برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

توصیه‌های غربالگری سرطان پستان به روز شد - کدام گروه از زنان باید ماموگرافی کنند؟

توصیه‌های غربالگری سرطان پستان به روز شد - کدام گروه از زنان باید ماموگرافی کنند؟ کارگروه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده، به تازگی توصیه‌های سال 2009 خود را در زمینه غربالگری سرطان پستان روزآمد کرد.
کارگروه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده، به تازگی توصیه‌های سال 2009 خود را در زمینه غربالگری سرطان پستان روزآمد کرد.
 
در این توصیه جدید آمده که غربالگری با ماموگرافی، موثرترین و بهترین ابزار غربالگری سرطان پستان در زنان 50 تا 74 سال است. زنان 40 تا 49 سال نیز با همکاری پزشک خود، درباره غربالگری و انتخاب نوع آن، به‌طور شخصی تصمیم‌گیری کنند. آنچه این توصیه‌نامه جدید تاکید دوباره دارد، آن است که ماموگرافی یک ابزار مهم در پیشگیری از مرگ‌های ناشی از سرطان پستان است و ارزش آن با افزایش سن، بیشتر می‌شود. مشخص شده که زنان 50 تا 74 سال، افرادی هستند که بیشترین منفعت را از این ابزار غربالگری خواهند برد. توصیه شده زنان این گروه سنی، هر دو سال یکبار تحت غربالگری با ماموگرافی قرار گیرند.
 
در زنان گروه سنی 40 تا 49 سال، تصمیم به انجام غربالگری بیشتر شخصی است و باید مزایای انجام غربالگری نسبت به مضرات آن برای هر فرد به‌طور جداگانه سنجیده شود. بنابراین، آنها باید نسبت به مزایا و معایب و خطرات هر یک از ابزار غربالگری به دقت آگاه باشند و براساس آن تصمیم‌گیری انجام شود. غربالگری با ماموگرافی خطر مرگ را در اثر سرطان پستان در زنان 40 تا 49 سال کاهش می‌دهد، اما تعداد مرگ‌هایی که از آنها جلوگیری می‌شود، بسیار کمتر از آن است که در زنان مسن‌تر اتفاق می‌افتد. همچنین، تعداد تست‌های مثبت کاذب و بیوپسی‌های غیرضروری نیز در این گروه سنی بیشتر خواهد بود.
 
در این توصیه‌نامه جدید، کارگروه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده دوباره تاکید می‌کند که برای زنان بیشتر از 75 سال سن، شواهد موجود در مورد مزایا و معایب غربالگری با ماموگرافی همچنان ناکافی است. زمانی که توصیه‌نامه این کارگروه در سال 2009 منتشر شد، بسیاری از متخصصان انتقادهایی را به آن داشتند. در سال 2009، این کارگروه توصیه‌هایی را در مورد عدم انجام غربالگری با ماموگرافی برای زنان 40 تا 49 سال منتشر کرد. در آن زمان، گروهی از انجمن‌ها، از جمله جامعه آمریکایی سرطان (ACS)، کالج آمریکایی رادیولوژی و کالج آمریکایی زنان و مامایی، به پزشکان و بیماران پیشنهاد کردند که این توصیه را نادیده بگیرند و به انجام غربالگری با ماموگرافی ادامه دهند. البته در همان زمان، این کارگروه در بیانیه‌ای اعلام کرد که از گایدلاین موجود سوء‌تعبیر شده و منظور کارگروه این نبوده که زنان کمتر از 50 سال سن، اصلا غربالگری نشوند.
 
در سال 2009، در توصیه‌های این کارگروه گرید C به زنان 40 تا 49 سال داده شد. این گرید این‌گونه تفسیر می‌شد که این گروه سنی، تحت غربالگری ماموگرافی قرار نگیرند، اما متخصصان کارگروه متذکر شدند، این بدین معناست که «این گروه سنی، سود کمی از این غربالگری خواهند برد و تصمیم به غربالگری باید برای هر فرد در این گروه سنی، به‌طور شخصی گرفته شده و مزایا و معایب آن به‌طور کامل سنجیده شود.»
 
روزآمد کردن توصیه‌های این کارگروه در سال 2015، تنها روشن‌کردن کامل موضوع است و اینکه متخصصان این توصیه را کاملا واضح توضیح داده‌اند. در گایدلاین قبلی، تنها توصیه به عدم غربالگری روتین در گروه سنی 40 تا 49 سال شده بود، در حالی که این‌گونه تفسیر می‌شد که این زنان اصلا تحت غربالگری قرار نگیرند.
 
در این گایدلاین جدید، دو موضوع جدید دیگر هم گنجانده شده است. نخست آنکه، در حال حاضر، شواهد موجود برای اینکه ماموگرافی 3 بعدی را به‌‌عنوان یک روش غربالگری اثربخش در سرطان پستان معرفی کنیم، ناکافی است، زیرا این تکنولوژی جدید است و شواهد کافی از تاثیر آن در بالین دردسترس نیست. باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود.
 
دوم آنکه، شواهد موجود در رابطه با اتخاذ استراتژی خاص غربالگری در زنان با بافت متراکم پستان، هنوز ناکافی هستند. در حال حاضر می‌‌دانیم که این دسته از زنان، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پستان قرار دارند و ماموگرافی برای تشخیص ضایعات در آنها موثر و کارا نیست. تکنولوژی‌هایی مانند MRI یا سونوگرافی، ممکن است به این افراد کمک کند، اما در حال حاضر شواهد کافی برای توصیه به انجام آنها وجود ندارد. ما به انجام مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز داریم.
 
 
خلاصه‌ای از پیش‌نویس توصیه‌ها در مورد غربالگری سرطان پستان
در دستورالعملی که به تازگی روزآمد شده، توصیه موجود مبنی بر اینکه زنان 50 تا 74 سال، هر دو سال یکبار تحت غربالگری ماموگرافی قرار گیرند، درجه B گرفته است. این درجه، بدین‌معنا است که کارگروه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده این خدمات را پیشنهاد می‌کند و یقین بالایی وجود دارد که منفعت خالص و قطعی آن در حد متوسط است. به بیان دیگر، یقین متوسطی وجود دارد که سود قطعی آن متوسط تا قابل توجه است.
 
تصمیم‌گیری در مورد اینکه غربالگری ماموگرافی قبل از سن 50 سالگی آغاز شود، باید بر اساس وضعیت هر فرد گرفته شود. زنان 40 تا 49 ساله‌ای که منفعت بالقوه غربالگری برای آنها از مضرات آن بیشتر است، می‌توانند انتخاب کنند که هر دو سال یکبار تحت ماموگرافی قرار گیرند. این توصیه‌ها دارای درجه C است. بدین معنا که کارگروه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده توصیه می‌کند، این غربالگری به زنان 40 تا 49 سال، به‌طور انتخابی پیشنهاد شود یا در اختیار افرادی قرار گیرد که هم پیشنهاد پزشک و هم تصمیم خود بیمار بر انجام آن باشد و حداقل یقین متوسطی وجود دارد که منفعت قطعی آن کم است. شواهد موجود در رابطه با ارزیابی اثربخشی غربالگری ماموگرافی در زنان 75 سال و بالاتر ناکافی است. بیانیه تاکید می‌کند که شواهد موجود کافی نیست، یا کیفیت پایینی دارند یا مورد چالش هستند، بنابراین نمی‌توان منافع و مضرات آن را کاملا تعیین کرد.
 
در زنانی که بافت پستانی متراکم دارند، اما نتایج ماموگرافی آنها منفی آمده است، شواهد موجود در مورد تعیین اثربخشی غربالگری اضافی برای سرطان پستان با اولتراسوند، MRI، ماموگرافی 3 بعدی یا دیگر روش‌ها ناکافی است و باید بررسی‌های بیشتری در این زمینه انجام شود.
 
توصیه‌های قبلی در نفی آموزش
self-examination پستان به‌وسیله پزشکان به بیماران در گایدلاین جدید روزآمد نشده و درجه D به آن تعلق گرفته است. بدین معنا که این کارگروه ضد این خدمات را توصیه می‌کند. به هرحال، کارگروه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده معتقد است، مهم است که زنان هرگونه توده یا تغییر قابل توجهی را در پستان خود گزارش کنند و به پزشک خود اطلاع دهند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات