برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آرتروز در زنان؛ روش هایی برای زندگی بدون درد

آرتروز در زنان؛ روش هایی برای زندگی بدون درد پس از یائسگی سرعت آرتروز در زنان افزایش می یابد. اما بطور کلی با بالا رفتن سن آرتروز نیز افزایش می یابد. بنابراین مشخص نشده است که آیا یائسگی اثر افزوده ای بر آرتروز دارد؟
عادت داشتید به بالا و پایین رفتن از پله ها، بغل کردن فرزندتان و کار کردن در باغچه و حالا آرتروز این فعالیتها را سخت و دردناک کرده است؟ در صورتی که جواب شما مثبت است شما تنها کسی نیستید که با این مشکل مواجه است. فقط در آمریکا ۲۷ میلیون نفر به آرتروز مبتلا هستند که از این میان ۱۶ میلیون نفر، زن است.
بیماری آرتروز در زنان نباید آنها را به حاشیه زندگی بکشاند. با پزشک خود همکاری داشته باشید تا با کمک وی بر درد غلبه کرده و فعالیتهایی که قبلا انجام می دادید را از سر بگیرید. پزشک روش های مختلف درمانی را به شما پیشنهاد می کند. با پزشک همراه باشید تا بهترین روش درمانی با توجه به شرایط شما را پیدا کنید.

 

زنان و مردان مبتلا به آرتروز در مقابل هم

چرا زنان نسبت به مردان استعداد بیشتری برای ابتلا به آرتروز دارند؟ مسائلی زیادی درمورد آرتروز وجود دارد که ما هنوز از آنها بطور قطع بی اطلاعیم. و اینکه چرا شیوع این بیماری در زنان بیشتر است، یکی از این چیزهاست. با این وجود تئوری هایی وجود دارد که چرا زنان نسبت به مردان بیشتر از آرتروز رنج می برند:

۱-تاثیرات هورمونی: پس از یائسگی سرعت آرتروز در زنان افزایش می یابد. اما بطور کلی با بالا رفتن سن آرتروز نیز افزایش می یابد. بنابراین مشخص نشده است که آیا یائسگی اثر افزوده ای بر آرتروز دارد؟
۲-فعالیت های متفاوت در بین زنان و مردان: ثابت شده که فعالیت های خاص و سندرم استفاده بیش از حد از اندام، افراد را مستعد آرتروز میکند. مثلا قهرمانان ورزشی یا مشاغلی که کارهای تکراری با دست و پا انجام می دهند بیشتر در خطر ابتلا به آرتروز هستند.
۳-بیومکانیک: تفاوت طراحی بدن زنان و مردان در روش حرکت کردن. بعنوان مثال، زنان نسبت به مردان استخوان لگن پهن تری دارند که باعث می شود فشار بیشتری بر زانوهای آنها وارد شود. برای همین زنان نسبت به مردان تمایل بیشتری به آرتروز زانو نشان می دهند، در حالیکه در مردان احتمال بروز آرتروز در ستون فقرات و لگن بیشتر است.

 

۵ راه برای کنار آمدن زنان با آرتروز


اگر شما آرتروز دارید، بسیار مهم است روش هایی را پیدا کنید که بیماری با زندگیتان تداخل پیدا نکند.

در واقع هیچیک از درمان های فعلی نمی توانند پیشرفت بیماری آرتروز را متوقف کرده یا کاهش دهند. آرتروز شایع ترین شکل بیماری آرتریت در جهان است و بسیار نا امیدکننده است که ما هنوز هیچگونه درمان اصلاح کننده برای این بیماری نداریم. اما خوشبختانه گزینه های زیادی برای مدیریت علایم بیماری و سالم و فعال نگه داشتن زنان مبتلا تا حد امکان، وجود دارد.

پزشکان ۵ راه برای کنار آمدن زنان با این بیماری و فعال نگه داشتن آنان پیشنهاد می کنند:

۱-زنان مبتلا به آرتروز نباید از ورزش اجتناب کنند. ورزش های کم فشار (Low-impact) برای مبتلایان به آرتروز بسیار موثر و مفید است. همچنین تمرینات مقاومتی و استقامتی می تواند واقعا در کاهش درد آرتروز زانو کمک کند.

۲-وزن اضافه را کاهش دهید. چاقی یکی از بزرگترین فاکتورهای خطر برای بیماری آرتروز است. کم کردن مقدار کمی وزن در تسکین درد مفاصل تاثیر بسیار زیادی دارد. هر نیم کیلوگرم اضافه وزن در حدود 2 کیلوگرم فشار در هر قدم بر قسمت پایین بدن وارد می کند. اما اگر ۵ کیلوگرم وزن کم کنید، با هر قدم در حدود ۱۸ کیلوگرم ضربه برداشته می شود. و این تقریبا برابر ۲۲۰۰۰ کیلوگرم فشار کمتر برای ۱۶۰۰ متر پیاده روی است!

۳-درمورد بیماری آرتروز به خودتان آموزش دهید. تحقیقات نشان داده اند مبتلایان به آرتریت که درمورد بیماری و انتظارات خود از آن آگاهی دارند، بهتر با بیماری کنار آمده و به پیشرفت درمان خود کمک می کنند. دانش بیماری به شما احساس قدرت در برابر بیماری داده و شما را به مبارزه با آن تشویق می کند. با فیزیوتراپ و یا پزشکتان درمورد برنامه های ورزشی و یا برنامه های حمایت گروهی در محل زندگیتان مشورت کنید.

۴-درمان های خود را مدیریت کنید. در ارتباط با بیماری آرتروز مجموعه ای از درمان ها وجود دارد، که برخی از آنها بدون نیاز به نسخه پزشک نیز قابل تهیه و دسترسی هستند. شما احتمالا بسیاری از آنها را تجربه کرده اید، مثل مسکن ها، کرم های موضعی، یا حتی داروهای تزریقی که به کاهش التهاب کمک می کنند. اگر فکر می کنید درمانهایی که در حال حاضر دریافت می کنید کمکی نمی کند، با پزشک خود مشورت کرده و از او بخواهید گزینه های دیگری از دارو را برایتان تجویز کند یا دوز دارو و برنامه آن را تغییر دهد.

۵-به درمانهای طب مکمل نیز عمل کنید. طب مکمل درمان های غیر دارویی است که با درمانهای پزشکی همراه است. یکی از متداول ترین درمان های طب مکمل برای آرتروز طب سوزنی است. اگرچه در این ارتباط هنوز نیاز به مطالعات زیادی است، حداقل یکی از مطالعات نشان داده است که طب سوزنی می تواند درد را تسکین داده عملکرد بیماران مبتلا به آرتروز را بهبود بخشد و عوارض جانبی شناخته شده ای هم ندارد. بنابراین اگر دوست دارید آن را امتحان کنید، باعث سیر نزولی علائم بیماریتان نخواهد شد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات