برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

کفش پیاده روی چه ویژگی هایی دارد؟

کفش پیاده روی چه ویژگی هایی دارد؟ پوشیدن کفش راحت و مناسب از بروز عوارضی چون تاول و پینه پیشگیری می کند. کفش پیاده روی علاوه بر این باید تا حدی سبک باشد و ضربات وارده را جذب کند. کفش های زیادی در بازار به اسم کفش پیاده روی به فروش می رسند اما شما باید کفشی را انتخاب کنید که مناسب پای تان باشد.
پوشیدن کفش راحت و مناسب از بروز عوارضی چون تاول و پینه پیشگیری می کند. کفش پیاده روی علاوه بر این باید تا حدی سبک باشد و ضربات وارده را جذب کند. کفش های زیادی در بازار به اسم کفش پیاده روی به فروش می رسند اما شما باید کفشی را انتخاب کنید که مناسب پای تان باشد.

دنبال ویژگیهای مناسب باشید

اینکه کفشی چگونه تولید شده بر عملکرد و مناسب بودن آن تاثیر می گذارد. آگاهی از بخش های اصلی یک کفش پیاده روی به شما کمک می کند بتوانید از بین برندها و مدل های مختلف، بهترین را انتخاب کنید:
  • بریدگی آشیل: فشار وارد بر تاندون آشیل را کاهش می دهد.
  • ساق قوزک: قوزک پا را حمایت می کند.
  • رویه کفش: قسمتی از کفش که پا در آن قرار می گیرد و معمولا از چرم، پارچه مش یا مواد مصنوعی ساخته شده است. پارچه های مش به تهویه بهتر کمک کرده و سبک تر هستند.
  • کفی داخلی کفش یا Insole: پا و قوس آن را حمایت می کند. بعضی کفی را می توان از کفش خارج کرد، شستشو داد و یا پس از پیاده روی در هوای تازه خشک کرد.
  • کفی وسطی کفش یا Midsole: زیرسازی کرده و ضربات وارده را جذب می کند و به پا احساس راحتی می دهد.
  • کفی خارجی کفش یا Outsole: قسمتی از زیره کفش که با زمین در ارتباط است. تعبیه شیار و عاج در این قسمت به جذب هرچه بیشتر فشارهای وارده کمک می کند.
  • محفظه انگشتان: فضایی را برای انگشتان پا فراهم می کند. کفش هایی که نوک گرد و جادار دارند از بروز پینه جلوگیری می کنند.
  • Gel pad: زیرسازی کرده و وقتی پا با زمین برخورد می کند فشار وارده را کاهش می دهد.
  • Roll bar: در مواقعی که پا تمایل به چرخش دارد آن را تثبیت کرده و مانع چرخش پا به داخل می شود.
 

به شکل پای خود توجه کنید

پای هرکس اندازه و شکل خاص خودش را دراد. برای پیشگیری از عوارض دردناک، موقع خرید کفش به شکل و اندازه پای خود توجه کنید. به یاد داشته باشید کفش باید شکل پایتان باشد. پا هرگز نباید به کفش فشار وارد کند تا به شکل آن در آید.

عرض و طول

کفش های خیلی تنگ یا خیلی گشاد می تواند منجر به تاول و پینه شوند. همچنین کفش هایی که فضای کافی برای انگشتان فراهم نمی کنند می توانند باعث بروز اختلالاتی چون بونیون و انگشت چکشی در پا شوند.

نوع قوس کف پا

از کنار هم قرار گرفتن استخوان ها، ماهیچه ها، لیگامنت ها و تاندون ها در پا قوس های طولی و عرضی تشکیل می شود. وقتی راه می روید، این قوس های فنری و منعطف وزن بدن را تقسیم می کنند. این قوس ها نقش مهمی به هنگام راه رفتن در سطوح مختلف و انطباق بدن با آن ایفا می کنند.
کفشی انتخاب کنید که قوس پای شما را به خوبی پوشش دهد. به طور کلی سه نوع قوس پا داریم:
  • قوس پای طبیعی: کف پا نه خیلی قوس دارد و نه خیلی صاف است. دنبال کفش هایی با midsole محکم باشید. شکل کفش که پا در آن قرار می گیرد باید صاف تا کمی منحنی و مقاومت پشت پا در حد متوسط باشد.
  • قوس پای زیاد: کف پا با قوس زیاد باعث فشار مضاعف به مفاصل و ماهیچه ها می گردد، کف پا ضربات وارده را به خوبی جذب نمی کند به خصوص وقتی فعالیت های با فشار زیاد یا پرشی انجام می دهید. پس بدنبال کفشی باشید که بتواند فضای خالی قوس کف پا را پوشش داده و آن را جبران کند. برای این افراد شکل کفش باید منحنی باشد.
  • قوس پای کم یا کف پای صاف: قوس پای کم یا کف پای صاف ممکن است باعث کشش عضلات و مشکلات مفصلی در برخی افراد شود اگرچه رابطه مستقیمی بین این دو وجود ندارد. اگر کف پای صاف دارید به دنبال کفش هایی با شکل صاف باشید.
برای اینکه نوع قوس پای خود را بفهمید کف پا را خیس کرده و روی کاغذ بگذارید. اثر پای تان را بررسی کنید. اگر بتوانید قسمت بزرگی از اثر پای خود را ببینید کف پای صاف دارید. اگر قسمت کمی از اثر پای خود را ببینید، کف پا با قوس زیاد دارید.

همچنین برای این کار می توانید به کفش های قدیمی تان نگاه کنید. حتی می توانید موقع خرید کفش، کفش قدیمی را همراه آورده و به فروشنده نشان دهید تا در خرید کفش مناسب به شما کمک کند.
 

انتخاب کفش مناسب

حتی بهترین کفش های دنیا با مارک های معروف اگر نتوانند به خوبی پای شما را پوشش دهند، انتظار شما از کفش مناسب را برآورده نخواهند کرد. در اینجا با اشاره به نکاتی به شما می آموزیم که چطور کفش مناسب انتخاب کنید:
  • جورابی به پا کنید که موقع پیاده روی می پوشید یا جوراب مورد نظر را موقع خرید کفش همراه داشته باشید. کفش را با همان جورابی امتحان کنید که همیشه به پا دارید.
  • خرید کفش را پس از پیاده روی انجام دهید یا آن را به اواخر روز موکول کنید، یعنی زمانی که پای تان در بزرگترین اندازه خودش است.
  • کفش را از مغازه های کفش ورزشی بخرید؛ جاییکه فروشندگان متخصص و مجرب دارد. یا از فروشگاه هایی که گزینه های زیادی برای انتخاب شما وجود دارد.
  • از فروشنده بخواهید هر دو پای شما را اندازه بگیرد، یا خودتان این کار را انجام دهید یا با دوست و اعضای خانواده همراه شوید تا در این کار به شما کمک کنند. هر بار قصد خرید کفش داشتید پایتان را اندازه بگیرید چون اندازه کفش به تدریج و با گذشت زمان عوض می شود. موقع اندازه گیری پا بایستید تا اندازه صحیح بدست آید.
  • اگر یکی از پاهایتان بزرگ تر از دیگری است کفشی بخرید که اندازه پای بزرگ تر است.
  • هر دو کفش را پوشیده و بررسی کنید. انگشتان پا را حرکت دهید. اگر حداقل 1/3 سانتی متر بین درازترین انگشت و انتهای کفش –تقریبا عرض انگشت تان- فضا نداشتید، کفش بزرگ تری را امتحان کنید.
  • مطمئن شوید کفش مورد نظر به اندازه کافی عریض است. از یک لبه تا لبه دیگر کفش یا همان عرض کفش باید فضای راحت و آسوده ای برای پا فراهم کرده و تنگ نباشد. خانم هایی که پنجه پای پهنی دارند بهتر است کفش های پسرانه یا مردانه انتخاب کنند که فضای پاشنه تا نوک پای بزرگتری دارند.
  • پیش از خرید کفش کمی با آن راه بروید. کفش باید از همان لحظه اول راحت باشد. مطمئن شوید پاشنه پا در هر دو کفش بخوبی پوشش داده شده و موقع راه رفتن در کفش سر نمی خورد.

برای پیشگیری از آسیب، کفش کهنه را عوض کنید

همه کفش های پیاده روی بالاخره نشان های پوشیدن را نشان می دهند. و اگرچه ممکن است در آنها احساس راحتی کنید اما احتمالا حمایت کافی و کامل از پا نمی کنند و ضربات وارده را جذب نمی نمایند. به وضعیت کفش خود توجه کنید. اگر Outsole یعنی قسمتی از زیره که با زمین در ارتباط است، فرسوده شده، زمان آن رسیده که کفش خود را عوض کنید.
 

تصمیم آگاهانه بگیرید

کفش نامناسب منبع بسیاری از مشکلات برای بدن میشود. حالا که آموختید کفش مناسب پیاده روی چگونه کفشی است می توانید با اعتماد به نفس بیشتری کفش بخرید. کفشی که در آن احساس راحتی کنید و به خوبی با پای شما تناسب داشت هباشد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

پاسخ به این نظر مرسی از سایت خوبتون بسیار مفید بود

دیدگاه و نظــرات