برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

داروهای روز و شب در درمان سرماخوردگی

داروهای روز و شب در درمان سرماخوردگی شایع‌ترین نارضایتی که میان مصرف‌کنندگان داروهای سرماخوردگی وجود دارد، ایجاد رخوت و خواب‌آلودگی در ساعت‌های روز است.
شایع‌ترین نارضایتی که میان مصرف‌کنندگان داروهای سرماخوردگی وجود دارد، ایجاد رخوت و خواب‌آلودگی در ساعت‌های روز است.
 همان‌طور که گفتیم، داروهای سرماخوردگی به دلیل وجود ماده ضدهیستامین، باعث ایجاد خواب‌آلودگی می‌شوند. به همین دلیل کارخانه‌های سازنده دارو به فکر رفع مشکل افتادند و داروهای سرماخوردگی «مختص روز و شب» را تولید کردند. این نوع داروها تا چند سال پیش فقط در کارخانه‌های خارج از کشور تولید می‌شدند اما خوشبختانه در سال‌های اخیر، کارخانه‌های داخلی نیز به سمت تولید این محصولات رفته‌اند. این داروها باعث کنترل علایم سرماخوردگی در همه ساعت‌های شبانه‌روز می‌شدند.
«داروهای روز» بدون آنتی‌هیستامین هستند و در نتیجه باعث می‌شوند بیمار در طول روز هوشیاری و تمرکز خود را حفظ کند و دچار رخوت و خواب‌آلودگی نشود و در عین حال علایم سرماخوردگی کاهش یابد.
از طرف دیگر، «داروهای مخصوص شب» با داشتن آنتی‌هیستامین، باعث می‌‌شوند علایم سرماخوردگی کاهش یابد و در کنار آن بیمار خواب خوبی در طول شب داشته باشد. در هر دو داروی روز و شب، استامینوفن (ضددرد و تب) و ماده ضداحتقان (فنیل افرین یا سودوافدرین) موجود است که علایم سرماخوردگی را کاهش می‌دهد. گاهی ماده ضدسرفه هم در قرص‌های روز و شب وجود دارد. کارخانه‌ها، معمولا قرص‌های روز و شب را به شکل‌ها یا رنگ‌های مختلف تولید می‌کنند که با هم اشتباه نشوند. گاهی آنها با دو رنگ نارنجی و قهوه‌ای، گاهی زرد و آبی و گاهی سفید و آبی تولید می‌شوند.
لازم است مسوولان فنی داروخانه، هنگام تحویل این داروها به بیماران، توضیحات لازم را در مورد مصرف آنها به بیماران دهند.
 

6 نکته مهم درباره مصرف قرص‌های سرماخوردگی روز و شب

  1. مصرف این قرص‌ها در بزرگسالان، معمولا یک قرص روز در هر 6-4 ساعت (حداکثر 3 قرص در طول روز) است. یک قرص شب را نیز باید قبل از خواب مصرف کرد.
  2. معمولا توصیه می‌شود بیش از 4 قرص در طول شبانه‌روز مصرف نشود. بهتر است قبل از مصرف دارو، دستورالعمل‌ و نکته‌های ایمنی آن را از روی جعبه مطالعه کرد.
  3. قرص شب، باعث گیجی و رخوت می‌شود بنابراین لازم است فقط شب‌ها مصرف شود. در صورت مصرف آن در طول روز، فرد خواب‌آلوده می‌شود که در مواقعی مانند رانندگی و کار با ماشین‌های سنگین بسیار خطرناک است.
  4. مصرف الکل همراه این داروها خطرناک است.
  5. مصرف همزمان قرص‌های سرماخوردگی، همراه با استامینوفن می‌تواند خطرناک باشد چون بیمار در معرض استامینوفن زیادی قرار می‌گیرد و خطر صدمه به کبد و کلیه وجود دارد.
  6. مصرف داروهای سرماخوردگی در بیماران قلبی، فشارخونی، پرکاری تیرویید، آب سیاه و نقص عملکرد کبد و کلیه باید با احتیاط باشد چون این داروها حاوی مواد ضداحتقانی هستند که می‌تواند باعث افزایش فشارخون شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات