برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

7 توصیه تغذیه ای به بیماران آسمی

7 توصیه تغذیه ای به بیماران آسمی آسم یکی از بیماری‌های دستگاه تنفسی و به معنای التهاب راه‌های هوایی است که شیوع آن در 3 دهه گذشته افزایش یافته است.
وظیفه اصلی دستگاه تنفسی، تبادل گازها است. ریه‌ها بدن را قادر می‌سازند اکسیژن لازم برای تامین نیازهای متابولیکی سلول فراهم و دی‌اکسیدکربن تولید شده را خارج کنند. یک ماه بعد از گذشت دوره بارداری، ساختارهای تنفسی جنین شکل می‌گیرند و طی دوران جنینی، سیستم تنفسی به مرور رشد می‌کند و بالغ می‌شود.
آسم یکی از بیماری‌های دستگاه تنفسی و به معنای التهاب راه‌های هوایی است که شیوع آن در 3 دهه گذشته افزایش یافته است. از آنجا که رژیم غذایی و داشتن وزن مناسب در کنترل این بیماری نقش بسزایی دارد و تغذیه سالم در سال‌های اولیه زندگی به‌عنوان یکی از عوامل پیشگیری از آسم محسوب می‌شود، در این مطلب توصیه های تغذیه ای بیماران آسمی را آورده ایم.
 
بیشتر بخوانید: مواد غذایی مفید برای آسم و تنگی نفس
 
1-دست‌هایتان را بشویید: برای رفع آلودگی‌های احتمالی و ترکیب‌های حساسیت‌زای موجود در محیط، قبل و بعد از غذا دستانتان را خوب بشویید.

2-غذاهای حساسیت‌زا را بشناسید: کهیر، خارش، تورم، دل درد، تهوع، خس‌خس سینه و تنگی‌نفس از علائم شایع آسم و آلرژی هستند. علایم بیماری‌تان را بشناسید و بدانید که ممکن است با خوردن برخی غذاها این علایم تشدید شود. از پزشک بپرسید و خودتان دقت کنید و ببینید که کدام‌یک از خوراکی‌ها حساسیت‌زا هستند و بهتر است از خوردنشان بپرهیزید. مثلا بادام زمینی، اغلب مغز‌ها، گردو، سویا، شیر، تخم‌مرغ، ماهی و گوشت میگو و برخی دیگر از آبزیان می‌توانند در افراد حساس‌تر باعث تشدید علائم شوند. به محض اینکه حمله آلرژیکی به شما یا یکی از دوستانتان دست داد، اطرافیان را مطلع کنید تا کمک‌های اولیه را برای بهبودتان انجام دهند.

3-هر روز حداقل 2 سیب بخورید: سیب از میوه‌هایی است که عادت به خوردن آن در میان‌وعده‌ها به بهبود عملکرد ریه‌ها و با افزایش حجم ریه‌ها، به بهبود فعالیت دستگاه تنفسی کمک می‌کند.

4-ویتامین C و آنتی‌اکسیدان یادتان نرود: بررسی‌ها نشان داده‌اند مصرف مرتب مواد غذایی سرشار از ویتامین بتاکاروتن، از تعداد حمله‌های آسم می‌کاهد بنابراین به‌طور منظم میوه و سبزی تازه میل کنید. جالب است بدانید آنتی‌اکسیدان‌ها با محافظت از بافت راه‌های هوایی، ویتامین D با تقویت سیستم ایمنی بدن و منیزیم با ریلکس کردن عضله صاف و به‌عنوان یک عامل ضدالتهاب، می‌توانند برای افراد مبتلا به آسم مفید باشند بنابراین منابع غذایی حاوی آنها را در رژیمتان بگنجانید.

5-امگا3 بخورید و امگا6 نخورید: خوردن منابع غذایی امگا3 با کاهش تولید ترکیب‌هایی که منقبض‌کننده مجاری هوایی هستند، به مبتلایان به آسم و حساسیت توصیه می‌شود بنابراین اگر به ماهی حساسیت ندارید، خوردن ماهی‌هایی مانند سالمون و ساردین و دانه‌هایی مانند دانه‌های کتان می‌تواند به فرونشاندن علائم این بیماری کمک کند. در مقابل، از خوردن مواد غذایی‌ای که احتمال می‌دهید در آنها اسیدهای چرب ترانس و امگا6 وجود دارد، خودداری کنید زیرا ورود آنها به بدن باعث تشدید علائم این بیماری می‌شود بنابراین از خوردن مواد غذایی فراوری‌شده و مارگارین خودداری کنید.

6-هم‌لقمه نشوید: امکان دارد خوراکی‌ای که به شما تعارف می‌شود، دارای ترکیب‌های حساسیت‌زا باشد و با خوردن آن دچار حمله آلرژیکی شوید. پس حتی‌المقدور در لقمه دیگران شریک نشوید.

7-رژیم‌غذایی‌تان را مدیترانه‌ای کنید: بررسی‌ها نشان داده‌اند بچه‌هایی که در دوران رشدشان رژیم غذایی مدیترانه‌ای داشته‌اند و در برنامه غذایی‌شان از انواع میوه‌ها به‌خصوص سیب و انگور و سبزی‌ها مانند گوجه‌فرنگی به مقدار فراوان استفاده کرده‌اند، اگر به آسم هم مبتلا باشند، علائم بیماری‌شان با شدت کمتری بروز می‌کند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات