برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آنتی بیوتیک حیوانی سلامت کودکان را تهدید می کند

آنتی بیوتیک حیوانی سلامت کودکان را تهدید می کند گزارش تکنیکال آکادمی اطفال آمریکا که پی ‌در پی در نشریه Pediatrics منتشر می‌شود، توضیح می‌دهد که چگونه استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در چارپایان اهلی برای تحریک رشدشان، و نه برای درمان بیماری، منجر به تهدید مقاومت آنتی‌میکروبیال و عفونت بالقوه منابع غذایی می‌شود، خصوصا میان کودکان که بیشترین آسیب‌پذیری را به عفونت دارند.
با استناد به تهدیدات بالقوه برای سلامت کودکان، و همچنین عموم مردم، آکادمی اطفال آمریکا(AAP) در موضع‌گیری سرسختانه‌ای، در مقابل استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های غیردرمانی برای حیوانات ایستاده است. گزارش تکنیکال این آکادمی که پی ‌در پی در نشریه Pediatrics منتشر می‌شود، توضیح می‌دهد که چگونه استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در چارپایان اهلی برای تحریک رشدشان، و نه برای درمان بیماری، منجر به تهدید مقاومت آنتی‌میکروبیال و عفونت بالقوه منابع غذایی می‌شود، خصوصا میان کودکان که بیشترین آسیب‌پذیری را به عفونت دارند.
به گزارش  Medpage Today ، جروم پولسون Jerome Paulson، یکی از نویسندگان این گزارش و عضو کمیته سلامت محیط زیست می گوید: این اولین گزارش AAP است که روی این موضوع تکیه کرده و متعهد شده تا با آژانس‌های دولتی و علاقه‌مندان به این موضوع به بحث بنشیند. اما وی می‌افزاید که پیشرفت‌های زیادی در این زمینه حاصل نشده است. او ادامه می‌دهد: «ما به عنوان متخصصین اطفال و مراکز وابسته می‌توانیم با استفاده از استدلال و برهان، استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها را که در مقادیر زیاد در غذای حیوانات و آب آنها استفاده می‌شود تا رشدشان را تحریک کند و یا به مقاصد دیگر غیردرمانی استفاده می‌شود، متوقف کنیم.»
متخصصین اطفال نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت کودکان دارند، زیرا کودکان زیر 5 سال بیشترین میزان بروز عفونت‌های مرتبط با غذا را نشان می‌دهند. آنها می‌توانند از طریق غذا، تماس با حیوانات و مواجهه با طبیعت، مانند زمانی که حیوانات آلاینده‌ها را وارد آب‌های سطحی می‌کنند، مبتلا به بیماری‌های عفونی شوند.
براساس گزارش شبکه نظارت فعال بیماری‌های منتقله از راه غذا وابسته به مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، 3 دلیل اصلی بیماری‌های منتقله از غذا در کودکان، مواجهه با 1) سالمونلا غیرتیفوئیدی (که می‌تواند جنین را از راه مواجهه مادر هم آلوده کند)، 2) گونه‌های کمپیلوباکتر و 3) استاف اورئوس، است.
آنچه بیشتر نگران کننده است، رشد نسبت عفونت‌های کمپیلوباکتر و سالمونلا است که مقاوم به دارو هم هستند. در سال 2013، تقریبا 25 درصد گونه‌های کمپیلوباکتر حداقل به یک آنتی‌بیوتیک مقاومت داشتند، در حالی که این میزان در سال 1997، فقط 13 درصد بوده است. از 310 هزار مورد عفونت‌های با مقاومت دارویی، 23 درصد به سیپروفلوکساسین و 2 درصد به اریترومایسین مقاوم بودند. اریترومایسین با آزیترومایسین، آنتی‌بیوتیک ارجح برای درمان کودکان مبتلا به کمپیلوباکتر است.
از 100 هزار مورد عفونت سالمونلا، 3 درصد به سفتری‌اکسون، خط اول درمان کودکان مبتلا به این ارگانیسم‌ها، مقاومت نشان می‌دادند. بعضی گونه‌های سالمونلا، به 5 یا بیشتر کلاس آنتی‌بیوتیکی مقاومت داشته‌اند.
پولسون معتقد است، پزشکان باید با بیماران و خانواده‌هایشان درباره خریدن گوشت و مرغ فاقد آنتی‌بیوتیک صحبت کنند تا از بیماران حفاظت شود، همچنین در مورد گزینه‌های خریدشان هم آگاهی داشته باشند. به نظر می‌رسد پزشکان باید مسئولیت بیشتری در این زمینه احساس کنند، زیرا خودشان هم در استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها چندان محتاطانه عمل نمی‌کنند. متاسفانه بسیاری از افراد برای بیماری‌های ویروسی ساده، مانند سرماخوردگی آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند، بدون آنکه تشخیص درست باکتریال داشته باشند. بنابراین، همانطور که پزشکان خود قسمتی از مشکل هستند، می‌توانند جزئی از راه‌حل هم باشند.
در این بیانیه آمده: «مصرف بیش از اندازه آنتی‌بیوتیک‌ها در کشاورزی و صنعت غذایی، امری رایج است و اینکه برخلاف انسان، این داروها می‌توانند به غذای حیوانات افزوده شوند، بدون داشتن نسخه یا نظارت سازمان‌های دامپزشکی. تخمین زده می‌شود، نزدیک به 60 درصد عوامل آنتی‌میکروبی که برای استفاده در غذای حیوانات فروخته می‌شود، در پزشکی انسانی هم اهمیت زیادی دارند. اما آنتی‌بیوتیک‌ها برای استفاده در حیوانات یک صنعت قابل‌توجهی را شکل داده، به طوریکه بیش از 2/32 میلیون پوند مواد فعال داروهای آنتی‌میکروبیال برای استفاده در حیوانات فروخته شده و 25/7 میلیون پوند برای استفاده در انسان‌ها.
پولسون می‌گوید این مساله درنهایت بوسیله سازمان غذا و دارو و دپارتمان کشاورزی یا بازار حل و فصل خواهد شد. به نظر می‌رسد باید قسمت اعظم خریداران گوشت و مرغ به صنعت کشاورزی بفهمانند تا زمانی که این گوشت‌ها با آنتی‌بیوتیک‌ها درمان می‌شوند، آنها را نخواهند خرید.
/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات