برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

تاثیر مثبت ازن درمانی در بهبود کیفیت زندگی مبتلایان به آرتروز

تاثیر مثبت ازن درمانی در بهبود کیفیت زندگی مبتلایان به آرتروز استفاده از ازن درمانی و پلاسمای غنی از فاکتور رشد (PRGF) در بهبود عملکرد و افزایش کیفیت زندگی مبتلایان به آرتروز زانو موثر است.

دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران گفت: نتایج مطالعات مرکز تحقیقات طب فیزیکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نشان می دهد که استفاده از ازن درمانی و پلاسمای غنی از فاکتور رشد (PRGF) در بهبود عملکرد و افزایش کیفیت زندگی مبتلایان به آرتروز زانو موثر است.

به گزارش انجمن طب فیزیکی و توانبخشی، دکتر سید احمد رئیس السادات اظهار کرد: آرتروز یک بیماری مزمن و پیشرونده است که خاصیت فرسایشی دارد و تاکنون هیچ یک از داروهای شیمیایی یا روش های فیزیکی نتوانسته اند آن را درمان کنند یا جلوی پیشرفت آن را به طور کامل بگیرند.
وی افزود: از این رو، دانشمندان و محققان با مطالعه روش های جدید به دنبال به دست آوردن راهی برای کنترل این بیماری به جای درمان آن هستند.
رئیس السادات ادامه داد: در واقع سعی کلی در مورد آرتروز این است که درد بیمار کاهش یابد و خشکی مفصل کمتر شود تا عملکرد حرکتی بهتری داشته باشد.
عضو هیات علمی بیمارستان شهید مدرس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: اولین راه درمان که در مورد آن اتفاق نظر وجود دارد و مبتنی بر شواهد علمی است، اصلاح الگوی زندگی، کاهش وزن و بهبود انعطاف پذیری عضلات مرتبط است.
رئیس السادات گفت: همچنین روش های دارویی و فیزیکی دیگری نیز وجود دارد مانند مصرف مسکن ها یا داروهای ضدالتهابی غیراستروییدی که میزان درد بیمار را به طور موقت کاهش می دهد و جنبه درمانی ندارد.
وی استفاده از روش ازن درمانی را یکی از روش های جدید در این زمینه عنوان کرد و افزود: این روش برای کاهش درد مبتلایان به آرتروز زانو به کار می رود که طی آن در هر هفته یک یا دو تزریق انجام می شود.
رئیس السادات خاطرنشان کرد: در تحقیقاتی که اخیرا در مرکز تحقیقات طب فیزیکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شده، مشاهده شده است که استفاده از ازن درمانی و پلاسمای غنی از فاکتور رشد در مبتلایان به آرتروز زانو می تواند در کنار سایر روش های فیزیکی برای بهبود وضعیت بیماران موثر باشد.
وی با بیان اینکه بیشتر مبتلایان به آرتروز سالمند هستند، افزود: این گروه از بیماران به دلیل کهولت سن معمولا از داروهای دیگری نیز استفاده می کنند که تداخل داروها می تواند برای آنها عوارض جانبی به همراه داشته باشد بنابراین بکارگیری مناسب روش های فیزیکی و توانبخشی می تواند علاوه بر کنترل علائم سبب کاهش مصرف داروها و عوارض ناشی از آنها شود.
رئیس السادات گفت: یکی از روش های فیزیکی سرمادرمانی است که برای آرتروزهای حاد و دردهای شدید به کار می رود.
وی ادامه داد: در مورد آرتروزهای مزمن از روش گرمادرمانی عمقی، اولتراسوند و تحریکات الکتریکی و برخی دیگر از روش های طب فیزیکی و فیزیوتراپی نیز استفاده می شود.
دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی گفت: لیزردرمانی روش دیگری است که اخیرا شایع شده و گزارش های مختلف نشان داده است که این روش می تواند در کاهش درد و بهبود عملکرد بیماران موثر باشد و حتی برخی از روش های لیزری می تواند در ترمیم آرتروز و غضروف های دچار فرسودگی کمک کننده باشند.
وی ادامه داد: البته تحقیقات گسترده ای در مورد اینکه تا چه حد این روش می تواند در زمینه ترمیم آرتروز کمک کننده باشد، در دست انجام است.
رئس السادات استفاده از وسایل کمک حرکتی مانند عصای مناسب را از دیگر روش های فیزیکی موثر در بهبود عملکرد حرکتی مناسب بیماران عنوان کرد و گفت: استفاده از زانوبندها، کفی مناسب به خصوص برای افرادی که زانوی پرانتزی دارند نیز موثر است.
دبیر انجمن طب فیزیکی اظهار کرد: برای بیمارانی که روش های دارویی خوراکی و فیزیکی موثر نبوده است، اگر تزریقات داخل مفصلی استروییدها (کورتون) و آمپول های ژله ای (هیالورونیک اسید) به موقع و به صورت محدود استفاده شود، می تواند موثر باشد.
وی گفت: همچنین روش پلاسمای غنی از پلاکت (PRP)، به عنوان نسل جدیدی از تزریقات داخل مفصلی شناخته می شود که مدت تاثیر طولانی تری (حدود یک سال) دارد اما آن هم درمان قطعی نیست.
وی خاطرنشان کرد: مبتلایان به آرتروزهای خفیف و متوسط با سن کمتر از 70 سال که چاق نیستند و کم خونی یا سرطان های استخوانی یا خونی ندارند، بهتر می توانند از مزایای این روش کمک بگیرند.
رئیس السادات همچنین به حضور مهمانان خارجی در نوزدهمین کنگره سالانه انجمن طب فیزیکی و توانبخشی اشاره کرد و افزود: مهمانانی از هشت کشور ازجمله سوئد، مالزی، فرانسه، آلمان، کره و آمریکا در این کنگره حضور می یابند و به ایراد سخنرانی می پردازند.
نوزدهمین کنگره سالانه انجمن طب فیزیکی و توانبخشی به همت این انجمن و با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی و علوم بهزیستی، شورای اسلامی شهر تهران و پژوهشکده پزشکی و مهندسی جانبازان در روزهای 14 تا 16 بهمن ماه در هتل المپیک برگزار می شود.

 

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات