می‌تواند مشکلات و عوارضی برای سلامت داشته باشد. یکی از این مشکلات، نابردباری‌های گوارشی است که به شدت بر روند هضم و جذب و دسترسی بدن به مواد غذایی تاثیر منفی می‌گذارد.
زیاده‌روی در مصرف مواد غذایی همیشه می‌تواند مشکلات و عوارضی برای سلامت داشته باشد. یکی از این مشکلات، نابردباری‌های گوارشی است که به شدت بر روند هضم و جذب و دسترسی بدن به مواد غذایی تاثیر منفی می‌گذارد. پرخوری همچنین باعث ایجاد تداخل میان مواد مغذی و مشکل در جذب آنها می‌شود. به این مفهوم که فرد مواد غذایی لازم را مصرف کرده اما بدن او نتواسته مواد مغذی، ویتامین‌ها و املاح موجود در آنها را جذب کند.

لوله گوارش از دهان تا مخرج، محیط خارجی بدن محسوب می‌شود. اگر مواد غذایی هضم نشوند، ویتامین‌ها و املاح نمی‌توانند از دیواره اپیتلیوم دستگاه گوارش عبور کنند و وارد خون شوند. به همین دلیل در این شرایط از دستگاه گوارش دفع می‌شوند. بنابراین کسی که پرخوری می‌کند عملا با فردی که براثر فقر، بی‌سوادی یا ناآگاهی دچار کمبود مواد مغذی شده، هیچ تفاوتی ندارد. پرخوری درست مانند این است که اصلا از اول مواد مغذی وارد بدن نشده باشند اما در عین حال بار زیادی بر دستگاه گوارش وارد شده است. این روند علاوه بر ایجاد سوءتغذیه می‌تواند منجر به بروز بسیاری از بیماری‌ها و آسیب‌های گوارشی شود. تمامی ‌مواد خوراکی باید متناسب با نیاز و شرایط بدن مصرف شوند. این نیاز در هر فرد می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال مقدار مواد غذایی لازم برای افراد چاق و مبتلایان به دیابت، فشار خون و چربی خون نسبت به افراد جوان و سالم کاملا متفاوت است. بنابراین نمی‌توان یک دستور تغدیه‌ای کلی برای تمام افراد صادر کرد.

به هر حال پرخوری برای همه مضر است و خوراکی‌های عید اغلب کالری بسیار بالایی دارند. بنابراین اگر به‌طور مکرر مصرف شوند، باعث اضافه وزن می‌شوند. در پذیرایی‌های عید نوروز بهتر است میوه‌های کامل در اولویت قرار داشته باشند و شیرینی‌ها به میزان بسیار کمی ‌مصرف شوند. افراد بالغ و سالم نباید روزانه بیشتر از 10 درصد کل کالری دریافتی خود را از قندهای ساده یا شیرینی‌ها دریافت کنند. گرچه میزان مجاز مصرف شیرینی برای هر فرد متفاوت است اما به‌طور نسبی یک فرد میانسال با فعالیت بدنی مناسب نباید بیشتر از 30 تا حداکثر 50 گرم قند ساده در روز مصرف کند. آجیل و مغزدانه‌ها نیز نباید ترش یا شور باشند و بیش از حد مصرف شوند. نوشیدنی‌هایی مثل چای، قهوه و نسکافه حاوی ترکیبات «پلی‌فنول» هستند. این ترکیبات می‌توانند با عناصر دوظرفیتی مثل روی، کلسیم، آهن و... پیوند تشکیل دهند و مانع جذب آنها در بدن شوند. بنابراین توصیه می‌شود این نوشیدنی‌ها را با حداقل 1 تا 2 ساعت فاصله از وعده‌های غذایی اصلی مصرف کنید؛ به‌خصوص اگر در معرض کمبود مواد مغذی کلیدی هستید. علاوه بر این، مقدار مصرف چای در روز نباید از 3 تا 4 استکان (تازه‌دم و کمرنگ) بیشتر شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات