برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

زیاد نشستن خطر ابتلا به سرطان های خاص را بیشتر می کند

زیاد نشستن خطر ابتلا به سرطان های خاص را بیشتر می کند محققان بر این باورند که آنهایی که طولانی مدت روی صندلی می نشینند، شانس بیشتری برای ابتلا به سرطان های روده و رحم دارند.
محققان بر این باورند که آنهایی که طولانی مدت روی صندلی می نشینند، شانس بیشتری برای ابتلا به سرطان های روده و رحم دارند.
به گزارش بهپو و به نقل از هلث نیوز، یک مطالعه جدید نشان می دهد که افرادی که وقت زیادی از روز را نشسته اند- چه پشت فرمان ماشین و چه مقابل تلویزیون یا پشت میز کامپیوتر – ریسک بالاتری برای ابتلا به انواع خاصی از سرطان دارند.
مطالعات قبلی رابطه بین نشستن زیاد با مشکلات گوناگون از جمله بیماری قلبی، لخته های خونی، دور کمر بزرگ تر، انسولین و قند خون بالا، معمولا عملکرد فیزیکی ضعیف و حتی مرگ زودتر از موعد را نشان می دهد.
برای مطالعه جدید، محققان 43 مطالعه را که به طور ویژه رابطه بین نشستن و نزدیک به 70000 مورد مبتلا به سرطان را بررسی کرده اند ، مورد توجه قرار دادند.
بعد از ترکیب کردن نتایج از مطالعات فردی که یک ابزار آماری برای کمک به آشکارسازی روندها در تحقیقات است، خبرهای خوب و بدی به گوش رسید.
خبر خوب: نشستن به نظر نمی رسد که با هر نوع از سرطان رابطه داشته باشد . دانشمندان رابطه ای بین نشستن و سرطان های سینه، تخمدان، بیضه یا پروستات، سرطان های معده ، مری و کلیه یا لنفوم غیر هوچکین یافت نکردند.
خبر بد این بود که به نظر می رسد یک رابطه استواری بین ساعت ها نشستن و افزایش ریسک ابتلا به سرطان های رحم و روده وجود دارد.  بر اساس این مطالعه افرادی که بیشترین زمان را در طول روز به نشستن صرف می کردند ، یک افزایش 24 درصدی ابتلا به سرطان کولون در مقایسه با کسانی که کمترین زمان را پشت صندلی می گذارند را داشتند.
وقتی که محققان به زمانی که فقط صرف تماشای تلویزیون می شد نگاه کردند، ریسک ابتلا به سرطان حتی بیشتر هم شد. آنهایی که بیشترین زمان را صرف دیدن تلویزیون کردند ، 54 درصد افزایش ریسک ابتلا به سرطان کولون نسبت به کسانی که کمترین زمان را صرف این کار کردند، داشتند.
نویسنده مطالعه یعنی دنیل اشمید که یک اپیدمیولوژیست در دانشگاه رژنسبرگ آلمان است گفت : علت آن می تواند به این خاطر باشد که افراد تمایل دارند که حین تماشای تلویزیون خوراکی ها و نوشیدنی های نا سالم  مصرف می کنند.
نویسندگان مطالعه گفتند: برای سرطان اندومتر یا رحم، ریسک ابتلا بیشتر است. ریسک ابتلا به این سرطان در زنانی که بیشترین زمان را صرف نشستن می کنند نسبت به کسانی که حداقل زمان را صرف این کار می کنند 32 درصدبیشتر است و یک افزایش ریسک 66 درصدی  ابتلا به این سرطان برای زنانی که تلویزیون تماشا می کنند وجود دارد.
علاوه بر این هر دو ساعتی که به زمان نشستن اضافه می شود، هشت درصد به ریسک ابتلا به سرطان کولون و ده درصد به ریسک ابتلا به سرطان رحم افزوده می شود.
این خطرات همچنین متوجه کسانی هم هست که ساعات طولانی از روز را غیرفعال هستند؛ مثلا کسانی که هر از گاهی در باشگاه خود را جا می دهند ولی مدت زیادی از روز را بدون فعالیت بدنی می گذرانند. بر همین اساس نویسندگان مطالعه گفتند: این مطالعه بیان می کند که ورزش منظم نمی تواند خطرات ناشی از زیاد نشستن را خنثی کند.
یافته هایی که در 16 ژوئن در مجله موسسه ملی سرطان چاپ شدند به دکتر گراهام کلدیتز مربوط می شوند. او معاون بخش کنترل و پیشگیری در مرکز سرطان Washington University's Siteman در سنت لوئیس است.
 به گفته کلدیتز، قند خون بالا و انسولین بالا یک مسیر واضح به سمت سرطان روده است و ما از مطالعات مداخله ای می دانیم که پیاده روی میزان انسولین را کم می کند و بلند شدن بعد از وعده غذایی نسبت به نشستن قند خون را کمتر می کند.
در ارتباط با سرطان رحم، چاقی یک علت پدیده ای قوی است.  او گفت : در حقیقت، چاقی فاکتور خطر اصلی برای سرطان رحم است که البته قابل اصلاح است.
او همچنین افزود : سناریوی احتمالی این است که نشستن، افزایش وزن و چاقی واقعا با هم اتفاق می افتند و خطر ابتلا به سرطان رحم را افزایش می دهند.
به گفته اشمید، کم کردن میزان تماشای تلویزیون و زمان نشستن به اندازه فعال بودن از نظر بدنی مهم است . او همچنین افزود : برای آنهایی که شغلشان به گونه ای است که باید بیشتر روز را پشت میز بنشینند، توصیه می کنیم زمان هایی را در فعالیت روزمره خود به انجام فعالیت های سبک اختصاص دهند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات