برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

گوشت را در دمای بالا نپزید

گوشت را در دمای بالا نپزید محققان در آخرین بررسی‌های خود که در نشریه Cancer منتشر کردند، نشان دادند که رژیم غذایی غنی از گوشت، همراه با عوامل ژنتیکی خطر ابتلا به سرطان کلیه را بیشتر می‌کند، خصوصا آنکه مکانیسم‌های آن با ترکیبات نوع پختن مرتبط است.
محققان در آخرین بررسی‌های خود که در نشریه Cancer منتشر کردند، نشان دادند که رژیم غذایی غنی از گوشت، همراه با عوامل ژنتیکی خطر ابتلا به سرطان کلیه را بیشتر می‌کند، خصوصا آنکه مکانیسم‌های آن با ترکیبات نوع پختن مرتبط است.
به گزارش Medical News Today مطالعات قبلی هم نشان داده بودند که ارتباطی میان مصرف گوشت و افزایش خطر رنال سل کارسینوما وجود دارد. مکانیسم زمینه‌ای برای این ارتباط همچنان نامشخص است، اما پختن گوشت با دمای بالا، خصوصا باربیکیو کردن یا سرخ کردن آن، منجر به تشکیل و مصرف ترکیبات سرطان‌زا می‌شود.
کلیه نقش کلیدی در متابولیسم زنوبیوتیک‌ها xenobiotics، موادی که به‌طور طبیعی برای بدن بیگانه هستند، مانند داروها، سموم دفع آفات و مواد سرطان‌زا دارد بنابراین در مقایسه با دیگر ارگان‌ها، با غلظت‌های بالاتری از مواد ایجاد کننده سرطان مواجه می‌شود.
این تیم تحقیقاتی از مرکز تحقیقاتی MD Anderson، این فرضیه را مطرح کردند که عوامل مرتبط با سبک زندگی غربی، مانند رژیم غذایی غنی از گوشت، غذاهای فرآوری شده و نشاسته‌ها، نقش قابل توجهی در ابتلا و پیشرفت رنال سل کارسینوما داشته باشند. آنها در واقع به بررسی عوامل ژنتیکی و مصرف موتاژن‌های ایجاد شده در اثر پخت گوشت بر خطر رنال سل کارسینوما پرداختند.
در مقایسه با افرادی که سرطان نداشتند، بیماران مبتلا به سرطان کلیه، در رژیم غذایی خود از گوشت‌های قرمز و سفید بیشتری استفاده کرده بودند. همچنین مواد
ایجاد کننده سرطان که بوسیله پختن گوشت در دمای بالا تشکیل می‌شود، بیشتر مصرف شده بود. این بیماران در مقایسه با افراد سالم،کالری بیشتر دریافت کرده میوه و سبزیجات کمتری خورده بودند. MelQx، یکی از موادی که در گوشت پخته شده یافت می‌شود، خطر بروز رنال سل کارسینوما را تقریبا دو برابر می‌کند. همچنین PhIP، ماده دیگری که در بروز سرطان دخیل است، خطر آن را تا 54 درصد بیشتر می‌کند.
این مطالعه پیشنهاد می‌کند که خوردن گوشت‌هایی که در دمای بالا پخته می‌شوند، خطر بروز رنال سل کارسینوما را با کمک مکانیسم‌هایی که مرتبط با ترکیبات موتاژنیک ناشی از پختن است، بیشتر می‌کند. نکته قابل توجه آنکه، افرادی که یک واریانت ژنتیکی خاص داشته باشند، وقتی در معرض این مواد قرار گرفته باشند، بیشتر حساس می‌شوند و احتمال ابتلا به سرطان در آنها بیشتر می‌شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات