برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

درمان افسردگی با نوردرمانی

درمان افسردگی با نوردرمانی نتایج یک مطالعه جدید پیشنهاد می‌کند، برای افراد مبتلا به افسردگی، استفاده از درمان با نور روشن، به‌تنهایی یا در ترکیب با تجویز یک داروی ضدافسردگی، می‌تواند به درمان این وضعیت کمک کند.
نتایج یک مطالعه جدید پیشنهاد می‌کند، برای افراد مبتلا به افسردگی، استفاده از درمان با نور روشن، به‌تنهایی یا در ترکیب با تجویز یک داروی ضدافسردگی، می‌تواند به درمان این وضعیت کمک کند.

به گزارش Live Science، در این مطالعه 8 هفته‌ای که روی 122 بیمار مبتلا به افسردگی ماژور انجام شد، محققان دریافتند که بیماران درمان شده با یک باکس نور روشن به تنهایی یا همراه با داروی ضدافسردگی، بهبود و بهبود بیشتری پیدا می‌کنند این مقایسه با افرادی به دست آمده که با دارونما درمان شدند.

در مقایسه، افرادی که با داروی ضدافسردگی درمان شدند (بدون نوردرمانی)، هیچ پیشرفتی را نسبت به دریافت‌کنندگان دارونما نشان ندادند. البته این موضوع، مساله عجیبی نیست که داروهای ضدافسردگی یا هر درمانی برای افسردگی، از نظر آماری برتری بر دارونما نداشته باشد. از سوی دیگر، این موضوع هم شناخته شده که افراد مبتلا به افسردگی که در کارآزمایی‌های بالینی شرکت می‌کنند، حتی به دارونما هم پاسخ درمانی می‌دهند. این احتمال وجود دارد که تماس با تیم درمانی و ویزیت‌های منظم که همگی قسمتی را از هر کارآزمایی تحقیقاتی تشکیل می‌دهند، مسوول پاسخ درمانی به دارونما باشد.

در نتیجه این حقیقت که در این مطالعه، نوردرمانی بهتر از دارونما یا حتی فلوکستین، برای درمان بیماران مبتلا به افسردگی بوده، واقعا نشان نمی‌دهد که این اثر بزرگ بوده است.
در طول 8 هفته مطالعه، بیماران به 4 گروه تقریبا مساوی تقسیم شدند. گروه اول، باکس نور فلورسنت دریافت کرده و به آنها گفته شد، به محض بیدار شدن از خواب در صبح، به مدت نیم ساعت آن را روشن کنند. همچنین به آنها نیز فلوکستین داده شد. گروه دوم، تحت نوردرمانی قرار گرفتند، اما به جای فلوکستین، دارونما گرفتند. به گروه سوم، داروی ضدافسردگی و وسیله دارونما، به جای باکس نور، داده شد. به آنها گفته شد، این وسیله، یک ژنراتور یونی است. در واقعیت، ژنراتور غیرفعال بود و یونی ایجاد نمی‌کرد، اما موقع روشن شدن، صدایی تولید می‌کرد. به گروه چهارم هم داروی دارونما و درمان دارونما داده شد. نتایج نهایی در نشریه JAMA Psychiatry منتشر شده است.

محققان در طول این مطالعه دریافتند که، 76 درصد افرادی که هم وسیله واقعی و هم داروی واقعی دریافت کرده بودند، با بهبود 50 درصدی و بیشتر در علایم خود روبرو شدند. این میزان بهبود فقط در 50 درصد بیمارانی دیده شد که نوردرمانی و داروی دارونما دریافت کرده بودند. همچنین 33 درصد افراد دریافت کننده باکس نور و دارونما، و 29 درصد افرادی که داروی ضدافسردگی و وسیله دارونما دریافت کرده بودند، هم به این میزان بهبود دست یافتند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات