برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

7 باور عمومی غلط در مورد تغذیه - کدام غذاها انتخاب بهتری هستند؟

7 باور عمومی غلط در مورد تغذیه - کدام غذاها انتخاب بهتری هستند؟ آیا هر چیزی که اکثریت باور دارند، درست است؟ در این جا مواردی را به شما می‌گوییم که این گونه نیست.
آیا هر چیزی که اکثریت باور دارند، درست است؟ در این جا مواردی را به شما می‌گوییم که این گونه نیست.

باور عمومی غلط: هر چقدر دوست داری از غذاهای سالم بخور.

در مورد اکثر ما این وضعیت صادق است که در ذهن‌مان غذاها را به دو دسته خوب و بد، یا مضر و سالم تقسیم می‌کنیم و اگر غذایی از دیدمان عنوان خوب و سالم را دریافت کرد، دیگر به اندازه و میزان در مورد آن فکر نمی‌کنیم. درست است که مواد غذایی مثل مغزها، آووکادو، روغن نارگیل و موارد مشابه این‌ها همگی جزو گروه مواد غذایی مناسب و مفید برای بدن انسان ارزیابی می‌شوند، اما حواس‌تان باشد که همین مواد هم حد و اندازه دارند و حتی در برخی موارد زیاده‌روی در مصرف آن‌ها می‌تواند به سلامت قلب شما آسیب برساند. شاید یک مثال عالی در این مورد کیک‌های موسوم به براونی باشد، این کیک‌های کوچک معمولا در مغازه‌ها یا به صورت بسته بندی عرضه می‌شوند، اما به همه افراد توصیه می‌شود که برای سلامت‌شان خودشان براونی بپزند، آن‌هم با ترکیبی از کره بادام زمینی و قهوه و کمی شهد گل و مقدار اندکی شکر، این براونی‌ شیرینی خوشمزه و سالمی است که می‌توانید با لذت تمام یکی از آن را نوش جان کنید، اما حواس‌تان باشد، فقط یکی، نه بیشتر.
 

رژیم غذایی گیاهخواری یا خام گیاهخواری سالم‌تر از رژیم غذایی معمول است.

در این مورد باید دقت کنید: رژیم غذایی گیاهخواری یا خام گیاهخواری هم می‌توانند رژیم‌های غذایی مناسبی باشند، به شرطی که با دقت و زیر نظر متخصصان برنامه‌ریزی شوند. یادتان باشد که اگر از همین فردا تصمیم بگیرید که گوشت‌ها و لبنیات را از برنامه غذایی‌تان حذف کنید، لزوما تغذیه بهتری پیدا نکرده‌اید و حتی به اختمال زیاد دچار مشکل در رساندن مواد ضروری و مفید به بدن‌تان هستید. گوشت‌های سفید و قرمز منبع بسیار خوبی برای رساندن پروتئین و کلسیم و چربی‌های مفید به بدن انسان هستند و بدون آن‌ها سخت است که این مواد را به اندازه لازم به بدن برسانید. لبنیات هم همین حالت را دارد و منبع عالی برای کلسیم و پروتین‌ها است. با حذف این مواد حتما باید برنامه غذایی مناسبی توسط یک متخصص طراحی و توسط شخص اجرا شود تا بدن دچار کمبود مواد غذایی لازم برای خود نشود.
 

گلوتن از اساس چیز بدی است

اگر به بیماری سلیاک مبتلا باشید، گلوتن برای شما آزاردهنده و عذاب‌آور خواهد بود و قطعا پزشکان شما به شما خواهند گفت که محصولات حاوی گلوتن مصرف نکنید، اما اگر به سلیاک مبتلا نیستید بهتر است از مواد حاوی گلوتن استفاده کنید نه مواد غذایی بدون گلوتن، اولا بخاطر اینکه محصولات عاری از گلوتن( مثلا نان‌های بدون گلوتن) گران‌تر هستند و استفاده از آن‌ها به صرفه نیست و ثانیا به‌خاطر اینکه میزان آهن و مواد معدنی مفید و نیز ویتامین‌ها و نیز فیبر در آن‌ها کمتر از نان‌های معمولی است. افراد عادی هم با خوردن گلوتن به مقدار زیاد دچار نفخ شکم و احساس پری آزاردهنده می‌شوند و این وضعیت در افراد حساس به گلوتن بدتر است، اما اگر به این ماده حساسیت ندارید، بهتر است مواد غذایی حاوی گلوتن را – البته به اندازه کافی و نه زیاده از حد- مصرف کنید و از فوائد این مواد بهره‌مند شوید.
 

هر چیزی را خام بخورید بهتر است

خام‌خواری این روزها طرفداران زیادی در سرتاسر جهان پیدا کرده است و این افراد معتقدند که هر چقدر انسان مواد غذایی طبیعی بیشتری را به شکل اولیه‌ و اصلی‌اش مصرف کند، بهتر است. اما جدا از اینکه پختن بسیاری از مواد غذایی می‌تواند مانع انتقال بیماری‌ها به انسان شود، در مورد برخی از مواد غذایی ثابت شده است که پختن به اندازه آن‌ها ارزش غذایی‌شان را بالاتر می‌برد، برای مثال در مورد گوجه فرنگی مطالعات متعدد نشان داده که پختن می‌تواند دیواره سلول‌ها را بشکند و باعث آزادی مقدار بیشتری از آنتی اکسیدان لیکوپن و رسیدن آن به بدن انسان شود.
 

تمام سبزیجات و میوه‌ها باید تازه خریداری و مصرف شوند.

بسیاری معتقدند که بهترین حالت ممکن این است که هر روز به بازار بخری و میوه‌ها و سبزی‌های تازه بخری و همان روز از آن‌ها استفاده کنی، این ایده بدی نیست و می‌تواند فوائدی برای انسان داشته باشد، اما آیا همه میوه‌ها و سبزی‌های منجمد نامناسب هستند؟
در برخی موارد باید گفت که فرم یخ زده و منجمد حتی از فرم به اصطلاح تازه هم بهتر است، چرا که مثلا بلافاصله پس از چیدن سبزیجات یا میوه‌ها آن‌ها در مراکز صنعتی و کارگاه‌ها منجمد می‌شوند و بسیاری از ویتامین‌های آن‌ها حفظ می‌شود، این در حالی است که فرم به اصطلاح تازه آنها روزها در انبارها می‌مانند یا به مناطق دیگر حمل می‌شوند و در این پروسه زمان‌بر بسیاری از ویتامین‌ها و مواد مفید خود را از دست می‌دهند.
 

همه مواد غذایی چاق کننده ممنوع هستند، در هر اندازه‌ای.

خیلی از ما اعتقاد داریم که نباید به خیلی از مواد غذایی لب زد. خب واقعیت این است که بسیاری از شیرینی‌ها، فست فودها نوشابه‌های گازدار و مواد غذایی فرآوری شده حاوی کالری زیادی هستند و در برخی موارد حاوی مضر برای سلامتی هستند و میزان نمک و قند موجود در آنها هم اغلب بسیار بالا است، اما این به آن معنا نیست که شما باید در تمام زندگی‌تان از آن‌ها دور بمانید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات